Hybrid_
Forum- och sitemoderator
30 mars 2022
· 17 562 Inlägg
Nåväl.
På jobbet köptes det in en ny däckmaskin/balanseringsmaskin då behovet har mångdubblats på något år bara. Eftersom det rör sig om nya bilar så är fälgarna oftast lackade och kräver försiktighet. Chefen beordrade mig att "lära mig skiten" då jag fattar fort. Installatören av dessa lärde mig hur man gör och jag började. Skulle få lite koll på läget så jag i min tur kunde lära ut sen. Fick ringa denna många gånger efter det... Men nu efter ett drygt år och säkert 20 bilar senare kan jag det om så behövs tillräckligt väl! Man ska även förstå hur man balanserar.
Ska du byta sulor behöver du även balansera dessa. Så 2 maskiner krävs. Plus en kompressor från helvetet. Däckmaskinen kräver det...
Dagens bilar har däcksensorer. Även kallat TPMS-sensorer. En liten och ömtålig sak som kostar cirka 1k styck. När man byter ett däck måste man ha den på exakt rätt ställe i maskinen för att klara den, det är inte bara att kruta på... Gör man sönder en sådan bör man ha i lager. En apparat för att gifta ihop den nya med bilen krävs med. Ej gratis. Jag har säkerligen krossat 6-8 stycken under några månader. "Läropengar" sa chefen. Repat upp några fälgar med då skon gick ner i fälgen, omlack på dessa. Skadat något däck med då den klon som hämtar upp däcket gick rakt ner i det och spräckte skiten.
Så att bara köpa och dra igång? Visst! Men du kommer bränna pengar på misstag och dåligt rykte vill du inte ha. Sen ska man ha vikter, däckpasta, rätt maskiner, verktyg, reserv-sensorer, kunnighet...
Startkostnad på under 50K ser jag inte som möjlig.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!