Erfarenhet av billiga ultraljudstvättar?

Koster
21 augusti 2023 · 108 Inlägg

Hello dudes and dudettes!

Gamla Audin med KE3-Jetronic bränslesystem gillar varken etanol eller att bli ståendes ngn längre tid, och nu har den både stått still i 1 1/2 månad och med E10 bensin dessutom så att kallstartsventilen kärvar(fungerar men läcker konstant).
Har gjort rent såna 50ggr förut med ultraljud och då fungerar dom igen men nu har tillgången till en sådan tvätt försvunnit så jag må inhandla en egen.

Bor i lägenhet så jag har varken behov/plats/råd med någon stor historia så jag sitter och kikar bla på en Biltema säljer för drygt 600kr.  Förmodligen ren skitkvalitet men den behöver ju bara fungera för vibrera lös skiten inuti spridaren tänker jag.

Någon som har erfarenhet av att rengöra spridare i såna eller tips på bättre grejor?

Mossan1
21 augusti 2023 · 2 908 Inlägg

Jag har också sneglat på sådana, men eftersom dom enklaste inte värmer "badet" är jag tveksam.
Gör säkert rent, men dyrare dito värmer upp vätskan också. Det tror jag gör stor skillnad i effektiviteten.

Men jag följer tråden med spänning efter riktiga erfarenheter.

Koster
21 augusti 2023 · 108 Inlägg

Nej det är ju iofs sant, men spridare kör man ju i lacknafta eller någon typ av injector cleaner så man får ju bättre lösande effekt än vanlig rengöringsvätska, och vill man kan man ju värma den själv innan tänker jag.

Jag har nämligen kikat på denna herren på Youtube och han kör bara med en liten enkel variant och det tycks då funka för honom: https://www.youtube.com/shorts/3QiIEpVxrrQ

Senast redigerat av Koster (21 augusti 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2023 · 17 571 Inlägg

Köpte en på Kjell & Co för säkert 8 år sedan nu. Liten. Värmer inte. Köpte även en liter rengöringsvätska som vi har kvar av! Effektiv. Fyll på med varmvatten så grejar den det mesta. Används några gånger i veckan till glasögon. Ett och annat verktyg har rengjorts med mycket bra resultat även om apparaten får  rengöras sen...

Normalt sett byter vi vatten ca 6 ggr/år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
21 augusti 2023 · 5 830 Inlägg

Köpte en ultraljudstvätt på Kjell & Company för några år sedan, kostade ca 1000:-,  men tyckte inte den rengjorde speciellt bra (körde bara med vatten i behållaren som "tvätten" värmde upp (om jag ställde in den att göra så) men....när jag i höstas beslöt mig att köpa Biltemas ultraljudstvättmedel att blanda i vattnet så funkade ultraljudstvätten bättre. Så ska du köpa en sådan se till att använda de speciella preparat som man blandar i vattnet...sen kanske det funkar bra med lacknafta också men det har jag inte prövat.

it_mutt Avstängd
23 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Köpte en ultraljudstvätt på Kjell & Company för några år sedan, kostade ca 1000:-,  men tyckte inte den rengjorde speciellt bra (körde bara med vatten i behållaren som "tvätten" värmde upp (om jag ställde in den att göra så) men....när jag i höstas beslöt mig att köpa Biltemas ultraljudstvättmedel att blanda i vattnet så funkade ultraljudstvätten bättre. Så ska du köpa en sådan se till att använda de speciella preparat som man blandar i vattnet...sen kanske det funkar bra med lacknafta också men det har jag inte prövat.

Så, ditt råd är alltså att använda medel som är avsedda för ändamålet till just det ändamålet de är avsedda för?

-------------------------------------------

Till ts;

Personligen skulle slänga till en hundring eller något och köpt en liten med värmefunktion på ebay/amazon/liknande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
23 augusti 2023 · 5 830 Inlägg

Ja!

Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

Uppdaterering, jag skippar de billigare tvättarna och köper en Vevor på Ebay(Tjeckien) istället.
Dom finns det tester av i massor på Youtube och har både värmare och MYCKET större volym för nära butikspris av en liten 0.5L variant.

Blir det inte av att jag använder den så går den att sälja vidare utan att gå back så mycket, chansar man och köper en billig variant ifrån Biltema eller liknande och den inte fungerar så är det 650kr i sjön.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang