Behålla bilen eller köpa ny begagnad mer ekonomisk bil (Köpråd)

Rodafaran97
10 december 2020 · 12 Inlägg

Hej alla!!

Hoppas på att jag skulle kunna få några kloka råd och synpunkter av er.

Jobbar just ny under ett år fram tills jag börjar plugga i höst nästa år och har därför möjligheten att tjäna ihop en summa pengar för att eventuellt kunna köpa en "ny" bil innan dess.

Har just nu en VW golf 3 som jag tycker kostar mig ganska mycket i bränsle och funderar därför på att köpa en nyare diesel. I övrig är den en stridsvagn och är en väldigt pålitlig bil (Körde in den i en sten i 30 o det enda som byttes var en framlykta och stötfångaren😅). Golfen drar 0.8 på motorvägen och då kör jag 10-15km/h lägre än den tillåtna hastigheten för att spara på bränslet. Kör ganska mycket motorväg mellan Jönköping och Göteborg samt mellan Göteborg och Uddevalla. Behöver därför en bil som tål att bränna motorväg i 110 utan att tömma tanken (och plånboken).

Blir kluven nu för samtidigt har jag en bil som funkar hur bra som helst förutom gällande förb men samtidigt kan jag köpa en nyare bil som är mer bränslesnål samt bättre på alla punkter.

Tänker just nu på en Kia 1.6crdi 2013 men sitter och tvekar. Vad hade ni gjort? Budgeten ligger på max 80000kr förbrukning max 0.55L/mil

EmsAnders
10 december 2020 · 151 Inlägg

Hm, räknat på 2000mil och 0,3dl mindre förbrukning mot den du har, blir en besparing på 8500 ung, är väll lika som värdeminskning per år om du köper en nyare.....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2020 · 17 562 Inlägg

KIA:n klarar sig lätt under 0,55 l/mil. Finns ju i olika varianter med olika effekt. Den svagaste har billigare skatt men är lätt att chippa upp till den starkaste modellen...

Känns som att ett byte borde vara försvarbart rent ekonomiskt. Dessutom nyare/säkrare bil och skön kyla från AC:n på sommaren. Inbyggd Bluetooth med telefonfunktioner är inte att förglömma heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rodafaran97
10 december 2020 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
KIA:n klarar sig lätt under 0,55 l/mil. Finns ju i olika varianter med olika effekt. Den svagaste har billigare skatt men är lätt att chippa upp till den starkaste modellen...

Känns som att ett byte borde vara försvarbart rent ekonomiskt. Dessutom nyare/säkrare bil och skön kyla från AC:n på sommaren. Inbyggd Bluetooth med telefonfunktioner är inte att förglömma heller.

Jepp har hört väldigt gott om Kian,verkar vara ett idiotsäkert köp. Får väl sitta o humma litegrann men blir nog den med störst sannolikt ifall det blir nåt bilköp(:

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2020 · 13 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
KIA:n klarar sig lätt under 0,55 l/mil. Finns ju i olika varianter med olika effekt. Den svagaste har billigare skatt men är lätt att chippa upp till den starkaste modellen...

Känns som att ett byte borde vara försvarbart rent ekonomiskt. Dessutom nyare/säkrare bil och skön kyla från AC:n på sommaren. Inbyggd Bluetooth med telefonfunktioner är inte att förglömma heller.

standard i alla moderna stereo apparater så det lär ju varken göra till eller från   hade jag t.o.m i våran Seat arosa som jag fick helt gratis smile   

sen är nog en golf mk3 som inte är rostig skapligt driftsäker det är istort sätt inget dyrt som kan paja smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
10 december 2020 · 4 044 Inlägg

VW Golf 1,4 tsi går lätt under 0,6 på landsväg  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
11 december 2020 · 2 176 Inlägg

spillolja skrev:
VW Golf 1,4 tsi går lätt under 0,6 på landsväg  smile

Hade dock inte önskat en TSI eller TFSI åt min värsta fiende. roligt är det inte att riskera motorras bara genom att köra bilen som vanligt...

Odmark
11 december 2020 · 63 Inlägg

Jag hade köpt en 2011 Saab 9-3 1.9TTiD med den låga årsskatten på 1200-1500 per år.  Drar närmare 0.4 liter milen landsväg och är ändå en rymlig och bekväm bil, speciellt om du köper en Vector som har väldigt bra stolar. Har du dessutom 180hp varianten så är det ganska bra skjuts i den.

clabbe14
11 december 2020 · 76 Inlägg

Om du bara ser strikt ekonomiskt på saken så tror jag att din Golf är svårslagen. Den minskar knappast så mycket mer i värde, värdeminskningen är annars den enskilt största kostnaden för en bil.
Sedan bör du jämföra de fasta kostnaderna, skatt och försäkring så att inte det ställer till kalkylen.
Att det sedan kan vara kul att byta till något nyare är ju en annan sak...
/Hälsningar Claes

amazinjoey
11 december 2020 · 1 139 Inlägg

Odmark skrev:
Jag hade köpt en 2011 Saab 9-3 1.9TTiD med den låga årsskatten på 1200-1500 per år.  Drar närmare 0.4 liter milen landsväg och är ändå en rymlig och bekväm bil, speciellt om du köper en Vector som har väldigt bra stolar. Har du dessutom 180hp varianten så är det ganska bra skjuts i den.

Helt klart ett bra vad! Kompletterar man med en Esid så får man kan man sätta på dieselvärmaren oxå remotely.

Dessa tappar inte värde direkt heller de har fastnat mellan 30+ beroende på miltal

Rodafaran97
11 december 2020 · 12 Inlägg

Håller med om vad ni säger om golfen den är ändå ganska svårslagen. Är dock ganska bilintresserad av mig o älskar bokstavligen allt som har med det och göra och vill därför prova nytt. Har dock bestämt mig för att inte lägga så mkt på nästa bil max 40k tänker jag. Har kollat lite blocket och börjar bli sugen på en MB w124. Har hört att dessa är ordentligt ihopskruvade bilar och det märker man när flertalet annonser visar bilar som gått över 40000mil. Tydligen var det rosten som brukar ta död på dessa så kmr nog leta efter ett finare exemplar. Bränsleförbrukningen var tydligen endast lite högre.(runt 0.8) Dessutom så är de skattebefriade( max 1991) och även försäkringen är billigare än på golfen? Vad har ni för åsikter om den?

Steff240
11 december 2020 · 1 030 Inlägg

W124orna är både bekväma och pålitliga, men som du säger så är dom till åren nu och har ofta gått långt. Och eftersom det är en Mercedes så blir det ofta dyrt när det väl börjar krångla. Har man möjlighet att skruva själv blir det billigare men delarna kan fortfarande vara dyra.

Jag hade en w124 300te förut, alldeles underbar att köra trots att den var helt befriad från all extrautrustning typ. Dock blev bensinkontot plundrat för den tog i snitt 1.2 liter milen med lätt gasfot....

Men med en 200e med insprut ska du klara att åka 0.8 liter per mil, är det en diesel borde du kunna pressa förbrukningen ytterligare. Dieselarna ligger väldigt högt i pris dock, och har som regel rullat rejält långt.

Sålänge du undviker dom sunkigaste exemplaren kan du åka ståndsmässigt till en relativt billig summa cool

simlar
11 december 2020 · 5 539 Inlägg

Helt ärligt så är en gammal Golf svårslagen när det gäller ekonomi om man meckar själv.
Reservdelar är snorbilligt från utlandet (t.ex Trodo och Autodoc).

Golf 3 blir ju skattebefriade snart, tillverkades 92-98 om jag inte minns fel.

0,8L/mil lät dock som hög bränsleförbrukning om du kör max 100km/h landsvägskörning.
Vilken motor har du?
Vanligast är ju 1,8 på 90hk. 0,8L/mil är ju vad dom brukar dra vid blandad körning.

Billig pendlarbil är Golf med 1,9TDI, en framhjulsdriven och manuell sådan tar man sig på 0,5L/mil utan att ens försöka.
Pendlade själv i början av min karriär med en Audi A4 1,9TDI Quattro från -97, drog aldrig över 0,6L/mil året runt 16mil om dagen i 110-120km/h på E4 trots fyrhjulsdrift.
Skatten på 6200kr/år var ju inte den roligaste dock, men hitta en lastbilsreggad 1,9TDI så är skatten på 3000-3500kr.
Köpte A4an då den gått 48kmil och sålde den vid 52k mil, bilen gick fortfarande som en klocka, ångrar att jag inte behöll den längre då jag aldrig haft en mer ekonomisk bil efter den...


Du kan väl inte på allvar mena att du är sugen på en W124a som drar mer soppa än Golfen?
Stämmer ju inte in på målet att byta till en mer ekonomisk bil.

W124 är ingen dålig bil, fruktansvärt tyst i kupén och går bra efter vägen. Dock skitdåliga stolar i mitt tycke och både diesel och bensin i dessa drar runt 1L/mil.

Senast redigerat av simlar (11 december 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2020 · 13 777 Inlägg

något man alltid ska väga in vid ett bilbyte...   man vet alltid vad man har... men man vet aldrig vad man får smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rodafaran97
12 december 2020 · 12 Inlägg

Steff240 skrev:
W124orna är både bekväma och pålitliga, men som du säger så är dom till åren nu och har ofta gått långt. Och eftersom det är en Mercedes så blir det ofta dyrt när det väl börjar krångla. Har man möjlighet att skruva själv blir det billigare men delarna kan fortfarande vara dyra.

Jag hade en w124 300te förut, alldeles underbar att köra trots att den var helt befriad från all extrautrustning typ. Dock blev bensinkontot plundrat för den tog i snitt 1.2 liter milen med lätt gasfot....

Men med en 200e med insprut ska du klara att åka 0.8 liter per mil, är det en diesel borde du kunna pressa förbrukningen ytterligare. Dieselarna ligger väldigt högt i pris dock, och har som regel rullat rejält långt.

Sålänge du undviker dom sunkigaste exemplaren kan du åka ståndsmässigt till en relativt billig summa cool

Vad säger du om 4g tronic lådorna? Vill helst hålla det så enkelt som möjligt men väldigt fina exemplar har tyvärr det. Är dessa nåt att överväga?

Rodafaran97
12 december 2020 · 12 Inlägg

Growe skrev:
något man alltid ska väga in vid ett bilbyte...   man vet alltid vad man har... men man vet aldrig vad man får smile

Håller med men det är en risk man får räkna helt enkelt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2020 · 17 562 Inlägg

En W124 300D slickar i sig nästan 1 l/mil. En W124 200D klarar sig kanske på 0,60 l/mil. Men det är gamla bilar som sagt. 300D har 109hk och det räcker. 200D har 72hk...

Toyota Aygo? Liten, rapp, bullrig men pålitlig och drar under 0,5 på längre sträckor. Skatt: 360:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rodafaran97
12 december 2020 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En W124 300D slickar i sig nästan 1 l/mil. En W124 200D klarar sig kanske på 0,60 l/mil. Men det är gamla bilar som sagt. 300D har 109hk och det räcker. 200D har 72hk...

Toyota Aygo? Liten, rapp, bullrig men pålitlig och drar under 0,5 på längre sträckor. Skatt: 360:-

Toyota är bra bilar men har bestämt mig att jag inte ska ha en bil som är mindre än golfen jag har. Är nämligen 1.95m lång och väger närmare 100 så golfen är på gränsen till okej vad gällande komfort för en person som mig😅 Dessutom brukar jag ha bilen fullastad vid långresor mm så aygon är inte så optimal. Men en bra bil är den absolut!!

Grosset
13 december 2020 · 3 Inlägg

Jag har liknande behov/budget och kikade på lite allt möjligt. Har enbart negativa erfarenheter av franska bilar sedan tidigare men fastnade för en Peugeot 508 sw 1.6 HDI. Stor bil som drar och kostar som en liten. Går att komma över en trevlig för 60-70. Fundera på’t! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2020 · 17 562 Inlägg

Grosset skrev:
Jag har liknande behov/budget och kikade på lite allt möjligt. Har enbart negativa erfarenheter av franska bilar sedan tidigare men fastnade för en Peugeot 508 sw 1.6 HDI. Stor bil som drar och kostar som en liten. Går att komma över en trevlig för 60-70. Fundera på’t! smile

Vi har ju en likadan fast en sedan. En e-Hdi EGS. Den rullar på. Fick förvisso smörja upp ena backspegeln då den inte alltid ville vika ut sig när man låste upp bilen. Men sjukt bränslesnål!

Man bör dock se till så att Start/stop fungerar ordentligt. Annars är kondensatorn på väg att lägga av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang