Återställ sänkning på en VW Transporter T5 2015.

DragonT5
19 december 2022 · 2 Inlägg

Har nyligen fått en ny arbetsbil som är en Transporter T5 Kombi årsmodell 2015. Den var sänkt av föregående ägare som sålde den tillbaka till bilhandlaren där jag köpte den. Då jag bor ute på landsbyggden där jag ibland behöver köra på rätt ojämna vägar så är det inte det mest praktiska och undrar hur man ska gå till väga för att återställa till orginalhöjden på bilen. Vilka delar måste man i så fall beställa och vad skulle det kosta attt sedan låta en mekaniker utföra jobbet? Då jag inte har någon som helst erfarenhet att göra sådant och är medveten om att hjust fjädringsbyte är något som kan sluta rätt illa om man gör fel då det är rätt stora krafter som lagras i en sådan stor fjäder så tänker jag inte göra det själv.

Oreggad Ruter Knekt
23 december 2022 · 673 Inlägg

Du drar förbi en skrot och köper kompletta fjäderben (och säljer sänksatsen), blir nog billigast. Att betala en mekaniker att köpa, riva, byta och anpassa nytt kostar nog mer än du vill lägga. Du får väl kika om det bara är fjädrarna som är bytta, jag tror även dämparen blir bytt beroende på hur sänkt den är.

Senast redigerat av oreggad (23 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
simlar
23 december 2022 · 5 538 Inlägg

Köp från bilskrot med låga mil:
Fjäderben fram
Stötdämpare och fjädrar bak

Tänk på att det finns olika fjädrar beroende på vikt, så du behöver först kolla upp vilken färgmärkning org fjädrarna ska ha.

Gissar på ca 4h arbete enligt boken.
Så räkna med 5000-8000kr i arbete beroende på var du lämnar in.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang