Hur håller man sig uppdaterad i bilvärlden år 2021?

Senilsson
30 april 2021 · 16 Inlägg

Hallå!

Jag var väldigt aktiv här i mitten-slutet av 2000-talet och följde JDM scenen väldigt nära, det fanns alltid information om bilträffar, folk la ut sina projektbilder och det fanns alltid många roliga bilar att spana på Blocket.
Har bott utomlands nu några år men funderar på en flytt hem till Sverige och intresset för bilar har börjat komma tillbaka, när jag bläddrar runt så verkar allting så dött dock! Gamla 200or, Skyline m.m. finns knappt att hitta längre verkar det som. Bilträffar verkar knappt existera eller så är det inte särskilt organiserat.
Vart gömmer sig alla eller är det gamla borta helt?

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
30 april 2021 · 4 630 Inlägg

Jag törs påstå att den stora glädjedödaren i Sverige år 2021 stavas Corona.
Det har ju lagts ett lock på precis allt vad heter aktiviter med fler än 2 personer, mer eller mindre.
Alla mässor och utställningar är inställda, man får inte samlas för att ha bilträffar oavsett hur välorganiserade de är, etc.

2020-2021 är åren då inget händer och det är nog så man kommer komma ihåg dem när man tänker tillbaks.
Jag har ju själv varit mycket med på träffar och annat när jag bodde i Södertälje, för 100 år sedan. Redan då började det tunna ur en del, det blev mest en EPA-parkering till slut och då tröttnade vi som var seriöst intresserade.

Även cruisingarna blir ju förpestade av kapade 740s och mopedbilar med kepsprydda ynglingar bakom ratten, vilket leder till att många undviker att hänga på det sätt man gjorde för några år sedan...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senilsson
30 april 2021 · 16 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag törs påstå att den stora glädjedödaren i Sverige år 2021 stavas Corona.
Det har ju lagts ett lock på precis allt vad heter aktiviter med fler än 2 personer, mer eller mindre.
Alla mässor och utställningar är inställda, man får inte samlas för att ha bilträffar oavsett hur välorganiserade de är, etc.

2020-2021 är åren då inget händer och det är nog så man kommer komma ihåg dem när man tänker tillbaks.
Jag har ju själv varit mycket med på träffar och annat när jag bodde i Södertälje, för 100 år sedan. Redan då började det tunna ur en del, det blev mest en EPA-parkering till slut och då tröttnade vi som var seriöst intresserade.

Även cruisingarna blir ju förpestade av kapade 740s och mopedbilar med kepsprydda ynglingar bakom ratten, vilket leder till att många undviker att hänga på det sätt man gjorde för några år sedan...

Jo, corona har varit tufft i USA också. Allt totalt nedstängt, dock börjar det öppna mer och mer nu! Verkar som saker och ting går lite långsammare i Sverige dock.
Men folk borde ju ha tid för olika projekt nu och det borde finnas lite ruljans på bilar på Blocket tycker jag, men det verkar helt stendött?

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
30 april 2021 · 4 630 Inlägg

Jag gissar att Lagom-svensken helt enkelt sitter still i båten o avvaktar.
Det går rätt bra på beg-marknaden, speciellt med alla bonus-malus-vågor som MP forcerar, så det blir svindyrt att köpa en ny bil som inte går på el, de äldre blir inte straffbeskattade på samma sätt.
Men just entusiast-bilarna händer det nog inte lika mycket med är jag rädd...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
dFagnell
30 april 2021 · 237 Inlägg

Min motivation kommer i vågor med Supran min, Corona har dock fått mig att ha mer tid till skruvande då annat roligt ej inträffar. Däremot har det varit mycket mindre skruvande från min sida i ADHD-Garage (finns på tuben), men jo, jag håller med dig om att det är lite tystare än behagligt kring de roliga byggena.

Sen verkar ju många ha bytt plattformar vilket också gör det lite svårare att hitta olika projekt som är roliga att följa. Mycket hemligheter i garagen nu känns det som, eller så är det dött.

BMW 530XD "F11" (2011)
Cuefa Ain't no place like home...
30 april 2021 · 4 630 Inlägg

Plattformsbytet är faktiskt en påtaglig del av detta, många har gått över till Instagram eller (gud förbjude...) Facebook... det gäller forum i allmänhet.
Det känns som om kunskap vattnas ur och ersätts av meningslöst innehåll som inte ger något.
Vi som är vana vid forumen från förr styr undan sånt en hel del...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
dFagnell
30 april 2021 · 237 Inlägg

Cuefa skrev:
Plattformsbytet är faktiskt en påtaglig del av detta, många har gått över till Instagram eller (gud förbjude...) Facebook... det gäller forum i allmänhet.
Det känns som om kunskap vattnas ur och ersätts av meningslöst innehåll som inte ger något.
Vi som är vana vid forumen från förr styr undan sånt en hel del...

Håller med, övriga plattformar smyger jag mest bara omkring på, man blir ju ändå bortglömd i flödena där, håller mig till youtube för filmer och garaget som plattform för mitt bygge.

Trist är det, många gamla guldkorn med knep och tips/tricks som försvinner på utdöende plattformar.

BMW 530XD "F11" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang