Köpråd: Snabb halvkombi (Pålitligast?)

Vansterfilen
12 december 2023 · 100 Inlägg

Hej,

Planerar att byta bil till sommaren och behöver väl egentligen bara rådgivning kring hur väl följande bilar håller, vanliga fel etc. Kan knappt byta däck, så bilen åker till verkstad för minsta problem tyvärr.

Budgeten är 300-350k.

Jag kollar på följande bilar:
Ford Focus RS (2016-2018) mellan 6000-10000 mil.
BMW M135-M140 (2015-2018) 6000-10000 mil.
Renault Megane R.S. (2018+) 5000-8000 mil.
VW Golf R (2015-2018) 6000-10000 mil.

Förstår att det är något nischade bilar, men tänker att någon ägt/jobbar på verkstad där ni fått in följande bilar etc?
Vilket alternativ är bäst utifrån ett "slippa åka till verkstaden allt för ofta" perspektiv?

Jesper328
12 december 2023 · 2 387 Inlägg

Problemet är ju att såna här bilar har körts hårt och haft 500 ägare.
Finn helst en med en tight servicehistorik, alltså servad innanför intervallerna.

Vet har Fordarna har haft problem med topplockspackningarna samt överhettning.

Har själv ägt en Golf och denna fick problem med både sin Haldexdiff, dsg-lådan, och slutligen VVT-systemet.
Golfarna har en hel del vanliga problem.

Tror att en BMW är den bil som du kommer att ha mest kul med.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2023 · 17 552 Inlägg

Hyundai i30N Performance. Den går som ett svin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vansterfilen
13 december 2023 · 100 Inlägg

Jesper328 skrev:
Problemet är ju att såna här bilar har körts hårt och haft 500 ägare.
Finn helst en med en tight servicehistorik, alltså servad innanför intervallerna.

Vet har Fordarna har haft problem med topplockspackningarna samt överhettning.

Har själv ägt en Golf och denna fick problem med både sin Haldexdiff, dsg-lådan, och slutligen VVT-systemet.
Golfarna har en hel del vanliga problem.

Tror att en BMW är den bil som du kommer att ha mest kul med.

Visst är det så. Därför känns det förmånligt att skaffa bil med lågt miltal och bra service bok, samt omodifierad.
Tack för tipsen! Har du ägt Golf R eller vanlig Golf?

Tror också en 135 eller M140 hade passat mig bäst, men det är också den dyraste på listan med relativt höga mil. Känns som det "osäkraste" köpet. Den och Golf R.

Hybrid_ skrev:
Hyundai i30N Performance. Den går som ett svin.

Ja, den har jag kikat på men tycker den känns lite för budget, tyvärr.

Jesper328
13 december 2023 · 2 387 Inlägg

Jag ägde en Golf R -14. smile
Även fast jag inte gillar VAG så är en Mk7 Golf bland mina absoluta favoritbilar.
Har många gånger varit nära på att köpa en till… men ja, de är dyra att hålla i drift.

Har du tittat något på E92 335i?
De börjar visserligen bli lite gamla nu och de flesta har nog gått en bit, men motorerna i sig är rätt så skottsäkra sålänge de servats väl.

Up the RA
Vansterfilen
14 december 2023 · 100 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag ägde en Golf R -14. smile
Även fast jag inte gillar VAG så är en Mk7 Golf bland mina absoluta favoritbilar.
Har många gånger varit nära på att köpa en till… men ja, de är dyra att hålla i drift.

Har du tittat något på E92 335i?
De börjar visserligen bli lite gamla nu och de flesta har nog gått en bit, men motorerna i sig är rätt så skottsäkra sålänge de servats väl.

Same! Trist att din -14 fick så stora problem! Golf R är ju väldigt roliga bilar annars, körde en -23 som jag blev kär i men dem är lite väl dyra. En 2018 med schysst historik hade varit najs. Men tänker annars att Seat Leon hade varit najs? Samma plattform/motor osv, men lägre pris så jag kan få en 2019-2020 med betydligt lägre mil för samma pris.

Jag tycker dessvärre att äldre BMWs är lite omoderna, det är inte för mig. Men absolut roliga bilar!

Jesper328
14 december 2023 · 2 387 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Jesper328 skrev:
Jag ägde en Golf R -14. smile
Även fast jag inte gillar VAG så är en Mk7 Golf bland mina absoluta favoritbilar.
Har många gånger varit nära på att köpa en till… men ja, de är dyra att hålla i drift.

Har du tittat något på E92 335i?
De börjar visserligen bli lite gamla nu och de flesta har nog gått en bit, men motorerna i sig är rätt så skottsäkra sålänge de servats väl.

Same! Trist att din -14 fick så stora problem! Golf R är ju väldigt roliga bilar annars, körde en -23 som jag blev kär i men dem är lite väl dyra. En 2018 med schysst historik hade varit najs. Men tänker annars att Seat Leon hade varit najs? Samma plattform/motor osv, men lägre pris så jag kan få en 2019-2020 med betydligt lägre mil för samma pris.

Jag tycker dessvärre att äldre BMWs är lite omoderna, det är inte för mig. Men absolut roliga bilar!

Håller helt med att äldre, t.o.m nyare BMW känns gamla.
Jobbade med en 2016 5-serie för ett tag sedan, och den kändes ungefär lika modern som gamla E46or jag ägt. lol

Du är inne på rätt spår där gällande Seat.
För att citera en vän som arbetar på en välkänd trimfirma;
”Vill man ha en Golf R så är en Seat Cupra facit”.
Samma drivlina förutom fyrhjulsdriften, och billigare. smile
Kanske en Scirocco R även fast den byggs på Mk6 Golf?

För ärligt talat så använder man ju bara fyrhjulsdriften vid räserstarter. lol

Senast redigerat av Jesper328 (14 december 2023)

Up the RA
Vansterfilen
16 december 2023 · 100 Inlägg

Jesper328 skrev:

Vansterfilen skrev:

Jesper328 skrev:
Jag ägde en Golf R -14. smile
Även fast jag inte gillar VAG så är en Mk7 Golf bland mina absoluta favoritbilar.
Har många gånger varit nära på att köpa en till… men ja, de är dyra att hålla i drift.

Har du tittat något på E92 335i?
De börjar visserligen bli lite gamla nu och de flesta har nog gått en bit, men motorerna i sig är rätt så skottsäkra sålänge de servats väl.

Same! Trist att din -14 fick så stora problem! Golf R är ju väldigt roliga bilar annars, körde en -23 som jag blev kär i men dem är lite väl dyra. En 2018 med schysst historik hade varit najs. Men tänker annars att Seat Leon hade varit najs? Samma plattform/motor osv, men lägre pris så jag kan få en 2019-2020 med betydligt lägre mil för samma pris.

Jag tycker dessvärre att äldre BMWs är lite omoderna, det är inte för mig. Men absolut roliga bilar!

Håller helt med att äldre, t.o.m nyare BMW känns gamla.
Jobbade med en 2016 5-serie för ett tag sedan, och den kändes ungefär lika modern som gamla E46or jag ägt. lol

Du är inne på rätt spår där gällande Seat.
För att citera en vän som arbetar på en välkänd trimfirma;
”Vill man ha en Golf R så är en Seat Cupra facit”.
Samma drivlina förutom fyrhjulsdriften, och billigare. smile
Kanske en Scirocco R även fast den byggs på Mk6 Golf?

För ärligt talat så använder man ju bara fyrhjulsdriften vid räserstarter. lol

Ja, ska man köra BMW ska man köra något i princip nytt. Det är i alla fall min bild av det.

Scirocco R är faktiskt också riktigt häftig, kanske blir att kika lite på den. Har fastnat lite för kombibilar dock, så en Golf R kombi hade inte varit helt fel. smile

Aja, jag får se vad det landar i. Håller nog på köpet till sommaren börjar närma sig lite iaf, tack för hjälpen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang