Lathund: Import från icke eu land

DeMeester
23 augusti 2023 · 26 Inlägg

Tjenare, jag har velat importera en typ av bil som i princip bara finns i Norge. Det är en land rover serie 3 feltvogn. Alltså den norska militära versionen av en Serie 3:a. Jag har sökt lite på nätet hur man går tillväga men jag blir inte riktigt klokare. Jag skulle behöva veta mer noggrant hur man går tillväga. Tänk er en lathund med flera steg på hur man gör. Kanske finns det någon här som har importerat en bil från Norge.

Säg att bilen som jag vill köpa kostar 50000 norska kronor, är körbar och EU-godkänd samt ska köras på egen hand till Sverige. Måste man ha några papper eller annat i förväg? Det är framförallt denna process med Tullverket och Transportstyrelsen jag är osäker på.

Om det finns någon som vill förklara eller vet någon bra sida som förklarar detta är jag oerhört tacksam.

zemet
23 augusti 2023 · 4 056 Inlägg

Jag gjorde det nyligen.

Du behöver en del olika grejer.

Regskyltar är personliga i norge, dvs dom följer inte med bilen.

Ägaren behöver avregistrera bilen, när det är gjort kan du gå in på Vegvesens besiktningsstation och betala 360 NOK för att få en tillfällig registrering. Det är klisterlappar man fäster på bilen. (Det fungerar inte att betala med ett svenskt mastercard, betala med kontanter. Oklart om VISA kort fungerar)

Dessa klisterlappar är en tillfällig registrering samt en trafikförsäkring som gäller i 24 timmar i hela norden.

För att tulla in bilen behöver du ett köp kontrakt/kvitto på bilen, legitimation på dig själv,
registreringsbevis/ägarpapper samt en export deklaration. Export deklaration kan du få via ecus.se

För att sedan registrera den i Sverige behöver du göra en ursprungskontroll via transportstyrelsen.
Du skall skicka in regbevis, köpekvitto mm till TS. (viktigt att summa, säljare, köpare samt regnr/chassie id står med på kvittot.)
Du behöver även ett bevis på att du har en tillfällig trafikförsäkring på bilen, detta får du av ditt försäkringsbolag.

När ursprungskontroll är klar kan du boka regbes hos Besikta, Dekra mm.
För detta kan du behöva ett COC dokument.

Detta kan vara lurigt och dyrt/omöjligt att få tag på så kolla upp detta innan du köper bilen skulle jag säga.

Vid regbes får du tillgodoräkna dig den norska besiktningen ifall den är gällande (2 år i Norge).

Det finns en tullkalkylator på tullens hemsida som tar hänsyn till växelkurs mm. Använd den, det är dyrt att importera....

Tänk även på hur du skall betala bilen, banköverföring tar tid innan det syns mm.

Senast redigerat av zemet (23 augusti 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang