Byte från regina till LH2.2

Lucask
2 maj 2023 · 25 Inlägg

Tja!!

Jag har införskaffat mig en Volvo 745a från 1992 med regina insprutningssystem. Jag har tänkt byta systemet till Bosch LH 2.2 och undrar mest om någon annan har gjort det och kan svara om hur svårt det är.

Tacksam för svar

Mvh Lucas

Mew
2 maj 2023 · 2 172 Inlägg

Du behöver allt som hör till det, kabelhärva och allt, så det är en del jobb men absolut inte omöjligt. Typ samma jobb som att konvertera från förgasare till insprutning, det bör du kunna hitta en del info om på nätet. Men hade rekommenderat LH2.4 om du ändå ska göra det, då kan du dessutom sätta i en turbomotor i framtiden om du skulle vilja och då mer eller mindre bara byta boxar. smile

simlar
2 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Varför vill du byta till ett äldre och sämre system?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lucask
2 maj 2023 · 25 Inlägg

Mew skrev:
Du behöver allt som hör till det, kabelhärva och allt, så det är en del jobb men absolut inte omöjligt. Typ samma jobb som att konvertera från förgasare till insprutning, det bör du kunna hitta en del info om på nätet. Men hade rekommenderat LH2.4 om du ändå ska göra det, då kan du dessutom sätta i en turbomotor i framtiden om du skulle vilja och då mer eller mindre bara byta boxar. smile

Hade fått fel info av polaren ska byta till 2.4 😊

Lucask
2 maj 2023 · 25 Inlägg

Lucask skrev:
Tja!!

Jag har införskaffat mig en Volvo 745a från 1992 med regina insprutningssystem. Jag har tänkt byta systemet till Bosch LH 2.2 och undrar mest om någon annan har gjort det och kan svara om hur svårt det är.

Tacksam för svar

Mvh Lucas

Menade 2.4 😄

Lucask
3 maj 2023 · 25 Inlägg

Mew skrev:
Du behöver allt som hör till det, kabelhärva och allt, så det är en del jobb men absolut inte omöjligt. Typ samma jobb som att konvertera från förgasare till insprutning, det bör du kunna hitta en del info om på nätet. Men hade rekommenderat LH2.4 om du ändå ska göra det, då kan du dessutom sätta i en turbomotor i framtiden om du skulle vilja och då mer eller mindre bara byta boxar. smile

Men jag hörde nåt om att man ska byta svänghjul om man byter elsystem eller kanske dom menar svänghjulsgivaren?

simlar
3 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Regina har 44-2-2
LH2.4 har 60-2

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 775 Inlägg

man tar motorhärvan från en volvo 240 88b-93  dessa är enkla att montera.. 

eller så gör man absolut det bästa man hänger i elsystem från en 940 96-98   denna elen är utslutande bästa elen till 940 man kan använda..
väldigt lätt och smidigt.. 

svänghjulet skilljer med största sannolikhet    men det löser man enklast att ta motorn från ovanstånde fordon när man endå tar elen. så får man turbo på köpet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucask
4 maj 2023 · 25 Inlägg

Growe skrev:
man tar motorhärvan från en volvo 240 88b-93  dessa är enkla att montera.. 

eller så gör man absolut det bästa man hänger i elsystem från en 940 96-98   denna elen är utslutande bästa elen till 940 man kan använda..
väldigt lätt och smidigt.. 

svänghjulet skilljer med största sannolikhet    men det löser man enklast att ta motorn från ovanstånde fordon när man endå tar elen. så får man turbo på köpet smile

Ja de just de som är grejen att har bara köpt motor elen och sen boxar o allting av en polare så har bara motorn som sitter i den just nu

Steff240
5 maj 2023 · 1 028 Inlägg

Lucask skrev:

Growe skrev:
man tar motorhärvan från en volvo 240 88b-93  dessa är enkla att montera.. 

eller så gör man absolut det bästa man hänger i elsystem från en 940 96-98   denna elen är utslutande bästa elen till 940 man kan använda..
väldigt lätt och smidigt.. 

svänghjulet skilljer med största sannolikhet    men det löser man enklast att ta motorn från ovanstånde fordon när man endå tar elen. så får man turbo på köpet smile

Ja de just de som är grejen att har bara köpt motor elen och sen boxar o allting av en polare så har bara motorn som sitter i den just nu

Då åker du på att byta svänghjul för det som sitter på motorer med Regina-systemet har annorlunda triggerhål

simlar skrev:
Regina har 44-2-2

Dessutom behöver du luftmassemätare och tändspole från den andra motorn. Ev lite andra prylar också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang