Motorbyte från B5204T3 till B5234T3 volvo V70 99

LeoZ03
13 september 2023 · 8 Inlägg

Tja, dehär lär bli ett långt inlägg tror jag men har mycke frågor dom behöver svar.
Har en manuell V70XC från -99 med en 226hk 2.0 T5 som är i princip komplös o oanvändbar och inget jag orkar fixa. Hittat en framhjulsdriven V70 på blocket som jag tänker slå till på med B5234T3 240hk motorn som jag tänkt använda som donatorbil då den endå är obessad osv.

Vad behöver jag tänka på inför motorbytet? Kommer jag ha problem med motorstyrningen eftersom 2.3an är från en automat? Kommer det vara något problem att kasta på nya motorn på den gamla AWD lådan som sitter i XC70in?

Kommer bess märka att det sitter en 2.3a eller kommer dom inte titta då det enda som ska skilja är slagvolymen på blocket?

Behöver jag isåfall reggbessa bilen som ombyggd eller är det lugnt eftersom motorn kommer från en gen1a fortf?

Skiljer några motorfästen eller något på FWD och AWD eller något annat som kan va annorlunda som kommer göra motorbytet till ett bekymmer?

Turbon ska även vara bytt till lite vassare med integrerad WG med dumpventil osv så den ska tydligen trycka 280hk, är det något bess kommer klanka ner på också? Turbon ser ut att vara en annan orginalturbo eller något liknande på bilderna men det synd att insugsdelen osv är helt ombyggd.

Skippar gärna ”beror på vad besiktningsmanen är på för humör”-svaren, för så vet jag själv att det kan vara. Men vill veta helst vad som gäller enligt reglerna när det kommer till motorbyte från en likadan bil. För det verkar vara rätt oklart med reglerna när det kommer till det.

Gärna någon info till nått ställe man kan kontakta som har ordentlig koll på dedär då det inte gick o få vettiga svar när man ringde besiktningars kundsupport o frågar.

Lucif3r
13 september 2023 · 2 234 Inlägg

Egentligen får du inte byta motor, nej. "lyckligtvis" sitter motornummret så pass dumt till att det är svårt att se, så oddsen att någon läser av det är tämligen liten. Motorerna är i övrigt visuellt identiska. Mjukvaran är så pass lik att det funkar med 2.3 motor och 2.0 programvara, eller vice versa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang