Montera addon på 740

Hugo_D
23 april 2023 · 7 Inlägg

Har precis köpt sido addon och addon bak. Addonet bak är glasfiber och sido är absplast. Hur har ni gjort innan ni har lackat de? Räcker de med att slipa är behöver man plastprimer? Har även addon fram i rätt färg fast som har klarlack sprickor då de legat dryga 15 år, är de lättast att slipa ner dom helt eller går det att rädda klarlacksprickorna?

Skriv gärna ifall du har lackat addon själv eller vet nån polaren som har gjort det
Svar och bilder uppskattas:)

torsen
24 april 2023 · 7 285 Inlägg

Vad är "addon"?

Någonting speciellt för A-traktorer?

Steff240
24 april 2023 · 1 029 Inlägg

torsen skrev:
Vad är "addon"?

Någonting speciellt för A-traktorer?

Addon är ett slags kjolpaket, som funnits sen hedenhös tid... Såldes väl tillochmed som originaltilbehör av Volvo till 740-940?

Lucif3r
24 april 2023 · 2 233 Inlägg

Plast släpper ur sig en jävla massa skit när man slipar det. Så finns det ingen grundfärg(har dock för mig att iaf sido-addonet kommer med grundfärg redan?) på dom kommer det behövas plastprimer. Är dom redan grundande behöver man bara rugga upp ytan och tvätta noggrannt innan man lackar.
Ang. det redan lackade addonet... Du behöver slipa bort klarlacken och lägga på ny klarlack. Basfärgen bör du inte behöva göra om.
edit: och glasfiber är ju ett halvt kapitel i sig... är det helt obehandlat kan det t om behövas spacklas en hel del för att få en slät yta att jobba med..


Steff240 skrev:
Såldes väl tillochmed som originaltilbehör av Volvo till 740-940?

Japp. Allt addon som finns idag till 7/900-serien är kopior av orginalen smile
Det finns ju t om 2 sido-addons till 7/900-serien orginal. En av dom kallas oftast "dyrkjolar", då dom var dyrare än den andra modellen.

Så... Nej, addon(till 7/900-serien) har inte ett skit med a-traktor att göra, för en gångs skull wink

Senast redigerat av Lucif3r (24 april 2023)

jaka54
24 april 2023 · 5 809 Inlägg

Till grejer i glasfiber behöver du ingen speciell grundfärg men till "plastdelar" (ABS och liknande) kanske det behövs plastprimer.

zzr94092
25 april 2023 · 4 411 Inlägg

Skadar inte att lägga på plastprimer även på glasfiber...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 april 2023 · 14 079 Inlägg

torsen skrev:
Vad är "addon"?

Någonting speciellt för A-traktorer?

Översättning av addon till svenska blir ungefär tillägg.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang