I Onsdags så monterade jag in volt mätaren i bilen. blir ju inte "fullt" ljus i den pga att den ska sitta i vänsterhörn original, men fullt hus blev ju fint
var på skroten en sväng också för att mötas av en skylt där det stod " Vi säljer inga bildelar längre". då blev man ju lite fundersam, men jag gick in och snackade med dem och de sa det var väll du med 740:in? Ja då kan vi göra ett undantag, eftersom jag varit där tidigare. så jag antar att det var både bra och dåligt, kommer ju finnas fler saker på bilarna kvar
sen tänkte jag beställa nya bakljus och blinkers, men jag funderar på om man ska ha dom med krom list eller dom med svart list. lutar mot krom just nu, tänker att det kommer passar bäst till kromlisterna på dörrarna och framskärmarna. Vad tror folket?
I Onsdags så monterade jag in volt mätaren i bilen. blir ju inte "fullt" ljus i den pga att den ska sitta i vänsterhörn original, men fullt hus blev ju fint
var på skroten en sväng också för att mötas av en skylt där det stod " Vi säljer inga bildelar längre". då blev man ju lite fundersam, men jag gick in och snackade med dem och de sa det var väll du med 740:in? Ja då kan vi göra ett undantag, eftersom jag varit där tidigare. så jag antar att det var både bra och dåligt, kommer ju finnas fler saker på bilarna kvar
sen tänkte jag beställa nya bakljus och blinkers, men jag funderar på om man ska ha dom med krom list eller dom med svart list. lutar mot krom just nu, tänker att det kommer passar bäst till kromlisterna på dörrarna och framskärmarna. Vad tror folket?
Kommentera gärna med vad ni tror om bakljusen
Hade det varit min kärra så hade jag kört på krom, så det blir enhetligt med resten av kromet på bilen
I helgen blev det lite svetsning utav golvet in Volvo:n. tät och fint blev det, nu är det bara att lägga på lite zink och karosseri kitt. sen ska jag lägga på en ny ljudisolerings matta och byta värmekranen innan det är dags att sätta tillbaka inredningen.
blev ju ganska låg när jag hissade upp den i andra hörnet, hehe
I Onsdags så monterade jag in volt mätaren i bilen. blir ju inte "fullt" ljus i den pga att den ska sitta i vänsterhörn original, men fullt hus blev ju fint
var på skroten en sväng också för att mötas av en skylt där det stod " Vi säljer inga bildelar längre". då blev man ju lite fundersam, men jag gick in och snackade med dem och de sa det var väll du med 740:in? Ja då kan vi göra ett undantag, eftersom jag varit där tidigare. så jag antar att det var både bra och dåligt, kommer ju finnas fler saker på bilarna kvar
sen tänkte jag beställa nya bakljus och blinkers, men jag funderar på om man ska ha dom med krom list eller dom med svart list. lutar mot krom just nu, tänker att det kommer passar bäst till kromlisterna på dörrarna och framskärmarna. Vad tror folket?
Kommentera gärna med vad ni tror om bakljusen
Hade det varit min kärra så hade jag kört på krom, så det blir enhetligt med resten av kromet på bilen
Då var det dags för en uppdatering, har lite bra och dåliga nyheter. vi börjar med det positiva jag har bytt den ökända värmekranen och det gick ganska hyfsat. vet dock inte om den håller tät, men mer om det senare
bytte även kylaren
sen har jag kittat igen alla svetsfogar och pluggar till balkarna, plus att jag lagt på nytt rostskydd i alla balkar.
sen vart det i med nya bitumen plattor också. tyckte dock att det var dåligt klister på dom för dom ville inte ligga stilla. men jag lade på alla mattor och skumgummi, som väger en del och hoppas på att det sitter sen.
sen var det bara att börja tvätta alla inrednings lister och grejer. fick dem dock inte så rena som jag ville. tips på metod till att få de snygga?
sen snyggade jag till fästet till expansionskärlet, som hade lite ytrost.
Nu till det tråkiga när jag skulle köra rent kylarsystemet så märkte jag att motorn inte "sög" något vatten från expansionskärlet (vilket den måste för att fylla hela systemet med vätska). antagligen är vattenpumpen kass eller är det stopp någon stans . där av så blev aldrig slangarna varma och det kom aldrig in något vatten inne i bilen. höll koll på mätaren till temperaturen hela tiden och märkte att den började krypa lite över än vad den ska. så jag stängde av direkt och när jag inspekterade i motorrummet så såg jag att det var blött över olje filtret. Kylarvatten vilket betyder att topplockspackningen måste ha gått eller att rengöringsmedlet har tagit bort skit från en gammal läcka. detta betyder att toppen måste av och att det inte blir någon 740 körning under höstlovet men det betyder oxå att jag kan måla blocket och andra saker plus att jag kan kolla igenom hela motorn ordentligt
lämna gärna en kommentar med teori eller något hej så länge
Du har jobbat mycket bra pa denna fina bil hittills Därför är det ännu mer synd att detta problem dök upp nu Men det är bra att du inte ger upp trots det Om det är toppblockspackningen borde bilen väl ryka ordentligt ocksa. Hoppas att lösningen är nagot enklare än topppackningen. Vore ju väldigt ovanligt ocksa för en b230 med inte alltför manga mil Är kanske en dum ide men ibland hjälper det att bara vänta och se vad som händer när bilen gar, höja rpm lite sa att motorn bygger upp tryck, da försvinner kanske en förstoppning... Hade lite kylar konstigheter med mitt 245 projekt ocksa men den tappade vatten
Du har jobbat mycket bra pa denna fina bil hittills Därför är det ännu mer synd att detta problem dök upp nu Men det är bra att du inte ger upp trots det Om det är toppblockspackningen borde bilen väl ryka ordentligt ocksa. Hoppas att lösningen är nagot enklare än topppackningen. Vore ju väldigt ovanligt ocksa för en b230 med inte alltför manga mil Är kanske en dum ide men ibland hjälper det att bara vänta och se vad som händer när bilen gar, höja rpm lite sa att motorn bygger upp tryck, da försvinner kanske en förstoppning... Hade lite kylar konstigheter med mitt 245 projekt ocksa men den tappade vatten
ja jag vet inte vad det är med jag ska ta av toppen och så och kolla så att allt är ok. vågade inte ha igång bilen för länge för mätaren gick upp för mycket tyckte jag, tror att det är säkrast att plocka av allt och kolla. då har jag ju möjlighet att lacka block och massa annat också kanske även lackar upp motorutrymmet nu med.
Jag vet inte om det är nödvändigt att lacka motorrummet. om de ska bli bra måste man nästan rycka de mesta där i och blocket vetefan brukar se konstigt ut vid tråget om de blir skarver i lacken. jag skulle rekommendera att ta break clean överallt och se hur de blir. fortsätt med dehär ser fan skit nice ut
nu är bilderna återfunna, så då kör vi klart uppdateringen var med på treff med Svenska Volvo 7/900 klubben i Göteborg. mycket trevligt och kul. på Volvo museum hade de en utställning från UddevallaVerken och då började jag fundera på vart min bil är tillverkad. efter lite letande hittade jag hur man såg det på Chassinummeret. och väl där hittade jag ett A vilket betyder UddevallaVerken. så nu vet jag det (alltså är den inte byggd på band utan på en station från start till slut).
i väntan på att grejerna jag beställt fick vinter puckarna åka på. men inte utan en redig vätt först
och här har vi toppen som är planad och blästrad. även nya ventilpackningar.
nya grejer
egen motor hållare
slipa innan det är dags för att dra på första lagret med ny färg jag börjar med oljetråget och sen får jag se hur jag ska lösa det när jag ska måla blocket. och motorfästena ska iväg på blästring med lite annat. och jag måste komma på en lösning på hur jag ska hålla motorn uppe.
första lagret på lagt
sen fick jag ett nytt packet. hm vad kan det vara?
kan det va en Original solgardin till bakrutan? för 120kr? Jajamen
en kvart senare var den inne och på plats
syns inte så bra för att bilen är så dammig men bra blev det
fortsättning följer! hoppas att jag hinner få ihop den igen innan detta året är slut
i veckan har jag fått gjort lite. var och blästrade lite grejer igår och nu har jag lackerat och målat lite. ny blästrat och fint. nu ska de bara lackas också
nu äntligen ska jag måla blocket. lite före bilder och efter.
efter första lagret med färg. det blir mycket vackert!
och lite färg på de blästrade grejerna med!
de får ligga här och gotta sig så länge
startmotorn har också fått ny färg. hammarlack är fina grejer det
och blocket målat en andra gång. passande så här i juletider
nu blir det till att fira jul, så en lite paus innan jag kör igång igen. God Jul allesammans! :p