Vad skiljer det mellan en chevroletmotorerna ls1, ls2, ls3?

ChrisO
17 mars 2016 · 447 Inlägg

Tjenare.

tänkte kolla med folket här om det är någon som vet vad skillnaden är på dessa 3 motorer? förutom effekten och cylinder volymen då. nu är jag inte säker men har ls2 och ev ls3 elektroniskt gasspjäll? misstänker att det blir lite jobbigare om man ska sätta i motorn i en bil som har vanlig gasvajer? man får ju se när man väl är i startgropen att köpa, men har snackat med en firma och dom säljer en beg ls1:a för 29500 kr och en ls2 för 55 000 kr. skulle ni anse att den stora prisskillnaden väger upp för det man får gentemot en ls1:a?

Senast redigerat av ChrisO (18 mars 2016)

jaka54
17 mars 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
??? Vad är en ls1 ??? Motor ja! Men från vilken bil? Firma?

Curse
18 mars 2016 · 686 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad är en ls1 ??? Motor ja! Men från vilken bil? Firma?

GM maskiner. Alltså Chevrolet bl.a.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Sleeper
18 mars 2016 · 73 Inlägg
Christian S
18 mars 2016 · 4 816 Inlägg

Curse skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad är en ls1 ??? Motor ja! Men från vilken bil? Firma?

GM maskiner. Alltså Chevrolet bl.a.

och hur ska man kunna veta det?


och ts lärde sig ingenting av att hans tidigare exakt likadana tråd fast på en annat ställe på forumet blev låst http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312499

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ChrisO
18 mars 2016 · 447 Inlägg

skulle ni säga att att en ls2 är värt dom extra pengarna än vad en ls1 kostar tex. och är en ls3 så myket bättre än vad en ls2? för vet nu iaf att 2:an och 3:an har elektroniska gasspjäll, så de måste bytas om man ska satsa på nån av dom. sen vet inte jag om de stämmer, men tror jag läste nånstans att ls2:an ska ha ett annat kylsystem? att den först och främst kyler topparna istället för blocket. stämmer de?

Evildan
18 mars 2016 ·

Ändra rubriken genast!

ChrisO
18 mars 2016 · 447 Inlägg

Evildan skrev:
Ändra rubriken genast!

men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vara tydligare? vill ju inte att tråden ska bli låst

Arly165 Bakhjulsdriven
18 mars 2016 · 335 Inlägg

Inte insatt i alu-v8orna men jag trodde att alla GM V8or från LT1 och framåt kylde topparna först för att kunna köra med högre kom* / aggressivare tändning etc?

Edit: *komp

Senast redigerat av Arly165 (18 mars 2016)

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
N_W V8 de bästa som finns!
18 mars 2016 · 1 092 Inlägg

Det är bara camaro/Transam med Ls1 som inte har elektroniskt gasspjäll.  Annars är alla Ls1/2/3 det i grunden samma motor men med olika volym och skillnad i effektuttag. LS2 går en hel del bättre än Ls1, jag tycker skillnaden är större mellan Ls1 och Ls2 än mellan Ls2 och Ls3.
Nån nämnde reverse cooling när man kyler topparna först men om jag minns rätt så är det bara Lt1 som har så medan Ls tar kylvattnet den normala vägen.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
ChrisO
18 mars 2016 · 447 Inlägg

N_W skrev:
Det är bara camaro/Transam med Ls1 som inte har elektroniskt gasspjäll.  Annars är alla Ls1/2/3 det i grunden samma motor men med olika volym och skillnad i effektuttag. LS2 går en hel del bättre än Ls1, jag tycker skillnaden är större mellan Ls1 och Ls2 än mellan Ls2 och Ls3.
Nån nämnde reverse cooling när man kyler topparna först men om jag minns rätt så är det bara Lt1 som har så medan Ls tar kylvattnet den normala vägen.

Jaha ok. Som sagt, hade för mig att jag läste de men kan ha fel då. Ok.  Kanske får överväga 2an eller 3an då. Vet du vad det är som skiljer dom åt förutom volymen och effekten?

ChrisO
20 mars 2016 · 447 Inlägg

tänkte även på de med om nån här är insatt i de. eftersom ls2 och ls3:an har elektroniskt gasspjäll och ska  ju ha med vanlig gasvajer istället. är de nån som vet om det är någon större skillnad i kvalité på det billigaste spjällen gentemot det dyrare? de billigaste landar väl på strax över 1000 kr och de dyrarest är upp emot 4000 kr +. sen vill man ju inte förlora effekt heller om man ska köra på de billiaste. hade dock inte brytt mig om man inte vinner något på bytet heller. hade ju hellre lagt 1000 kr än 4000 kr om ni fattar vad jag menar

http://www.ebay.com/itm/92mm-throttle-b … mp;vxp=mtr

Amazon.com: Fast 54095 92mm Big Mouth Throttle Body with TPS for LS Applications: Automotive


http://www.summitracing.com/int/parts/n … /overview/

http://www.summitracing.com/int/parts/bbk-1783

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang