Det finns olika autogas som används till personbilar, nu vet jag inte exakt om det är biogas men någon slags gas är det och det sitter en liten ventil inne i tanklocket. När du sedan ska tanka så använder man oftast autogas, då denna är billigare och miljövänligare. LPG heter gasen som används i Tyskland och övriga EU-Länder Det är ganska enkel procedur att konverta från bensin till gasdrift enligt britttiska Shell. Etanol är inte lönsamt då gas är billigare och bättre och finns dessutom dem närmaste 100 åren. Bara i Ryssland finns obegränsat med naturgas. Vem som lurat på Sverige Etanol vet jag inte? För inget annat land använder det.
Det finns olika autogas som används till personbilar, nu vet jag inte exakt om det är biogas men någon slags gas är det och det sitter en liten ventil inne i tanklocket. När du sedan ska tanka så använder man oftast autogas, då denna är billigare och miljövänligare. LPG heter gasen som används i Tyskland och övriga EU-Länder Det är ganska enkel procedur att konverta från bensin till gasdrift enligt britttiska Shell. Etanol är inte lönsamt då gas är billigare och bättre och finns dessutom dem närmaste 100 åren. Bara i Ryssland finns obegränsat med naturgas. Vem som lurat på Sverige Etanol vet jag inte? För inget annat land använder det. http://smilies.vidahost.com/ups/DeNiro/dimebag.gif
Alla bilar blir snabbare med Shells nya superbensin V-power i tanken?
Nja, soppans 99 oktan är bara ett mått på hur lätt bensinen självantänder och har egentligen inget samband med energiinnehållet. Trots detta ger moderna motorer (från början av 1990-talet och framåt) mer effekt om du kör på ett högt oktantal. Detta kan vi tacka knacksensorerna för, ty de känner av självantändningarna så att motorns dator kan balansera turbotrycket, tändningen och så vidare. Därför kan 99 oktan ge upp till 10 extra hästkrafter i en Porsche, men betydligt mindre i en Nissan Micra och ingen skillnad alls i en äldre bil
Shell V-Power är ju den klart bästa bensinen vilket testet i Teknikens Värld visade på en Porsche 911 Carrera utan turbo. Mest anmärkningsvärt var att det skillde hela 6 hk mellan BF98 & V-Power medan BF95 & V-Power var skillnaden 9 hk. Då kan inte endast oktanhalten räknas eller? Personligen tankar jag hellre BF98 än BF95 då den utspädds med Etanol på 5-10 procent. Tankar du 100 liter BF98 så får du 100 liter bensin också, medan om du tankar 100 liter BF95 kan du få 10 liter Etanol och 90 liter bensin i sämsta fall och i bästa fall får du 95 liter bensin och 5 liter etanol. V-Power rules! Fast är den värd 1 krona mer per liter?
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat.. Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan.. 160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske..
Du ska inte hälla bensinen i växellådan. Nej det är nog enbart inbilldning, du kan inte få en bil att varva mindre med att byta soppa.
Men däremot kan bilen bli tystare, eftersom den kan ställa tändningen mer mot det optimala.
Och AudiZack - det låter konstigt att en a4 kan spika. Dom är så moderna att styrsystemet reglerar så att den inte ska göra det.
Jo, men det ändrar inte bilen utväxling. Den kommer fortf. att ha samma varvtal vid 110 vare sig man har 95,98 eller 99 oktan