Vad kan man inte rensa bort på E36?

OscarWa
21 maj 2023 · 76 Inlägg

Håller på att bygga en E36 banbil och har kommit till elen. Min uppfattning är att allt det väsentliga med undantag för tändningslåset sitter i motorrummet och att allting i kupén kan rensas bort. Stämmer detta? Kommer inte använda någonting kring original bränslesystem.

Behövs exempelvis hastighetssensorn på diffen för ECUn eller så? Eller är det fritt fram att plocka bort och dra nytt?

Mew
22 maj 2023 · 2 172 Inlägg

Kör du originalsprut? I så fall skulle jag inte tumma på några givare, de sitter ju där av en anledning. Dessutom vill du väl ha fungerande hastighetsmätare. ABS är också bra att ha, har för mig hastighetssignalen går på en av de bakre ABS-givarna ändå, det gör det på E39 iallafall.

Även bakljus är ju rätt så trevligt att ha på bana. smile Och underskatta inte värdet av en fungerande fläktmotor i kön på väg ut till banan! Värt mycket mer än den lilla vikt det sparar att rensa ut, i mitt tycke. smile

Senast redigerat av Mew (22 maj 2023)

OscarWa
22 maj 2023 · 76 Inlägg

Mew skrev:
Kör du originalsprut? I så fall skulle jag inte tumma på några givare, de sitter ju där av en anledning. Dessutom vill du väl ha fungerande hastighetsmätare. ABS är också bra att ha, har för mig hastighetssignalen går på en av de bakre ABS-givarna ändå, det gör det på E39 iallafall.

Även bakljus är ju rätt så trevligt att ha på bana. smile Och underskatta inte värdet av en fungerande fläktmotor i kön på väg ut till banan! Värt mycket mer än den lilla vikt det sparar att rensa ut, i mitt tycke. smile

Yes, med den här motorn kör jag original (men med modifierad mjukvara för att slippa nyckel och så vidare). ABS kommer inte att vara kvar, så de givarna skall bort. Den enda kvarvarande sensorn jag tror mig lyckats utläsa från elschemat är givaren i diffen, och det är den jag är osäker på huruvida den behövs. Hastighetsmätaren kommer ändå inte att stämma då jag byter utväxling, så kommer köra med en GPS-mätare istället. Bakljus och bromsljus (tillsammans med blinkers) kommer jag såklart att ha, men jag inbillar mig att det är tusen gånger lättare att bara dra nya kablar än att försöka rensa den hemska kabelhärvan som sitter original...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2023 · 13 775 Inlägg

hastighets signal brukar alltid behövas..  det kan fungera bra 9 av 10 gånger men ibland knasar det iallafall på volvosar med lh2.4 dom blir konistga om dom inte har hastighets signalen.. 

så den ska du helt klart spara..   

men bromsljus och bakljus lär du fortfarande ha oavsätt.. annars är det svårt att köra i regn..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang