Lufta bromsar

EmilTroedsson
18 februari 2023 · 1 Inlägg

Hej!
För ett tag sedan så tappade jag bromsverkan helt på min saab og900 utan abs. Jag testade att lufta bromsarna och de fungerade galant i kanske 2 veckor innan jag stod helt utan bromsverkan igen. Testade att lufta om men denna gång hjälpte det inte alls. Köpte då en begagnad huvudbromscylinder som skulle vara i bra skick. När jag monterade på den och skulle lufta genom det på nytt så slutar det inte komma luft ur nipplarna och jag får ingen bromsverkan alls. Jag misstänker att den någonstans drar "tjuvluft" in i systemet men har kollat alla kontakter och det ser bra ut. Är långt från ett proffs på detta och undrar vad jag kan ha missat eller gjort fel? Eller finns de risk att den nya huvudbromscylindern inte va i så bra skick?
Tacksam för alla svar!

Mossan1
18 februari 2023 · 2 874 Inlägg

Nja, dra in tjuvluft gör det inte. Det krävs undertryck eller flöde för det.
Läcka på rör, ok eller slang läcker UT om luft ska komma in. Speciellt vid inbromsning när det är högt tryck.

Möjligen då om det läcker mellan kopp och cylinder, men då borde det komma ut vätska också.

Däremot så är det svårluftat om man bytt huvudcylinder utan att ha för-luftat den. Utan ABS är der dock enklare, men kan vara en och en halv jäkel. Speciellt om man bara pumpar-pedal-luftar. Med trycksatt kopp är det enklare.

Det är nog med vätska i båda koppens kammare antar jag?  Lys med lampa direkt mot koppen så det syns.

Luftar man med sugande apparat har man alltid luft i slangen som kommer ut. Den luften kommer in vid luftnippelns gängor. Ingen jättebra metod.

jaka54
18 februari 2023 · 5 800 Inlägg

Hur gör du när du luftar!?
Jag har använt (tror det var från Mekonomen)  Mekonomens "gula lock med svart gummislang med nippel" i mer än två decennier och kan bara konstatera att den funkar bra.
Man skruvar på det gula locket på bromsvätskebehållaren och sätter på nippeln på ett av däcken så att bromsvätskebehållaren trycksätts .
Nackdelen är att man måste ha kompressor (har en 0,5hk /med 25 lit tank )för att fylla på luft i däcken.

Mossan1
18 februari 2023 · 2 874 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gör du när du luftar!?
Jag har använt (tror det var från Mekonomen)  Mekonomens "gula lock med svart gummislang med nippel" i mer än två decennier och kan bara konstatera att den funkar bra.
Man skruvar på det gula locket på bromsvätskebehållaren och sätter på nippeln på ett av däcken så att bromsvätskebehållaren trycksätts .
Nackdelen är att man måste ha kompressor (har en 0,5hk /med 25 lit tank )för att fylla på luft i däcken.

Jag byggde mig liknande av flera olika lock och det är bästa metoden.
Jag brukar använda ett löst hjul, trots att jag har kompressor. Säkert sätt att inte få för högt tryck. Löst hjul kan man fylla på macken om man inte har kompressor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2023 · 17 559 Inlägg

En ABS-fri og900 borde vara lättluftad. hmm

En modern bil som släpper bromsarna och bromsar med regenerering är dock inte så kul...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
19 februari 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm. Borde inte gå att misslyckas med att lufta detta system.- börja vid huvudcylindern så du vet att den e´ok.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang