Läckande plugg i däck, hur länge ska de hålla, fixa själv?

Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

Verkstan som bytte:

Hej X .Det håller däckets livslängd mvh XX

Hah, got u coollolbig_smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
14 juli 2016 ·

Auto-man skrev:
Verkstan som bytte:

Hej X .Det håller däckets livslängd mvh XX

Hah, got u coollolbig_smile

Däcket livslängd är slut, det är hål i det.

caromania Forummoderator
14 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Auto-man skrev:
Verkstan som bytte:

Hej X .Det håller däckets livslängd mvh XX

Hah, got u coollolbig_smile

Klockan är halv tre. Har du fixat problemet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

Evildan skrev:

Något kommer gå illa snart, vi måste värna om varandra.

Usch ja, dör av trollbilar

Nog faan går det troll i dina bilar, eller kan det även vara gremlins som ställer till dom nattetid. Bäst du börjar vakta bilarna dygnet runt för någon eller något i ditt garage luftar ditt däck. Kontakta även ett medium, du kanske har en osalig död bilmekaniker som hemsöker er. Är det så ta hjälp av denne.

Tycker jag inte alls, har inte skrivit om mina bilar på länge då dom sällan används. För du kan väl skilja på mitt andras och ditt?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

zleepy skrev:

Auto-man skrev:

Nej är du, även sköterskor kan åka till verkstad.

Om personen i fråga jobbade som sköterska körde fordonet till däckverkstad Ja,
om en person skickade en sköterska för att laga däcket - Nej...

Och Nej, varken onykter eller seglar, kör bilar jag smile

Här är det viktigt för oss läsare att få veta sköterskans inriktning för att kunna avgöra om det är sköterskan som är orsaken. Jag gissar att denna sköterska arbetar inom psykiatrin och på så vis fanns nära till hands. Även en sköterska inom geriatrik bör vara lättillgänglig samt en sådan är duktig på att utföra liknande manövrar som en däckpluggning då likheterna med att sätta en kateter är slående lika.

Ja det är ju särdeles viktig om det är en under- eller över-sköterska då hennes chef är läkare men ibland förefaller vara lekare.

Ska kolla vem det var nu om det ska kosta ett nytt däck, kompisjobb eller vad, om hon åkte till bekanta som en tjänst för de tog bra betalt vad jag minns.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Ja den sidan är ju bäst.    Bäst du gör de själv,   man brukar inte ta av hjulet.

Pluggar inifrån sitter bäst och görs det utifrån kan man göra det hemma.

https://www.flashback.org/t2322895

Efter att ha läst mer av dig. Så är jag mer övertygad om att du måste trolla.  Vem kan vara så dum annars.

Du har såklart inte ordnat däcket ännu, fastän de är en sak som tar 10 minuter. Du vill ha ersättning för en plugg som läcker efter ett år, vilket jag tror majoriteten fattar att man inte kan.    Du trollar säkert runt på flashback med.     

Sluta trolla eller åtminstone sluta dricka.

Efter att ha läst dig är jag mer övertygad om att du inte läser trådar du svarar i eller glömmer, med alla dumma svar som liknar trollerier, men ett och annat bra ibland om jag minns rätt.

Kan man tänka lite längre än näsan räcker så läser man på först då en verkstad har klantat sig och det kan kosta ett nytt däck, det fixar ingen 7:30 på morgonen när man väcks av ett bilbyte.
Rättsutredningar är min specialitet efter studier i juridik pga för många bildårar mfl.

Flashback räcker att läsa då det mesta redan finns där. Fördelen är att flejmare inte tillåts där eller i de flesta forum för ni är tidsödande men har visst underhållningsvärde.

Vad mig anbelangar är min TS besvarad för länge sedan men vill man pigga upp sig med lite flejmare och kunskap ska man titta till här. Själv har jag inte tid att starta flejm, men de är kul att svara på som tidsfördriv ibland.

Och jag måste vara oerhört dum i dina ögon, som sitter i en stor villa med stort garage, med en hustru som är överlastad i tid som jag men tjänar en massa pengar, vi har fina små barn, åker utomlands ofta, har pengar på banken samt en massa andra intressen än bilar och är nykterister, så oerhört korkat, eller hur?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:
Verkstan som bytte:

Hej X .Det håller däckets livslängd mvh XX

Hah, got u coollolbig_smile

Däcket livslängd är slut, det är hål i det.

Men vem ska betala då det var nästan nytt innan de satte i en plugg som blev fel, det blir intressant om de vill rätta eller ej. Annars åker vi till närmare, pluggar om eller köper nytt men man ska ju ha lika däck.

Dessutom ska hustrun ha lite straff för hon klantar sig, då jag brukar ha koll på däckbyten men hon sänder ut en anställd med vår bil till en okänd verkstad längre bort.

Får en att börja undra igen om detta med kvinnor och bilar men hon kör i alla fall hyfsat nu och lyckas gasa på ibland.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

caromania skrev:

Auto-man skrev:
Verkstan som bytte:

Hej X .Det håller däckets livslängd mvh XX

Hah, got u coollolbig_smile

Klockan är halv tre. Har du fixat problemet?

Problemet, jag har massor att lösa, nu väntar jag på svar vem som åkt dit och ska sedan ta ett snack med dom, ett däck som ligger i garaget är inget att prioritera, jag arbetar metodiskt cool

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
caromania Forummoderator
14 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Jag är jävligt bra på att snacka skit, men du klår mig med hästlängder. 200 spänn kostade det att sätta i en ny plugg på den absolut dyraste verkstan jag besökt, så jag tror inte det hade varit dyrare på andra ställen. Så när man vaknar och upptäcker dylikt fel med något man inte kan göra nåt åt så är det ju bara att lämna in. Varför ens felsöka ett däck själv? Hur gjorde du när du pumpade däcket till "3kg"? Tog du loss däcket och åkte till en mack? Har du kompressor hemma? Skitsamma, vad man gör är att man åker till verkstan och säger "Hej, mitt däck har pyspunka, fan ska jag göra nu?" varpå herr Kreti i blåställ säger "Du ska lämna ditt däck här så fixar vi det. Det kostar 200 spänn."

Jag har lite utrustning som jag behöver avyttra, som du kanske behöver. Är du intresserad? Pallbockar, uppkörningsramper och en hora. Allt i prima skick. Horan är nästan oanvänd för jag har aldrig tyckt om den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
14 juli 2016 · 7 279 Inlägg

Auto-man skrev:
Pinsamt dyrt för en punka och ett nästan nytt däck. Man har inte slangar längre?

Orsaken till övergången till slanglösa däck är att de endast med största svårighet kan explodera av en spik el dyl.
Ett slangdäck kan explodera p g a a det är slangen som exploderar och fläker upp däcket.
Men naturligtvis kan även ett slanglöst explodera, t ex om man skadar sidan på däcket.
Känner till 3 fall på senare tid då BMW med s k run flat(marknadsförs felaktigt som punkteringssäkra av BMW-säljarna) p g a oförklarlig skada i sidan på däcket.
Två av fallen inträffade på motorväg, det tredje på belagd 90-väg i god kondition.
Har själv bistått 2 ggr med att åka och hämta vinterhjul samt själv medföra hjulbytesverktyg och garagedomkraft.

F ö endast en bil av 2016 års modell, vad jag vet, där reservhjul och hjulbyteshjälpmedel ingår i standardutrustningen.
Honda CR-V.
Eftersom bilen ibland nyttjas för 70-milaresor skulle jag aldrig våga köra utan reservhjul.

Förr fick man en "tvåa" vid besiktning om något domkraftfäste var så skadat att det var obrukbart.
Förr ansågs det nämligen farligt att lämna en, p g a punktering, okörbar bil på motorväg.

Men å andra sidan får man en "tvåa" på skyltlykta ur funktion - tacka EU för det.

Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.

Förr fick heller ingen belysning vara placerad lägre än 30 cm över vägbanan - hur är det nu och när togs den bestämmelsen bort? Är det EU även där som medverkat till de s k spoilerljusen.

Ursäkta urspårningen/ o t.

Muttley
14 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

Pluggar inifrån sitter bäst och görs det utifrån kan man göra det hemma.

https://www.flashback.org/t2322895

Efter att ha läst mer av dig. Så är jag mer övertygad om att du måste trolla.  Vem kan vara så dum annars.

Du har såklart inte ordnat däcket ännu, fastän de är en sak som tar 10 minuter. Du vill ha ersättning för en plugg som läcker efter ett år, vilket jag tror majoriteten fattar att man inte kan.    Du trollar säkert runt på flashback med.     

Sluta trolla eller åtminstone sluta dricka.

Efter att ha läst dig är jag mer övertygad om att du inte läser trådar du svarar i eller glömmer, med alla dumma svar som liknar trollerier, men ett och annat bra ibland om jag minns rätt.

Kan man tänka lite längre än näsan räcker så läser man på först då en verkstad har klantat sig och det kan kosta ett nytt däck, det fixar ingen 7:30 på morgonen när man väcks av ett bilbyte.
Rättsutredningar är min specialitet efter studier i juridik pga för många bildårar mfl.

Flashback räcker att läsa då det mesta redan finns där. Fördelen är att flejmare inte tillåts där eller i de flesta forum för ni är tidsödande men har visst underhållningsvärde.

Vad mig anbelangar är min TS besvarad för länge sedan men vill man pigga upp sig med lite flejmare och kunskap ska man titta till här. Själv har jag inte tid att starta flejm, men de är kul att svara på som tidsfördriv ibland.

Och jag måste vara oerhört dum i dina ögon, som sitter i en stor villa med stort garage, med en hustru som är överlastad i tid som jag men tjänar en massa pengar, vi har fina små barn, åker utomlands ofta, har pengar på banken samt en massa andra intressen än bilar och är nykterister, så oerhört korkat, eller hur?

Ja dina trådar gör dig dum.   Du är säkert jätteduktig på andra saker.   Även de rikaste människorna är säkert jättedumma på bilar.  Men skillnaden är att de faktiskt mest troligast bara lämnar iväg bilen så den blir fixad.   Du däremot vill komplicera till det.
Tror du har svårt att få rätt mot en verkstad med pluggen.  Men kan tro de gör de för de är snälla istället.


Sluta nu komplicera till dina fall så framstår du som mindre klok på bilar smile

Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

caromania skrev:
Jag är jävligt bra på att snacka skit, men du klår mig med hästlängder. 200 spänn kostade det att sätta i en ny plugg på den absolut dyraste verkstan jag besökt, så jag tror inte det hade varit dyrare på andra ställen. Så när man vaknar och upptäcker dylikt fel med något man inte kan göra nåt åt så är det ju bara att lämna in. Varför ens felsöka ett däck själv? Hur gjorde du när du pumpade däcket till "3kg"? Tog du loss däcket och åkte till en mack? Har du kompressor hemma? Skitsamma, vad man gör är att man åker till verkstan och säger "Hej, mitt däck har pyspunka, fan ska jag göra nu?" varpå herr Kreti i blåställ säger "Du ska lämna ditt däck här så fixar vi det. Det kostar 200 spänn."

Jag har lite utrustning som jag behöver avyttra, som du kanske behöver. Är du intresserad? Pallbockar, uppkörningsramper och en hora. Allt i prima skick. Horan är nästan oanvänd för jag har aldrig tyckt om den.

Så gjorde jag med min bil senast ja ua, men nu är det med anmärkning som kan kosta ett nytt däck och de som slarvat kan få stå för, så det måste tas taktiskt.

Däremot är det dålig taktik att först skriva skit och sedan försöka sälja saker, men jag ska fundera på saken, har nog pallbockar så det räcker och en Hora i kartong, behöver en i sängen istället, men ramper kanske.

Senast redigerat av Auto-man (14 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

torsen skrev:

Auto-man skrev:
Pinsamt dyrt för en punka och ett nästan nytt däck. Man har inte slangar längre?

Orsaken till övergången till slanglösa däck är att de endast med största svårighet kan explodera av en spik el dyl.
Ett slangdäck kan explodera p g a a det är slangen som exploderar och fläker upp däcket.
Men naturligtvis kan även ett slanglöst explodera, t ex om man skadar sidan på däcket.
Känner till 3 fall på senare tid då BMW med s k run flat(marknadsförs felaktigt som punkteringssäkra av BMW-säljarna) p g a oförklarlig skada i sidan på däcket.
Två av fallen inträffade på motorväg, det tredje på belagd 90-väg i god kondition.
Har själv bistått 2 ggr med att åka och hämta vinterhjul samt själv medföra hjulbytesverktyg och garagedomkraft.

F ö endast en bil av 2016 års modell, vad jag vet, där reservhjul och hjulbyteshjälpmedel ingår i standardutrustningen.
Honda CR-V.
Eftersom bilen ibland nyttjas för 70-milaresor skulle jag aldrig våga köra utan reservhjul.

Förr fick man en "tvåa" vid besiktning om något domkraftfäste var så skadat att det var obrukbart.
Förr ansågs det nämligen farligt att lämna en, p g a punktering, okörbar bil på motorväg.

Men å andra sidan får man en "tvåa" på skyltlykta ur funktion - tacka EU för det.

Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.

Förr fick heller ingen belysning vara placerad lägre än 30 cm över vägbanan - hur är det nu och när togs den bestämmelsen bort? Är det EU även där som medverkat till de s k spoilerljusen.

Ursäkta urspårningen/ o t.

Man kan lägga i slang också vad jag minns

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
14 juli 2016 ·

torsen skrev:
Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.


Ursäkta urspårningen/ o t.

De där om utslitna däck är ju pga besiktningsman.   Jag var inne för någon månad sen med en bekants bil som 1 ETT däck var hel snedslitet på insidan, en 2a blev de på det.

Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Efter att ha läst mer av dig. Så är jag mer övertygad om att du måste trolla.  Vem kan vara så dum annars.

Du har såklart inte ordnat däcket ännu, fastän de är en sak som tar 10 minuter. Du vill ha ersättning för en plugg som läcker efter ett år, vilket jag tror majoriteten fattar att man inte kan.    Du trollar säkert runt på flashback med.     

Sluta trolla eller åtminstone sluta dricka.

Efter att ha läst dig är jag mer övertygad om att du inte läser trådar du svarar i eller glömmer, med alla dumma svar som liknar trollerier, men ett och annat bra ibland om jag minns rätt.

Kan man tänka lite längre än näsan räcker så läser man på först då en verkstad har klantat sig och det kan kosta ett nytt däck, det fixar ingen 7:30 på morgonen när man väcks av ett bilbyte.
Rättsutredningar är min specialitet efter studier i juridik pga för många bildårar mfl.

Flashback räcker att läsa då det mesta redan finns där. Fördelen är att flejmare inte tillåts där eller i de flesta forum för ni är tidsödande men har visst underhållningsvärde.

Vad mig anbelangar är min TS besvarad för länge sedan men vill man pigga upp sig med lite flejmare och kunskap ska man titta till här. Själv har jag inte tid att starta flejm, men de är kul att svara på som tidsfördriv ibland.

Och jag måste vara oerhört dum i dina ögon, som sitter i en stor villa med stort garage, med en hustru som är överlastad i tid som jag men tjänar en massa pengar, vi har fina små barn, åker utomlands ofta, har pengar på banken samt en massa andra intressen än bilar och är nykterister, så oerhört korkat, eller hur?

Ja dina trådar gör dig dum.   Du är säkert jätteduktig på andra saker.   Även de rikaste människorna är säkert jättedumma på bilar.  Men skillnaden är att de faktiskt mest troligast bara lämnar iväg bilen så den blir fixad.   Du däremot vill komplicera till det.
Tror du har svårt att få rätt mot en verkstad med pluggen.  Men kan tro de gör de för de är snälla istället.


Sluta nu komplicera till dina fall så framstår du som mindre klok på bilar smile

Jag tappade intresset för bilar när jag övergick till annan verksamhet och var nöjd med mina egna som sällan användes då jag kan gå till det mesta. Men hon ville ha en egen, sedan en i reserv så bidde det 4. Förr fixade jag mer själv för att snåla och hade billiga mekar, importerade jänkare och gjorde om allt själv till bes. inkl hastighetsmätare och lastutrymme då en del lastbilsregades. När jag ändå var i garaget 7 dagar per vecka fullt med bilar och allt att sköta. Så jag blev nog mätt på det och 4 bilar är nog. Det svåra är att hitta bra garage som vanligt överallt.
Torskar lämnar in bilarna på märkesverkstad och får feta räkningar. Jag försöker lära frun hur man inte ska bli lurad, genom att veta vad det är och inget annat, som med hantverkare.
För konsten att spara ligger i inkomster och små utgifter tongue

Pluggen gör de säkert om gratis, men är däcket kasst blir det nog segare. Vi köper Märkesdäck på nätet från Tyskland.

Så hemskt rika är vi inte, det fattas pengar ibland när vi vill ha något som kostar en hel del.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

torsen skrev:
Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.


Ursäkta urspårningen/ o t.

De där om utslitna däck är ju pga besiktningsman.   Jag var inne för någon månad sen med en bekants bil som 1 ETT däck var hel snedslitet på insidan, en 2a blev de på det.

Alla måste vara bra men man får köra dit med vinter eller sommar året runt. Kollas reserven?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
14 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

torsen skrev:
Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.


Ursäkta urspårningen/ o t.

De där om utslitna däck är ju pga besiktningsman.   Jag var inne för någon månad sen med en bekants bil som 1 ETT däck var hel snedslitet på insidan, en 2a blev de på det.

Alla måste vara bra men man får köra dit med vinter eller sommar året runt. Kollas reserven?

Nej reserv kollas ej.   De kollar ej heller om du har repsats för bilar utan reservdäck.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 juli 2016 · 14 079 Inlägg

Vi fick punktering på Viton för några år sedan. Hål så man fick in tummen och inte finns det reservhjul inte. Men en massa klet och en liten kompressor. Vad gör de sakerna för nytta när man har ett tumstort hål. Det blev bärgare till gummiverkstan!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
14 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi fick punktering på Viton för några år sedan. Hål så man fick in tummen och inte finns det reservhjul inte. Men en massa klet och en liten kompressor. Vad gör de sakerna för nytta när man har ett tumstort hål. Det blev bärgare till gummiverkstan!!!

/Benny

Och när däcket small önskade du att du hade pluggat gummi (i stället för juridik) så du visste hur du skulle tackla problemet? tongue

Senast redigerat av caromania (14 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 juli 2016 · 14 079 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Vi fick punktering på Viton för några år sedan. Hål så man fick in tummen och inte finns det reservhjul inte. Men en massa klet och en liten kompressor. Vad gör de sakerna för nytta när man har ett tumstort hål. Det blev bärgare till gummiverkstan!!!

/Benny

Och när däcket small önskade du att du hade pluggat gummi (i stället för juridik) så du visste hur du skulle tackla problemet? tongue

Ja typ.... wink
Men avsaknaden av reservhjul var stor då. Det blev nytt däck. Tror faktiskt att det finns originaldomkraft i Viton men som sagt inget reservhjul vilket är märkligt för en Vito är inte gratis.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang