Grenrör Volvo 245 -84 GLT

KimBongIll
16 oktober 2023 · 2 Inlägg

Jag skulle byta främre avgasrör på bilen och lyckades dra av samtliga bultar till grenröret.. klantigt, jag vet!

Tror det kommer vara svårt att få ut bultarna då det är minimalt som sticker fram. Siktar istället på att byta grenröret oxå.

Min fråga:
Vilka grenrör passar till min b23e motor?

simlar
16 oktober 2023 · 5 536 Inlägg

Alla rödblock 8v grenrör passar.
Dvs B19/21/23 och B200/230
Hittas i Volvo 200-serie, 300-serie, 700-serie och 900-serie.

Sen finns det olika varianter beroende på om du behöver EGR-anslutning eller ej.


Räkna med att minst 1st pinnbult i toppen kommer gå av vid grenrörsbytet.

En metod som funkat för mig är att köra motorn/grenröret rejält varmt och sen köra försiktigt med mutterknack tills muttrarna släpper.
Har då lyckats få lös grenrör utan avdragna pinnbultar på flera bilar.

Senast redigerat av simlar (16 oktober 2023)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
KimBongIll
16 oktober 2023 · 2 Inlägg

Tack för utförligt svar!
Lyckats få bort alla bultar hela från grenröret. Har du något bra tips på att få lös EGR-anslutningen. Sitter som tusan och är halv svår att komma åt.

simlar
16 oktober 2023 · 5 536 Inlägg

Är det muttern till röret eller själva adaptern i grenröret du behöver få lös?
Oavsett så är det värme som gäller, elda på tills det glöder så brukar man få isär det mesta.

Värmt lös mycket med denna mixgasbrännare, men ångrar att jag snålade och inte köpte den kraftigare mapgasbrännaren.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-025908/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-218533/

Är det röret du försöker få lös så har jag på några bilar fått kapa röret och har sen tagit bort hela egr-systemet istället då röret mellan grenrör och ventil var sönderrostat.
Aldrig fått någon anmärkning på besiktningen om det heller då jag tagit bort så det inte syns att det någonsin suttit där.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang