Otäck(t) lastbil?

KenthIJ
23 september 2023 · 1 485 Inlägg

Får man köra runt med en lastbil, lastad med sand/grus eller jord utan att täcka över lasten?
Har kört bakom dylika lastbilar och det har smattrat ganska bra i vindruta och på huv , I vår bil

Hamilton
23 september 2023 · 8 868 Inlägg

Trafikförordning och hur last ska säkras finns beskrivet bland annat i kapitel 3, § 80:
”Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan: 1. Utgöra fara för person.
2. Orsaka skador på egendom.
3. Släpa efter eller falla av fordonet. 4. Orsaka störande dammbildning eller liknande. 5. Försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.”

Fotograf på tierpidag.se
KenthIJ
23 september 2023 · 1 485 Inlägg

Hamilton skrev:
Trafikförordning och hur last ska säkras finns beskrivet bland annat i kapitel 3, § 80:
”Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan: 1. Utgöra fara för person.
2. Orsaka skador på egendom.
3. Släpa efter eller falla av fordonet. 4. Orsaka störande dammbildning eller liknande. 5. Försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.”

Tackar för info.
Misstänkte nästan det.
Har hänt mig ett flertal tillfällen.
Körde i 84 km/h enl bilens mätare ( brukar motsvara 80 km/h på Gps) på 80 väg och blev omsusad av en lastbil med jord och småsten på flaket, otäckt.
Både rök och smattrade en del.
Visst är jag gubbe och visst var det fredag middag ( vill hem från jobbet) men ändå...
Respektlöst tycker jag.
Fick dock inga stenskott denna gång

Senast redigerat av KenthIJ (23 september 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2023 · 13 777 Inlägg

dessa förare är dom lataste jävlarna   inget ovanligt att det rasar ur grus och skit..

åkte bakom en lastbil häromdagen med buss och där såg jag att det rann ur grus ur bilen..  alltså det var en strid ström.      började först fundera på vad jag hörde slå i stötfångaren på bussen hela tiden..  sen såg jag vad det var.. som tur var kunde jag gå ut på omkörning och slippa problemet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trubbelturbo
23 september 2023 · 1 466 Inlägg

Sidan 21 går igenom hur exempelvis sand eller jord får lastas och transporteras:

https://www.tya.se/wp-content/uploads/b … .1_pdf.pdf

4.1.1 Lastning
• Vid lastning ska lasten jämnas till så att ingen del av lasten faller av
under färd.

4.1.3 Övertäckning
• Se till att inte lasten blåser av, dammar eller ryker när du kör genom
användning av nät eller presenning.

Jag själv kör lastbil i Göteborg och man får se en hel del spännande, särskilt i dessa tider när västlänken byggs för fullt.

Exempelvis lermassor lastade med grävmaskiner så det rinner över lämmarna och ramlar av stora "kakor" ut på vägen. Bilar med sten och grus liggande längst bak på "läppen" som vibrerar av under färd osv. Som Growe påpekat så är dessa chaufförer nog de lataste som finns, en snabb runda med en kvast hade exempelvis eliminerat det sistnämnda problemet, men då måste man ju gå ur bilen och det är ju jobbigt...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MrHyde
23 september 2023 · 669 Inlägg

KenthIJ skrev:
Körde i 84 km/h enl bilens mätare ( brukar motsvara 80 km/h på Gps) på 80 väg och blev omsusad av en lastbil med jord och småsten på flaket, otäckt.
Både rök och smattrade en del.

Vill börja med att säga att jag håller med dig till 110%, jag har upplevt det själv flertal gånger. Även timmerbilar är duktig på att släppa grenar och annat skit efter sig.

Däremot vill jag nämna att om det "bara" var en lastbil du blev omkörd av, alltså utan släp, så får dom åka 90km/h och rent tekniskt köra om dig helt lagligt om du kör i 80(84) km/h. Det är bara med släp dom ska köra 80 km/h.
Däremot kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget var en nödvändig omkörning, vilket jag betvivlar.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2023 · 13 777 Inlägg

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
Körde i 84 km/h enl bilens mätare ( brukar motsvara 80 km/h på Gps) på 80 väg och blev omsusad av en lastbil med jord och småsten på flaket, otäckt.
Både rök och smattrade en del.

Vill börja med att säga att jag håller med dig till 110%, jag har upplevt det själv flertal gånger. Även timmerbilar är duktig på att släppa grenar och annat skit efter sig.

Däremot vill jag nämna att om det "bara" var en lastbil du blev omkörd av, alltså utan släp, så får dom åka 90km/h och rent tekniskt köra om dig helt lagligt om du kör i 80(84) km/h. Det är bara med släp dom ska köra 80 km/h.
Däremot kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget var en nödvändig omkörning, vilket jag betvivlar.

Chefen far fick en gren där genom framrutan på våran taxi buss    var en mötande timmerbil som hade den stack rätt ut mot mötande körbanan.  Kunde slutat riktigt illa  för den gick rätt genom vindrutan men stannade sen innan han blev träffad

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
24 september 2023 · 10 307 Inlägg

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
Körde i 84 km/h enl bilens mätare ( brukar motsvara 80 km/h på Gps) på 80 väg och blev omsusad av en lastbil med jord och småsten på flaket, otäckt.
Både rök och smattrade en del.

Vill börja med att säga att jag håller med dig till 110%, jag har upplevt det själv flertal gånger. Även timmerbilar är duktig på att släppa grenar och annat skit efter sig.

Däremot vill jag nämna att om det "bara" var en lastbil du blev omkörd av, alltså utan släp, så får dom åka 90km/h och rent tekniskt köra om dig helt lagligt om du kör i 80(84) km/h. Det är bara med släp dom ska köra 80 km/h.
Däremot kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget var en nödvändig omkörning, vilket jag betvivlar.

Förutsatt att det var motorväg/motortrafikled (och högre hastighetsbegränsning än 80 km/h), annars gäller max 80 km/h även utan släp.

I det här fallet skriver dessutom trådskaparen att det var 80-väg, så då är det definitivt 80 km/h som gäller.

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
24 september 2023 · 10 307 Inlägg

Growe skrev:

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
Körde i 84 km/h enl bilens mätare ( brukar motsvara 80 km/h på Gps) på 80 väg och blev omsusad av en lastbil med jord och småsten på flaket, otäckt.
Både rök och smattrade en del.

Vill börja med att säga att jag håller med dig till 110%, jag har upplevt det själv flertal gånger. Även timmerbilar är duktig på att släppa grenar och annat skit efter sig.

Däremot vill jag nämna att om det "bara" var en lastbil du blev omkörd av, alltså utan släp, så får dom åka 90km/h och rent tekniskt köra om dig helt lagligt om du kör i 80(84) km/h. Det är bara med släp dom ska köra 80 km/h.
Däremot kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget var en nödvändig omkörning, vilket jag betvivlar.

Chefen far fick en gren där genom framrutan på våran taxi buss    var en mötande timmerbil som hade den stack rätt ut mot mötande körbanan.  Kunde slutat riktigt illa  för den gick rätt genom vindrutan men stannade sen innan han blev träffad

Jodu, ligga bakom en timmerbil brukar vara som en simulerad upplevelse av en orkan. Har även varit med om timmarbilar där grenar (centimetertjocka) stuckit ut så långt att dom tagit i andra fordon.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
24 september 2023 · 1 485 Inlägg

Det var på söderleden vid Mölndal. 80 väg ( möjligen motortrafikled men då skall det väl vara minst 90 km/h ? ) där.

Vad det gäller timmerbil ar så vet jag att det inträffade en dödsolycka på 1960 talet när en stock från en timmerbil lossnade och trängde in i Family Fors ( svensk orkester) turnebuss och dödade två bandmedlemmar

Senast redigerat av KenthIJ (24 september 2023)

MrHyde
24 september 2023 · 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Förutsatt att det var motorväg/motortrafikled (och högre hastighetsbegränsning än 80 km/h), annars gäller max 80 km/h även utan släp.

I det här fallet skriver dessutom trådskaparen att det var 80-väg, så då är det definitivt 80 km/h som gäller.

Jag missade helt att det stod 80-väg neutral

@KenthIJ: Ber om ursäkt, jag läste slarvigt!

Live long, and prosper.
KenthIJ
24 september 2023 · 1 485 Inlägg

MrHyde skrev:

Brådhis skrev:
Förutsatt att det var motorväg/motortrafikled (och högre hastighetsbegränsning än 80 km/h), annars gäller max 80 km/h även utan släp.

I det här fallet skriver dessutom trådskaparen att det var 80-väg, så då är det definitivt 80 km/h som gäller.

Jag missade helt att det stod 80-väg neutral

@KenthIJ: Ber om ursäkt, jag läste slarvigt!

Absolut .
Ingen fara 😀

Senast redigerat av KenthIJ (24 september 2023)

KenthIJ
24 september 2023 · 1 485 Inlägg

Kanske sticker ut hakan för mycket nu men...
Jag kan tycka ( visst ... jag är gubbe) att yrkesförare som ju ofta kritiseras generellt och ofta dras alla över en kam, liksom förare av A traktorer, borde vara ( om inte annat så av ren självbevarelsedrift och solidaritet med varandra) väldigt måna om att följa trafikregler och föregå med gott exempel.

Senast redigerat av KenthIJ (24 september 2023)

MrHyde
24 september 2023 · 669 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kanske sticker ut hakan för mycket nu men...
Jag kan tycka ( visst ... jag är gubbe) att yrkesförare som ofta kritiseras generellt och ofta dras alla över en kam, liksom förare av A traktorer, borde vara ( om inte annat så av ren självbevarelsedrift och solidaritet med varandra) väldigt måna om att följa trafikregler och föregå med gott exempel.

Var och varannan lastbil jag möter kör antingen utan lyse alls eller enbart parkeringsljus och positionsljus, alternativt bara dimljus. Svenska lastbilar alltså, inte de utländska.
Sen är det precis som du skriver tidigare, i min åsikt, inte många som håller rådande hastighetsbegränsningar. Lägger man farthållaren på typ 83-85 km/h så blir man ofta ikappkörd av en långtradare. Även där lika ofta svenska som utländska. Och dom vill hemskt gärna ligga 4-5 cm bakom en, hålla avstånd vill dom inte.
Jag tycker det känns som att stoltheten i lastbilsyrket har försvunnit, när jag var liten och min pappa körde så var det dels en helt annan gemenskap men även en helt annan yrkesstolthet. Nu ska lastbilen se fräck ut på instagram eller liknande snarare än att vara laglig och framföras lagligt.

Edit: Ska lägga till att dessa upplevelser gäller mestadels Gävleborgs län och Dalarnas län.

Senast redigerat av MrHyde (24 september 2023)

Live long, and prosper.
spillolja
24 september 2023 · 4 044 Inlägg

Nästan varje gång jag är i Norge blir jag omkörd av en långtradare från något fd. öststatsland när jag ligger och kör på en 80väg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KenthIJ
24 september 2023 · 1 485 Inlägg

Vill bara understryka och förtydliga att jag givetvis tror och inser att det finns många, både yrkeschaufförer och A traktor förare som agerar föredömligt i trafiken.
Det vittnar ju flera av medlemmarna här om.

Tycker oxå att det här med god yrkesetik är tillämpligt på många yrkesgrupper

torsen
24 september 2023 · 7 286 Inlägg

spillolja skrev:
Nästan varje gång jag är i Norge blir jag omkörd av en långtradare från något fd. öststatsland när jag ligger och kör på en 80väg

Händer mig ofta på E20 med max 120 km/t att jag, när jag kör drygt 90 km/t GPS-fart, med min 2CV, blir omkörd av öststatslångtradare.
Dom verkar ha fartsträcka mellan Stockhom och Göteborg.
Men å andra sidan sparar man både tid och bränsle på steamsliping bakom dom.
Tur dom har så dåliga bakljus att man inte blir bländad.
Olämpligt! Jag vet! Men lite krydda i tillvaron behöver man!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2023 · 13 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

MrHyde skrev:

Vill börja med att säga att jag håller med dig till 110%, jag har upplevt det själv flertal gånger. Även timmerbilar är duktig på att släppa grenar och annat skit efter sig.

Däremot vill jag nämna att om det "bara" var en lastbil du blev omkörd av, alltså utan släp, så får dom åka 90km/h och rent tekniskt köra om dig helt lagligt om du kör i 80(84) km/h. Det är bara med släp dom ska köra 80 km/h.
Däremot kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget var en nödvändig omkörning, vilket jag betvivlar.

Chefen far fick en gren där genom framrutan på våran taxi buss    var en mötande timmerbil som hade den stack rätt ut mot mötande körbanan.  Kunde slutat riktigt illa  för den gick rätt genom vindrutan men stannade sen innan han blev träffad

Jodu, ligga bakom en timmerbil brukar vara som en simulerad upplevelse av en orkan. Har även varit med om timmarbilar där grenar (centimetertjocka) stuckit ut så långt att dom tagit i andra fordon.

jo det var just det som hände chefens farsa....  ingen lek att få en gren rätt genom vindrutan...  kan säga att det chaffören ångrade att han gick upp den morgonen... chefens farsa har ett humör som heter duga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang