Köpt min första bil (begagnat) - Vad bör jag göra med identifierad rost?

Eriks_bil
2 februari 2022 · 3 Inlägg

Hej på er,
Har precis köpt en ödmjuk liten pendlingsbil inför mitt nya jobb - en Opel Corsa 5-dörrar 1.3 CDTI ecoFLEX Manuell, 95hk, 2010 med 13.000 mil rullade från enbart en tidigare ägare.
Betalade 40.000 kr från en återförsäljare och då ingick Goodyear vinter- resp. sommardäck. Bilen har också en dragkrok - Ni får gärna kommentera priset även om det är OT - det är ändå min första bilaffär trots allt men inte min sista wink

Nu till frågan: Lyckades pruta ner priset med 5.000 kr för att jag kunde identifiera lite rost i bakre hjulhus, se bild nedan. Min fråga är vad jag bör göra för att den ska hålla sig fin fortsättningsvis också (om jag ens borde göra något?)  https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242400/242400-b4acb55aee761ba33a71f33368092d6e.jpg

Min förhoppning är att äga denna bil i 3-5 år för att sedan köpa en större bil när vi får tillväxt i familjen. Ser gärna att jag fortsätter ta hand om den och att den kan göra någon annan bilägare glad i framtiden också smile

simlar
2 februari 2022 · 5 539 Inlägg

Gör inget åt det, om 3-5år lär bilen ändå knappt vara värt några större pengar.

Bara köra, slit-å-släng smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
2 februari 2022 · 5 814 Inlägg

Hej!
Säger samma sak! Gör inget alls!
Men hade det varit min så hade jag fixat det där! -Men då har jag utrustning och kunnande;)!
Så fort man ser "bubblor" i lacken så betyder det till 90%  att plåten är nästan genomrostad,eller åtminstone att det är svartrost under lacken och att få bort sådant kräver antingen att man blästrar  eller slipar och har på rostborttagare (vilket tar dagar att få perfekt).
Naturligtvis kan man lämna bort till en firma men då måste man påtala att man vill ha blästrat innan lack, annars kan de bara spackla över rosten för att komma billigt undan och har kunden då ingen kunskap om vad som krävs för att en lack ska hålla är det lätt att bli lurad.

Senast redigerat av jaka54 (2 februari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2022 · 17 562 Inlägg

Säger samma sak. Låt vara, kör och tvätta bilen ibland. Lite vax då och då gör gott. Sen beror det på var du bor. Jag bor på västkusten och bilen står nära havet. Mina pendlarburkar såg för jävliga ut efter något år, ständigt marinerade i salt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 februari 2022 · 4 044 Inlägg

Tabort stötfångaren och läs vidare i detta inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4638683
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Eriks_bil
3 februari 2022 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Gör inget åt det, om 3-5år lär bilen ändå knappt vara värt några större pengar.

Bara köra, slit-å-släng smile

Åh nej det hoppas jag inte stämmer! Förväntar inte göra någon dunderaffär efter 5 år, men jag hoppas den kan bli någon annans bil och rulla några fler fina mil - En miljöbil är väl egentligen en bil som håller länge?

jaka54 skrev:
Hej!
Säger samma sak! Gör inget alls!
Men hade det varit min så hade jag fixat det där! -Men då har jag utrustning och kunnande;)!
Så fort man ser "bubblor" i lacken så betyder det till 90%  att plåten är nästan genomrostad,eller åtminstone att det är svartrost under lacken och att få bort sådant kräver antingen att man blästrar  eller slipar och har på rostborttagare (vilket tar dagar att få perfekt).
Naturligtvis kan man lämna bort till en firma men då måste man påtala att man vill ha blästrat innan lack, annars kan de bara spackla över rosten för att komma billigt undan och har kunden då ingen kunskap om vad som krävs för att en lack ska hålla är det lätt att bli lurad.

Det blir att ta den till tvätten denna helg och försöka hålla den så rent som möjligt framledes då blästrandet låter svårt och dyrt (att införskaffa verktygen och kunskapen). Vax ska vi däremot unna den!

Hybrid_ skrev:
Säger samma sak. Låt vara, kör och tvätta bilen ibland. Lite vax då och då gör gott. Sen beror det på var du bor. Jag bor på västkusten och bilen står nära havet. Mina pendlarburkar såg för jävliga ut efter något år, ständigt marinerade i salt.

Bor i Göteborgs innerstad - Vart bor du?

spillolja skrev:
Tabort stötfångaren och läs vidare i detta inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4638683
smile

Låter som ett riktigt roligt och lärorikt sommarprojekt - tack!

Hickan
3 februari 2022 · 374 Inlägg

det där med miljöbil har ju ändrats genom åren. om 5 år skulle nog ingen kalla den miljöbil :-)

jag är amatör jag med men skulle man inte kunna göra nån riktig amatörlagning och typ sandpappra ner rosten och lägga på lackstift typ?

Senast redigerat av Hickan (3 februari 2022)

jag hatar bilar
jaka54
3 februari 2022 · 5 814 Inlägg

Hej!
Man får inte bort rost genom att sandpappra! Man måste antingen blästra eller slipa med  Dremel fösedd med kapskiva vid små rostangrepp som i ovanstående fall och samtidigt använda rostborttagare eller vid större rostangrepp...vinkelslip och liknande samt blästra eller använda kemiska medel som rostborttagare. Och lackstift...Nej! Helt värdelöst vid rostlagningar! Man måste använda 2-komponents billack (grundfärg, sprutspackel och lack) för att få det bra. allt annat är dödfött!

Eriks_bil
4 februari 2022 · 3 Inlägg

Hickan skrev:
det där med miljöbil har ju ändrats genom åren. om 5 år skulle nog ingen kalla den miljöbil :-)

jag är amatör jag med men skulle man inte kunna göra nån riktig amatörlagning och typ sandpappra ner rosten och lägga på lackstift typ?

Sorry att det blev missförstånd. Menade att det är mer 'miljövänligt' att få denna bilen att räcka till 10 år till, än att köpa en elbil wink

Hickan
4 februari 2022 · 374 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man får inte bort rost genom att sandpappra! Man måste antingen blästra eller slipa med  Dremel fösedd med kapskiva vid små rostangrepp som i ovanstående fall och samtidigt använda rostborttagare eller vid större rostangrepp...vinkelslip och liknande samt blästra eller använda kemiska medel som rostborttagare. Och lackstift...Nej! Helt värdelöst vid rostlagningar! Man måste använda 2-komponents billack (grundfärg, sprutspackel och lack) för att få det bra. allt annat är dödfött!

Alright. Men det finns ju lackstift som är 2 komponent

https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt … zLEALw_wcB

jag hatar bilar
spillolja
4 februari 2022 · 4 044 Inlägg

Bättre att köpa bättringsfärg (och klarlack)
https://www.spraydosen-shop.de/opel-vauxhall-aerosols
har köpt därifrån mer än 1 gång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
6 februari 2022 · 5 814 Inlägg

Hej!
Allt det där är bara skräp!- Och dyrt!
Men...allt handlar om vilket slutresultat man vill ha. När jag bättringslackar min bil  så vill jag ha ett resultat som blir lika bra som originalet och håller i decennier, man ska alltså inte se någon skillnad på övriga ytor även om man  tittar noga.

Det viktigaste för att få ett perfekt resultat är att först måste all rost bort. Eftersom jag inte har tillgång till bläster så slipar jag först bort all rost med min Dremel försedd med kapskiva. När jag fått bort det mest av rosten och det bara återstår svarta mckroskåpiska prickar så penslar jag på kemiskt rostbortagare, det tar tid kanske kanske  en vecka eller mer  med penslande och bortagande  men det är nödvändigt om alla rost ska bort. Struntar man i det här så kommer rosten tillbaka efter något år.
När jag fått bort ALL rost så penslar , om det är mycket små ytor, eller sprutar med äirbrush eller större spruta , på 2-komp grundfärg.
Efter de slipar jag försiktigt så jag inte går igenom grundfärgen och sprutar på sprutspackel, detta gör jag flera gånger så jag bygger upp en yta som är tillräckligt hög , slutligen sprutar jag ett ytterst tunt lager med sprtspackel (2-kom) och slipar ytan med 500-600 torrslippapper (bästa pappret heter "Indasa red line Rhino Dry), säljs av en firma i Weddesta i Stockholm )

Därefter torkar jag av ytan med silikonborttagare och torkar ytan med "klibbduk".
Sen är det dags att spruta på färgen med airbrush eller större spruta.
När färgen torkat efter ca en vecka (jag lackar bara på sommaren) så vattenslipar jag ytan för hand med 1500-2500 våtslippaper och rubbar sedan ytan för hand  med rubbing .
Verkar det jobbigt?! -Ja kanske det, men detta är enda sättet att få till en bra yta! Nedan ser du några bilder min 33 år gamla Audi 100 Avant med 2lit femma och några  av mina R/C flygplan som är lackade med  2-komp lack. Planet längst ner "Curare" är byggt i balsa ,klätt med 25g glasfiber väv/24 timmars epoxy och 2-komp billack
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9ccfd2b0a558717db6a610dfaf3116d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-3bd5f5cf87fae143964b9438de11054d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-76ed737b4f3f486c12a138e485672973.jpg

Senast redigerat av jaka54 (6 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang