KÖPRÅD: Första bilen?

RBMK
22 augusti 2023 · 3 Inlägg

Hej!

Har precis tagit körkort och går nu givetvis och kikar efter en egen (begagnad) bil. Har kikat runt lite själv, men tänkte ta hjälp från någon/några som är mer kunniga än jag (vilket väl är de flesta, än så länge. wink ). Alla tips och råd är välkomna!

Planerad användning:  Till vardags kommer bilen användas mest till jobbpendling (total ca. 6-8 mil/v, lite olika då jag inte arbetar från kontoret alla dagar). Utöver detta kanske 2-3 mil till per vecka för inköp och övriga utflykter. Bör hamna på ca 10-12 mil/v, mestadels stadskörning. Vi bor i lägenhet hyfsat nära centrala Göteborg, därav de korta avstånden.
Förutom vardagsanvändningen så kanske någon handfull längre turer per år, men jag skulle ändå gissa på att vi kommer hamna under 1000 mil/år som det ser ut nu.

Vi som ska använda den är två vuxna, inga barn men en liten (7kg) hund som kommer få åka i hundbur i bagageutrymmet. Vi behöver alltså ingen stor familjebil utan skulle klara oss bra med något lite mindre. Dock vore det trevligt med åtminstone hyfsad komfort samt möjligheten att skjutsa andra vid behov, så vi utesluter inte något medelstort heller. Vill helst ha något som känns okej att köra även längre sträckor på motorväg/landsväg, om behovet skulle uppstå, så undviker väl helst de allra minsta småbilarna.

Viktigast:   Pålitlighet. Jag är hyfsat händig och hade tänkt försöka lära mig fixa enklare reparationer och ingrepp själv (i den mån det går), men vill ändå gärna köpa något där jag behöver oroa mig så lite som möjligt för dyra reparationer och verkstadsjobb.

Övrigt: Ska vara automatväxlad.

Budget: Max 100K, men gärna mindre. Hade tänkt mig att vi ska använda den i kanske 3-4 år innan vi ev. byter upp oss om vi känner att vi behöver det.

Så, vad tror ni? smile

Mossan1
22 augusti 2023 · 2 908 Inlägg

Valfri bil från Asien, är det korta svaret.

Jesper328
22 augusti 2023 · 2 408 Inlägg

Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare
Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Senast redigerat av Jesper328 (22 augusti 2023)

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Jesper328 skrev:
Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare
Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Du om någon borde väl inkludera en Megane där? (Som för övrigt är vad jag tänkte föreslå) smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
22 augusti 2023 · 2 408 Inlägg

Brådhis skrev:

Jesper328 skrev:
Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare
Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Du om någon borde väl inkludera en Megane där? (Som för övrigt är vad jag tänkte föreslå) smile

Klart man skall åka Renult. cool
Men ja, absolut, 1.5dci som gäller.

Tänker väl att en Megane 2010+ blir finfint, 2016 kom nya generationen.
2016+ är givetvis trevligare än den tidigare generationen, men man åker lika bekvämt oavsett. smile

Hade faktist tänkt att köpa en 2012 förra veckan hos en firma som ägs av en gammal kollegas far.
Slutade med att jag hjälpte honom att felsöka bilen istället då den gick lite konstigt. lol

Up the RA
Noobnisse
23 augusti 2023 · 182 Inlägg

Jesper328 skrev:
Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare

Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Alltså ser ofta att folk rekommenderar första generationens s/v40, är det inte en rätt rostbenägen och dålig plattform som dom dessutom slängt i en rätt dålig Mitsubishi-motor i? Min bild är att det är stor skillnad i driftsäkerhet, komfort och kvalitetskänsla om man jämför med V70 med volvos egna motorer av samma årgång.

Jesper328
23 augusti 2023 · 2 408 Inlägg

Noobnisse skrev:

Jesper328 skrev:
Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare

Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Alltså ser ofta att folk rekommenderar första generationens s/v40, är det inte en rätt rostbenägen och dålig plattform som dom dessutom slängt i en rätt dålig Mitsubishi-motor i? Min bild är att det är stor skillnad i driftsäkerhet, komfort och kvalitetskänsla om man jämför med V70 med volvos egna motorer av samma årgång.

Har för mig att Mitsus 1.8 GDI satt i S/V40 med 1.8i på bagageluckan upp till år 2001, därefter blev det ett vitblock på 1.8L.
2.0, 2.0t, och T4 är alla vitblock.
Har ägt en 7-8st än så länge och inte haft mer problem än någon givare, samt några tändspolar.
Rostar gör de tyvärr, men 2003-2004 har ett hyfsat bra rostskydd och är sällan uppruttna som äldre exemplar kan vara. smile

Jag har personligen en förkärlek till dem.
Kanske för att jag hade en BTCC-stripad S40 till bilbanan när jag var liten, eller för att jag har fel i huvudet.. något av det.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Jesper328 skrev:

Noobnisse skrev:

Jesper328 skrev:
Från billigast till dyrast.

Volvo S/V40 2001-2004 bensinare

Volvo S40/V50 2004+ bensinare
Volvo V70 2000-2008, helst 2005+ bensinare
Volvo V60 D3/D4 diesel

Kanske inte de mest ekonomiska bilarna, främst vad gäller stadskörning, men de är hållbara och hyfsat lättskruvade.
Sen har ni ju 70.000kr kvar att köra för om ni köper en bil för 30. cool

Eller ja, som ovan, en Asiat.

Alltså ser ofta att folk rekommenderar första generationens s/v40, är det inte en rätt rostbenägen och dålig plattform som dom dessutom slängt i en rätt dålig Mitsubishi-motor i? Min bild är att det är stor skillnad i driftsäkerhet, komfort och kvalitetskänsla om man jämför med V70 med volvos egna motorer av samma årgång.

Har för mig att Mitsus 1.8 GDI satt i S/V40 med 1.8i på bagageluckan upp till år 2001, därefter blev det ett vitblock på 1.8L.
2.0, 2.0t, och T4 är alla vitblock.

Har ägt en 7-8st än så länge och inte haft mer problem än någon givare, samt några tändspolar.
Rostar gör de tyvärr, men 2003-2004 har ett hyfsat bra rostskydd och är sällan uppruttna som äldre exemplar kan vara. smile

Jag har personligen en förkärlek till dem.
Kanske för att jag hade en BTCC-stripad S40 till bilbanan när jag var liten, eller för att jag har fel i huvudet.. något av det.

Stämmer utmärkt, och en 2,0T eller T4 är buskul för pengarna. Har haft ett par stycken och har inget ont att säga om dom alls, förutom att jag skulle önskat att ratten kunde komma lite närmare förare (men det beror nog mer på mig än på bilen kanske). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
23 augusti 2023 · 2 408 Inlägg

Brådhis skrev:

Jesper328 skrev:

Noobnisse skrev:

Alltså ser ofta att folk rekommenderar första generationens s/v40, är det inte en rätt rostbenägen och dålig plattform som dom dessutom slängt i en rätt dålig Mitsubishi-motor i? Min bild är att det är stor skillnad i driftsäkerhet, komfort och kvalitetskänsla om man jämför med V70 med volvos egna motorer av samma årgång.

Har för mig att Mitsus 1.8 GDI satt i S/V40 med 1.8i på bagageluckan upp till år 2001, därefter blev det ett vitblock på 1.8L.
2.0, 2.0t, och T4 är alla vitblock.

Har ägt en 7-8st än så länge och inte haft mer problem än någon givare, samt några tändspolar.
Rostar gör de tyvärr, men 2003-2004 har ett hyfsat bra rostskydd och är sällan uppruttna som äldre exemplar kan vara. smile

Jag har personligen en förkärlek till dem.
Kanske för att jag hade en BTCC-stripad S40 till bilbanan när jag var liten, eller för att jag har fel i huvudet.. något av det.

Stämmer utmärkt, och en 2,0T eller T4 är buskul för pengarna. Har haft ett par stycken och har inget ont att säga om dom alls, förutom att jag skulle önskat att ratten kunde komma lite närmare förare (men det beror nog mer på mig än på bilen kanske). smile

Helt rätt!
Jag halvletar efter en T4 98-00 just nu för att åka lite bana med under nästa år.
De är lite svåra att få tag i dock, har väl hittat någon uppe i Norrland men det är ju ingen bil att sitta och åka 50 mil för. smile

Nåväl, plan B är en tidig S60 T5 vilket det finns hyfsat gott om.

Up the RA
Noobnisse
25 augusti 2023 · 182 Inlägg

Jesper328 skrev:

Brådhis skrev:

Jesper328 skrev:

Har för mig att Mitsus 1.8 GDI satt i S/V40 med 1.8i på bagageluckan upp till år 2001, därefter blev det ett vitblock på 1.8L.
2.0, 2.0t, och T4 är alla vitblock.

Har ägt en 7-8st än så länge och inte haft mer problem än någon givare, samt några tändspolar.
Rostar gör de tyvärr, men 2003-2004 har ett hyfsat bra rostskydd och är sällan uppruttna som äldre exemplar kan vara. smile

Jag har personligen en förkärlek till dem.
Kanske för att jag hade en BTCC-stripad S40 till bilbanan när jag var liten, eller för att jag har fel i huvudet.. något av det.

Stämmer utmärkt, och en 2,0T eller T4 är buskul för pengarna. Har haft ett par stycken och har inget ont att säga om dom alls, förutom att jag skulle önskat att ratten kunde komma lite närmare förare (men det beror nog mer på mig än på bilen kanske). smile

Helt rätt!
Jag halvletar efter en T4 98-00 just nu för att åka lite bana med under nästa år.
De är lite svåra att få tag i dock, har väl hittat någon uppe i Norrland men det är ju ingen bil att sitta och åka 50 mil för. smile

Nåväl, plan B är en tidig S60 T5 vilket det finns hyfsat gott om.

T4 eller 2.0T S/v40 är absolut helfräcka! Men det tar emot att kalla den för Volvo när det är Joint venture med Mitsubishi och dom byggdes i Nederländsk fabrik. V70/S60 är (enligt mig)  bättre på de flesta punkter förutom kanske Körglädje då. Det märks att 40-serien var en riktig budget Volvo som såldes i en helt annan prisklass än Volvos övriga bilar.

Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Noobnisse skrev:

Jesper328 skrev:

Brådhis skrev:

Stämmer utmärkt, och en 2,0T eller T4 är buskul för pengarna. Har haft ett par stycken och har inget ont att säga om dom alls, förutom att jag skulle önskat att ratten kunde komma lite närmare förare (men det beror nog mer på mig än på bilen kanske). smile

Helt rätt!
Jag halvletar efter en T4 98-00 just nu för att åka lite bana med under nästa år.
De är lite svåra att få tag i dock, har väl hittat någon uppe i Norrland men det är ju ingen bil att sitta och åka 50 mil för. smile

Nåväl, plan B är en tidig S60 T5 vilket det finns hyfsat gott om.

T4 eller 2.0T S/v40 är absolut helfräcka! Men det tar emot att kalla den för Volvo när det är Joint venture med Mitsubishi och dom byggdes i Nederländsk fabrik. V70/S60 är (enligt mig)  bättre på de flesta punkter förutom kanske Körglädje då. Det märks att 40-serien var en riktig budget Volvo som såldes i en helt annan prisklass än Volvos övriga bilar.

Hur många har du haft? wink

Samarbete med Mitsubishi stämmer. Men du vet att S60 tillverkades i Gent i Belgien? Och att det finns en tråd här på garaget där en snubbe plockar dit Evo-prylar på sin S40 för att dom passar rakt på... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
WSTL
25 augusti 2023 · 44 Inlägg

Kanske en prius vore något? Går väldigt snålt vid stadskörning speciellt om man kör på el motorn så mycket det går, nackdelen är att batteriet har en viss livslängd och när det är slut så blir det dyrt, så var noga med att kolla att batteriet är schysst innan du köper bara.  Vet inte hur pålitliga dom är, men om den inte vore pålitlig så skulle dom nog inte vara så populära som taxibilar.

Har hört att deras motorer är väldigt pålitliga iallafall, något för hemmamekarn är dom nog inte dock så exempelvis ett läckande flexrör är bara glömma att byta själv, om det är lagom trångt på en V70 från 98 så kan du förstå hur trångt det är på en modern Prius där allt ska vara så lätt och kompakt som möjligt.

Men som jag tolkar dig så vill du bara försöka dig på enkla reparationer som bromsar och kanske på sin höjd någon bess 2a på styrled, det ska nog inte vara något problem på dom flesta moderna bilarna.

Ser att vissa rekomenderat äldre bilar, tror det är svårt att komma under liter milen stadskörning tyvärr. landsvägskörning är det dom är bra på, Kan köra min automat V70 0.65-0.7 liter milen på motorväg 90 kmh.

Senast redigerat av WSTL (25 augusti 2023)

Noobnisse
26 augusti 2023 · 182 Inlägg

Brådhis skrev:

Noobnisse skrev:

Jesper328 skrev:

Helt rätt!
Jag halvletar efter en T4 98-00 just nu för att åka lite bana med under nästa år.
De är lite svåra att få tag i dock, har väl hittat någon uppe i Norrland men det är ju ingen bil att sitta och åka 50 mil för. smile

Nåväl, plan B är en tidig S60 T5 vilket det finns hyfsat gott om.

T4 eller 2.0T S/v40 är absolut helfräcka! Men det tar emot att kalla den för Volvo när det är Joint venture med Mitsubishi och dom byggdes i Nederländsk fabrik. V70/S60 är (enligt mig)  bättre på de flesta punkter förutom kanske Körglädje då. Det märks att 40-serien var en riktig budget Volvo som såldes i en helt annan prisklass än Volvos övriga bilar.

Hur många har du haft? wink

Samarbete med Mitsubishi stämmer. Men du vet att S60 tillverkades i Gent i Belgien? Och att det finns en tråd här på garaget där en snubbe plockar dit Evo-prylar på sin S40 för att dom passar rakt på... tongue

Har inte ägt någon men åkt många mil i polares! Som sagt en toppenrolig bil men nog måste vi ändå säga att det är en plastigare och bullrigare bil än Volvos övriga?

Detta tycker jag summerar det bra: https://www.vibilagare.se/test/begbil/b … sv40-12577

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Noobnisse skrev:

Brådhis skrev:

Noobnisse skrev:

T4 eller 2.0T S/v40 är absolut helfräcka! Men det tar emot att kalla den för Volvo när det är Joint venture med Mitsubishi och dom byggdes i Nederländsk fabrik. V70/S60 är (enligt mig)  bättre på de flesta punkter förutom kanske Körglädje då. Det märks att 40-serien var en riktig budget Volvo som såldes i en helt annan prisklass än Volvos övriga bilar.

Hur många har du haft? wink

Samarbete med Mitsubishi stämmer. Men du vet att S60 tillverkades i Gent i Belgien? Och att det finns en tråd här på garaget där en snubbe plockar dit Evo-prylar på sin S40 för att dom passar rakt på... tongue

Har inte ägt någon men åkt många mil i polares! Som sagt en toppenrolig bil men nog måste vi ändå säga att det är en plastigare och bullrigare bil än Volvos övriga?

Detta tycker jag summerar det bra: https://www.vibilagare.se/test/begbil/b … sv40-12577

Absolut är den bullrigare och har lite billigare materialval, men många vill påskina att den är skräp rakt igenom och det är den absolut inte, i synnerhet inte under huven. Alla hakar upp sig på EN av motorerna (GDI:n) och på att den är byggd i Holland men gör gärna som du och höjer tex S60 till skyarna som är byggd i grannlandet Belgien. wink smile Tvärtom så är det faktiskt en riktigt prisvärd bil idag om man hittar ett exemplar i gott skick.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RBMK
27 augusti 2023 · 3 Inlägg

WSTL skrev:
Kanske en prius vore något? Går väldigt snålt vid stadskörning speciellt om man kör på el motorn så mycket det går, nackdelen är att batteriet har en viss livslängd och när det är slut så blir det dyrt, så var noga med att kolla att batteriet är schysst innan du köper bara.  Vet inte hur pålitliga dom är, men om den inte vore pålitlig så skulle dom nog inte vara så populära som taxibilar.

Har hört att deras motorer är väldigt pålitliga iallafall, något för hemmamekarn är dom nog inte dock så exempelvis ett läckande flexrör är bara glömma att byta själv, om det är lagom trångt på en V70 från 98 så kan du förstå hur trångt det är på en modern Prius där allt ska vara så lätt och kompakt som möjligt.

Men som jag tolkar dig så vill du bara försöka dig på enkla reparationer som bromsar och kanske på sin höjd någon bess 2a på styrled, det ska nog inte vara något problem på dom flesta moderna bilarna.

Ser att vissa rekomenderat äldre bilar, tror det är svårt att komma under liter milen stadskörning tyvärr. landsvägskörning är det dom är bra på, Kan köra min automat V70 0.65-0.7 liter milen på motorväg 90 kmh.

Har faktiskt kikat på begagnade Prius, men precis som du skriver är ju batteriet en riskfaktor. Det går ju att byta men ser ut som det knappt skulle vara värt det på en billig begagnad bil.

Just nu lutar det åt någon form av begagnad Volvo av äldre modell för runt 40-60K. Bränsleförbrukningen kanske inte kommer bli den bästa, som redan nämnts, men det får jag väl helt enkelt kompromissa med.

Begagnad Toyota är alternativ 2, men kikar man på annonserna så verkar det som att den beryktade pålitligheten (eller iallafall folks uppfattning om den) driver upp begagnatpriserna en del…

RBMK
27 augusti 2023 · 3 Inlägg

Litet sidospår kanske, men är det någon i Göteborgsområdet som har erfarenhet av DTN Group? Hittade två bilar hos dem som jag blev lite nyfiken på.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /107187563
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /106114258

Känns suspekt att de maskar skyltarna så att man inte kan kolla upp historiken, men skulle man åka dit och titta är det ju lätt gjort att kolla t.ex. car.info på plats, tänker jag. Sen vet jag inte hur vanligt det är att en bil läggs ut till försäljning i februari (S60:n) men fortfarande inte blivit såld efter 8 månader?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2023 · 17 571 Inlägg

Prius gen2 är för gamla nu. Gen3 kostar från 100k och uppåt för en vettig. Är den -som vår alltid var- servad på Toyotaverkstad får man ett papper på att hybridsystemet är godkänt. De mäter cellerna. För övrigt kostar en standardservice 2295:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2023 · 17 571 Inlägg

RBMK skrev:
Litet sidospår kanske, men är det någon i Göteborgsområdet som har erfarenhet av DTN Group? Hittade två bilar hos dem som jag blev lite nyfiken på.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /107187563
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /106114258

Känns suspekt att de maskar skyltarna så att man inte kan kolla upp historiken, men skulle man åka dit och titta är det ju lätt gjort att kolla t.ex. car.info på plats, tänker jag. Sen vet jag inte hur vanligt det är att en bil läggs ut till försäljning i februari (S60:n) men fortfarande inte blivit såld efter 8 månader?

Här har du alla bilar som firman äger:
https://biluppgifter.se/brukare/jdeVvWy4KO

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Prius gen2 är för gamla nu. Gen3 kostar från 100k och uppåt för en vettig. Är den -som vår alltid var- servad på Toyotaverkstad får man ett papper på att hybridsystemet är godkänt. De mäter cellerna. För övrigt kostar en standardservice 2295:-

En kompis köpte för 2-3 år sedan Blockets eller om det var Marketplace billigaste Prius gen 2 till sin sambo. Mätaren stod på 29999 som alltid men säljaren gissade att det låg runt 35000 (...). Hursom, bilbehovet var akut så dom köpte den för 30000:- med extremt låga förväntningar. Tror dom har servat den en gång och bytt bromsklossar, om det nu var fram eller bak, på dom här åren och sedan har hon bara kört. Med betoning på bara kört...! Dom har kommit fram till att den är oförstörbar...

Senast redigerat av Brådhis (27 augusti 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2023 · 13 790 Inlägg

gå in på blocket..  sortera på billigaste privata bilarna   kolla vem som ägt en bil minst 1år och den är nybes och allt sånt och inga skrivna deffekter..   köp skiten kör den tills den är för dyr att laga skrota den och köp en annan..     bästa bilarna jag ägt har varit dom billigaste.  visst man har lägre krav på billiga bilar men dom har aldrig gjort mig besviken..  fick skänkta bort en bil jag fick av en granne till min bror för att jag inte fysikst kunde döda bilen smile  men den var så jävla dålig så det var en odåga att köra.. men den svek aldrig..  den starta oavsätt väder.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang