Kamaxel b230ft

axel05
25 november 2023 · 74 Inlägg

Har googlat runt och försökt leta fram vilka kamaxlar som är bäst till b230ft men inte hittat dem svaren jag vill egentligen.
Jag ska byta från T till annan kam och även fast många verkar vilja satsa på v/vx3 för topp draget så känner jag att A låter bättre då jag ligger på högvarv sällan.
Har nån tips om vilken kamaxel har bra botten-mid drag?

axel05
25 november 2023 · 74 Inlägg

En till liten fråga, fördelarspår? Jag har fördelaren på bakkant av kamaxeln så behövs fördelarspår för att de ska fungera eller? Har inte lyckats hitta info om det

simlar
25 november 2023 · 5 536 Inlägg

T-kamaxeln är en av dom bättre kamaxlarna i 530-topp enligt dyno-tester jag sett på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=cgPcrj5pJTQ

Annars är A-kammen trevlig, ger inte märkbart mindre vrid än T men ger mer högre toppeffekt.

VX3 är skit om du frågar mig, jag upplever att dom ger ett skumt register.
V är däremot en trevlig kamaxel i den B230F jag testat en sådan i.

Ska du byta kamaxel måste du köpa en med fördelarspår för att kunna använda fördelaren bak på toppen.

Senast redigerat av simlar (25 november 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
axel05
25 november 2023 · 74 Inlägg

simlar skrev:
T-kamaxeln är en av dom bättre kamaxlarna i 530-topp enligt dyno-tester jag sett på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=cgPcrj5pJTQ

Annars är A-kammen trevlig, ger inte märkbart mindre vrid än T men ger mer högre toppeffekt.

VX3 är skit om du frågar mig, jag upplever att dom ger ett skumt register.
V är däremot en trevlig kamaxel i den B230F jag testat en sådan i.

Ska du byta kamaxel måste du köpa en med fördelarspår för att kunna använda fördelaren bak på toppen.

Tack! Kanske är en bättre plan att byta till 531 topp samtidigt då jag ändå har topplockspackning och motorn ha förmodligen runt 50k mil. Men A kammen verkar som ett bra alternativ för mig men självklart kan nån nyare kam från kg eller liknande vara bättre, får googla runt lite

axel05
26 november 2023 · 74 Inlägg

Någon som har en kamaxel dem kan tänka sig sälja? Verkar inte hitta nå mycket begagnat ute till salu just nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang