Fick fel färg på sprayburk från butik - vems är felet?

deffe
21 juli 2023 · 52 Inlägg

Hej,

Vill inte hänga ut tillverkaren/butiken (än). Men farsan var inne på den officiella butiken för sitt bilmärke och ville köpa en sprayburk förbättringsfärg till sin klassiker, det är en bil från 1975.

Sagt och gjort, han angav exakt rätt färgkod och några dagar senare ringer dom och säger att färgen, inkl grundfärg med mera finns att hämta. Farsan noterar att det inte är exakt samma siffror på burk och vad han angav och nämner att det skiljer lite och får som svar att det ska vara rätt, farsan åker hem och börjar lacka/spraya.
Det visar sig då att det är en nyansskillnad mellan den nya lacken och den gamla, först tänkte vi att det kunde vara just för att lacken åldrats men det är bara för stor skillnad, i princip 2 nyanser ifrån.

Det blir inte bra och vi börjar Googla och hittar mycket riktigt att den lack som användes 1975 hade förbjudits för den hade en blyinblandning i sig och var tydligen även ganska avancerat blandad. Den ersättningslack min far har fått har nu gjort att 3 dörrar och motorhuv har fel nyanser och det blir inte bra när vi polerar heller.

"Vems är felet?"
Självklart anser vi att säljaren skulle informerat att den lacken inte finns längre, vi anser även att det är deras fel att bilen nu ser ut som en Zebra. Samtidigt så kanske det även är vårt fel men vi var noga med att ange exakt rätt färgkod och frågade även om det verkligen var rätt färg när vi fick påsen/lådan med färgburkar.

Kan man begära kompensation? Kan kanske säljaren bli ansvarig för det hela?

Vad fasen gör man nu?


Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
zzr94092
21 juli 2023 · 4 411 Inlägg

Bilmärke? Färgcod?

jaka54
22 juli 2023 · 5 806 Inlägg

Och ni gick till en firma som säljer billack? En vanlig färghandlares  alkyd färger funkar inte om man vill ha bra resultat.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2023 · 14 079 Inlägg

jaka54 skrev:
Och ni gick till en firma som säljer billack? En vanlig färghandlares  alkyd färger funkar inte om man vill ha bra resultat.

Men jaka du får läsa tråden ordentligt så här skrev TS:
Vill inte hänga ut tillverkaren/butiken (än). Men farsan var inne på den officiella butiken för sitt bilmärke och ville köpa en sprayburk förbättringsfärg till sin klassiker, det är en bil från 1975.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
22 juli 2023 · 4 411 Inlägg

Fortfarande inte svar än på bilmärke och felcod!!!

deffe
22 augusti 2023 · 52 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fortfarande inte svar än på bilmärke och felcod!!!

Hej,

Det är en Mercedes Benz - 1976
Färgkoden vi beställde var 861H men vi fick färgkod 861, notera att bokstaven ej finns med.
Köpt på Mercedes, ingen "butiken på hörnan" utan min far gick in på Mercedes och beställde.

861H - Silbergrun
"H" stands for Herberts

Min far gick tillbaka och klagade och fick pengarna tillbaka och någon form av ursäkt. Jag tycker inte det räcker med tanke på allt extra arbete som nu återstår.

Senast redigerat av deffe (24 augusti 2023)

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
jaka54
22 augusti 2023 · 5 806 Inlägg

"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Eftersom jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Senast redigerat av jaka54 (23 augusti 2023)

it_mutt Avstängd
23 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Men, du har helt enkelt fel. På båda punkterna. Att du inte klarar av att få det riktigt bra, det är däremot en helt annan femma.

Det står f.ö. ingenstans att han lackat tre hela dörrar och motorhuv. Det står däremot "Den ersättningslack min far har fått har nu gjort att 3 dörrar och motorhuv har fel nyanser och det blir inte bra när vi polerar heller.". Dvs inget om att det är hela panelen som lackats.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
23 augusti 2023 · 7 300 Inlägg

jag hade aldrig gått till mb å köpt,, på äldre bilar MÅSTE man skjuta/scanna färgen och göra en specialblandning,, för en bil som snart är 50 år så har den ej samma lyster mm som när den var ny, man ser skillnad om man köper en std färg, så enkelt är det

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
uhlin
23 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Det går alldeles utmärkt att lacka med sprayburk på stora ytor, till och med en hel bil och få ett proffsigt resultat, nåja... Inte biltemas sprayburkar och färg då.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 augusti 2023 · 14 079 Inlägg

uhlin skrev:

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Det går alldeles utmärkt att lacka med sprayburk på stora ytor, till och med en hel bil och få ett proffsigt resultat, nåja... Inte biltemas sprayburkar och färg då.

Jag tror inte att det går att få ett proffsigt resultat med sprayburkar om man ska lackera en hel bil. Möjligtvis om man ska lackera en liten yta. Ska man få det proffsigt lackerat måste man använda tryckluft samt en proffsig spruta samt inneha lackeringskunskaper. Bara några sprayburkar gör ingen lackerare. Dessutom ska det till underarbete som är proffsigt också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
deffe
23 augusti 2023 · 52 Inlägg

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Hej,

Min far har förvisso lackat många gånger i sitt liv, men det är nog iaf 30 år sedan sist han gjorde det, men han märkte ganska snabbt att det inte riktigt såg ut som väntat. Men han hade juh beställt exakt rätt färg och tänkte att det kanske blir bättre när det torkat samt han fått på klarlacken.

Jag upplever att du i din text gör många antaganden, han har tex inte lackat hela dörrsidor utan ytor som är mellan 5x5cm och 30x3cm. På äldre bilar sitter det långa "lister" och under dessa lister samt lite runtom dessa blir det lätt lite rost med tiden, samt på kanten av motorhuven tex. Det är sådana ställen som min far ville förbättra.

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
deffe
23 augusti 2023 · 52 Inlägg

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Men, du har helt enkelt fel. På båda punkterna. Att du inte klarar av att få det riktigt bra, det är däremot en helt annan femma.

Det står f.ö. ingenstans att han lackat tre hela dörrar och motorhuv. Det står däremot "Den ersättningslack min far har fått har nu gjort att 3 dörrar och motorhuv har fel nyanser och det blir inte bra när vi polerar heller.". Dvs inget om att det är hela panelen som lackats.

Korrekt.

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
deffe
23 augusti 2023 · 52 Inlägg

Vettemannen skrev:

uhlin skrev:

jaka54 skrev:
"Köpte en färgburk"... Sen säger du att han (din far) lackade hela  3 dörrar och motorhuv...Hur kunde han lacka 3 dörrar och en motorhuv med bara en sprayburk ...och märkte han inte direkt att det vara fel nyans innan han lackade så många grejer!?

Efter jag lackar lite själv (men inte med spray burkar) så är jag lite frågande när folk skriver att de använder sprayburk för att lacka stora delar på en bil. Jag vill hävda att det inte går!! -I alla fall inte om man vill ha ett proffsigt resultat.

Det går alldeles utmärkt att lacka med sprayburk på stora ytor, till och med en hel bil och få ett proffsigt resultat, nåja... Inte biltemas sprayburkar och färg då.

Jag tror inte att det går att få ett proffsigt resultat med sprayburkar om man ska lackera en hel bil. Möjligtvis om man ska lackera en liten yta. Ska man få det proffsigt lackerat måste man använda tryckluft samt en proffsig spruta samt inneha lackeringskunskaper. Bara några sprayburkar gör ingen lackerare. Dessutom ska det till underarbete som är proffsigt också.

/Benny

Ja jag tror ni båda har rätt. I detta fall handlar det om flera mindre ytor som hade tydliga spår av rost. Om vi säger att det visuellt gick att se alla rostfläckar på 30 meters avstånd så var önskan att få det att se bra ut på iaf 2 meters avstånd. Något jag vet går att uppnå. Att man sedan kan gå väldigt nära och inspektera och då se att det kanske finns en variation i lacken det hade vi / pappa accepterat.

Att lämna in bilen på lack är absolut ett alternativ, men inget man gör när budgeten att få bilen i "bruksskick" är satt till 3-4000kr och inte 30.000+ kr som en lackering börjar på idag.

Oavsett var det förjävligt irriterande eftersom dörrar och paneler fick prickiga hund eller zebra ränder. Nu har bilen iaf sandpapprats igen. Får se om det kommer någon dag då det inte regnar.

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
master_lars
23 augusti 2023 · 1 171 Inlägg

Hör av dig till Järbo Färg och Lack istället, så tar de fram rätt färg till din bil.
Att Mercedes skaka fram från en sprayburk från deras lackverkstad med rätt kulör är ju en högoddsare. v

torsen
23 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

Nu är det väl, som vanligt, att man får vad man beställer.
Färgkoden gällde när bilen var ny - 1975 = 48 år sedan.
Din far borde, eftersom han är van att lackera bil, ha tagit hänsyn till att färgen blekts.
Besök nästa gång en färghandel som blandar färg.
Dom kan scanna in exakt kulör, med avseende på att färgen blekts.
Så har jag gjort då jag behövt bättringsfärg.

B t w så fanns det 5 olika nyanser vit till min E-klass - med olika kod.
Köpte "rätt" kod, men den stämde ändå inte, fast bilen endast var ett par år gammal - då!

deffe
23 augusti 2023 · 52 Inlägg

Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Men intressant med era reflektioner i ämnet, jag håller inte med en del av er. Men färg är inköpt hos annan aktör nu och det verkar blivit rätt färg.

Senast redigerat av deffe (23 augusti 2023)

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
granadadr
23 augusti 2023 · 7 300 Inlägg

deffe skrev:
Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Men intressant med era reflektioner i ämnet, jag håller inte med en del av er. Men färg är inköpt hos annan aktör nu och det verkar blivit rätt färg.

är just det som är problemet,, färgen man får är samma kulör som en NY bil,, 48 år tär på lacken hur fin den än är,, man måste scanna orginallacken för att ens komma nära

Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2023 · 10 299 Inlägg

deffe skrev:
Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Egentligen är det ganska enkelt... Mercedes (eller vilken återförsäljare som helst) säljer färg som motsvarar originallacken. Det skulle vara helt omöjligt för dom att ha alla varianter som det kan bli under 48 års användande. Därför beställer ju inte lackerare färg från tillverkaren utan scannar den aktuella bilen och utifrån det väljs kulören.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
deffe
23 augusti 2023 · 52 Inlägg

granadadr skrev:

deffe skrev:
Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Men intressant med era reflektioner i ämnet, jag håller inte med en del av er. Men färg är inköpt hos annan aktör nu och det verkar blivit rätt färg.

är just det som är problemet,, färgen man får är samma kulör som en NY bil,, 48 år tär på lacken hur fin den än är,, man måste scanna orginallacken för att ens komma nära

Precis. Men i detta fall ville vi ha och beställde orginallacken och hade varit nöjda med det, men vi kom hem med en helt annan än vad vi beställt?

Oavsett är jag nöjd med svaren, det var blandade åsikter vilket var intressant att höra.

Senast redigerat av deffe (23 augusti 2023)

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang