Stoppad av polisen

Klockren
15 december 2023 · 1 Inlägg

Jag blev stoppad av polisen tidigare, dem ansåg att jag lekte på vägarna. Det var halt och isigt, polisen var dock trevlig och sa efter att jag hade lärt mig min läxa. Jag hade ej körkortet med mig så sa mitt personer nummer istället. Han sa inte att jag hade kört för fort eller likande utan endast sättet jag körde.
Han nämnde ingenting om böter eller liknande. Finns det något jag behöver vara orolig för såsom indraget körkort eller liknande?
(Haft körkort i 3 månader)
Uppskattar svar smile

Steff240
15 december 2023 · 1 026 Inlägg

Hade han velat ge dig böter eller ta ditt körkort hade han berättat det, så jag tror inte du behöver oroa dig.
Även poliser kan vara hyggliga och nöja sig med att ge en tillsägelse smile

Oreggad Ruter Knekt
15 december 2023 · 673 Inlägg

Schyst snut som lät dig gå på förevändningen att du skulle förlora lappen om du åkte på det. Tips från coachen, håll dig i skinnet tills prövotiden är slut. Leka kan man göra på inhägnade områden och tomma parkeringar, dessutom.

Senast redigerat av Duvetdet (15 december 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2023 · 14 077 Inlägg

Klockren skrev:
Jag blev stoppad av polisen tidigare, dem ansåg att jag lekte på vägarna. Det var halt och isigt, polisen var dock trevlig och sa efter att jag hade lärt mig min läxa. Jag hade ej körkortet med mig så sa mitt personer nummer istället. Han sa inte att jag hade kört för fort eller likande utan endast sättet jag körde.
Han nämnde ingenting om böter eller liknande. Finns det något jag behöver vara orolig för såsom indraget körkort eller liknande?
(Haft körkort i 3 månader)
Uppskattar svar smile

Du har bara haft körkort i tre månader och är under prövotid samt att du leker på vägen. det är ju verkligen att utmana ödet. Om du vill ha körkortet kvar så lägg det i fickan och ta det lugnt på vägen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Slash Saabifierad
15 december 2023 · 2 026 Inlägg

Du behöver inte oroa dig, körkortet kommer inte bli indraget. Det är bättre att hålla sig till parkeringsplatser och öde industriområden om man vill sladda med bilen;)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
jaka54
15 december 2023 · 5 794 Inlägg

Prövotid?????

MrHyde
15 december 2023 · 662 Inlägg

Klockren skrev:
Jag blev stoppad av polisen tidigare, dem ansåg att jag lekte på vägarna. Det var halt och isigt, polisen var dock trevlig och sa efter att jag hade lärt mig min läxa. Jag hade ej körkortet med mig så sa mitt personer nummer istället. Han sa inte att jag hade kört för fort eller likande utan endast sättet jag körde.
Han nämnde ingenting om böter eller liknande. Finns det något jag behöver vara orolig för såsom indraget körkort eller liknande?
(Haft körkort i 3 månader)
Uppskattar svar smile

Att inte ha körkortet med sig är ju att be om mer problem när man blir stoppad, då brukar många poliser samtidigt vilja kolla upp bilen och liknande och blir lite mer misstänksamma. Med all rätt, med tanke på allt skit som händer.
Det är en så enkel grej att bara plocka med sig, tyvärr är väl epidemin att folk inte ska ha plånbok längre det som utgör problemet.

Tänk på att det egentligen är böter på att inte ha körkortet med sig också, så du klarade dig väldigt bra denna gång.

Live long, and prosper.
Vansterfilen
15 december 2023 · 100 Inlägg

MrHyde skrev:

Klockren skrev:
Jag blev stoppad av polisen tidigare, dem ansåg att jag lekte på vägarna. Det var halt och isigt, polisen var dock trevlig och sa efter att jag hade lärt mig min läxa. Jag hade ej körkortet med mig så sa mitt personer nummer istället. Han sa inte att jag hade kört för fort eller likande utan endast sättet jag körde.
Han nämnde ingenting om böter eller liknande. Finns det något jag behöver vara orolig för såsom indraget körkort eller liknande?
(Haft körkort i 3 månader)
Uppskattar svar smile

Att inte ha körkortet med sig är ju att be om mer problem när man blir stoppad, då brukar många poliser samtidigt vilja kolla upp bilen och liknande och blir lite mer misstänksamma. Med all rätt, med tanke på allt skit som händer.
Det är en så enkel grej att bara plocka med sig, tyvärr är väl epidemin att folk inte ska ha plånbok längre det som utgör problemet.

Tänk på att det egentligen är böter på att inte ha körkortet med sig också, så du klarade dig väldigt bra denna gång.

Det stämde väl förut men numera är det definitivt inget krav på att ha körkort. De gånger jag blivit stannad av polisen har samtliga bett mig uppge mitt personnummer muntligt istället för att sträcka mig efter plånboken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2023 · 13 758 Inlägg

ojoj så många gånger jag fått skäll av polisen pga min körning.

bästa var när jag blev stoppad efter att legat typ 120 på 50väg polarn låg bakom och gjorde en nedväxling med trasigt grenrör på en golf mk1 gti.  när polisen stog på andra sidan vägen och stoppat en bil.
Jag tänkte dom kommer aldrig ens tänka på mig så jag frikoppla bara. men dom trodde det var min fiat uno som lät så förbannat högt så ser hur dom springer till bilen och vänder efter mig då hade jag redan fått ner farten till 50km/h  så blir stoppad efter en bra stund.    dom var fly förbannade och frågade hur fort jag kört.. 50 fick dom till svar vilket inte passade polisen riktigt=)
när dom vill se körkortet ger jag dom papperslappen  som man får när man klarat uppkörningen då trodde jag polisen skulle sprängas smile
men jag fick fint åka vidare.     

sista gången jag blev stoppad för att köra lite hårt var i min golf mk2.  körde nog 100 på 50väg då stoppade dom mig och polisen var astrevlig och sa att tänk på att även mitt i natten finns det folk som kan springa ut på gatan.   sen fick jag åka vidare. 

ett tips från mig är att tänk lite var du väljer att leka.    och ta varningen som en varning och lär dig något av det.   

det räcker med en grinig paragrafryttare så är du körkorts lös.    så tänk på vart och hur du leker..

förr så tyckte polisen det var bra att vi lekte av oss vid lokala ikea parkeringen. dom t.o,m bjöd på en riktig sladdning ut från parkeringen med polisbilen.  men tror den tiden är förbi.  poliser blir inte poliser av samma anledning längre..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
16 december 2023 · 673 Inlägg

Growe skrev:
förr så tyckte polisen det var bra att vi lekte av oss vid lokala ikea parkeringen. dom t.o,m bjöd på en riktig sladdning ut från parkeringen med polisbilen.  men tror den tiden är förbi.  poliser blir inte poliser av samma anledning längre..

Jodå, dem finns. Men polisen profilerar även internt numera. De får inte uppmuntra till brott, hålla masken osv osv - en skopa salt matas den polis som beter sig vänligt (mot relativt lagliga, tunga kriminella är de lyhört respektfulla för och helt lagliga lite udda typer kan de till och med få diplom för att hacka på) med.

Senast redigerat av Duvetdet (16 december 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MrHyde
16 december 2023 · 662 Inlägg

Vansterfilen skrev:

MrHyde skrev:

Klockren skrev:
Jag blev stoppad av polisen tidigare, dem ansåg att jag lekte på vägarna. Det var halt och isigt, polisen var dock trevlig och sa efter att jag hade lärt mig min läxa. Jag hade ej körkortet med mig så sa mitt personer nummer istället. Han sa inte att jag hade kört för fort eller likande utan endast sättet jag körde.
Han nämnde ingenting om böter eller liknande. Finns det något jag behöver vara orolig för såsom indraget körkort eller liknande?
(Haft körkort i 3 månader)
Uppskattar svar smile

Att inte ha körkortet med sig är ju att be om mer problem när man blir stoppad, då brukar många poliser samtidigt vilja kolla upp bilen och liknande och blir lite mer misstänksamma. Med all rätt, med tanke på allt skit som händer.
Det är en så enkel grej att bara plocka med sig, tyvärr är väl epidemin att folk inte ska ha plånbok längre det som utgör problemet.

Tänk på att det egentligen är böter på att inte ha körkortet med sig också, så du klarade dig väldigt bra denna gång.

Det stämde väl förut men numera är det definitivt inget krav på att ha körkort. De gånger jag blivit stannad av polisen har samtliga bett mig uppge mitt personnummer muntligt istället för att sträcka mig efter plånboken.

https://lagen.nu/1998:488#K3P15S1

[K3]15 §  Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
[S2]Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Jo, det är fortfarande en lag som är högst aktuell.

Senast redigerat av MrHyde (16 december 2023)

Live long, and prosper.
JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

Nej du har inget att oroa dig för.

Nästa gång du blir stannad så säger du bara att du har bytt däck och vill veta hur bilen reagerar så att du inte kör av vägen i trafiken.
Givetvis "leker" du bara på parkeringar där det inte finns någon trafik.
För mig är detta ett måste varje vinter när första snön har kommit.
Blir mååååånga handbromsvändningar mest för att det är så jäkla kul. 😜

JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

Steff240 skrev:
Även poliser kan vara hyggliga

Jag tycker faktiskt att dom flesta poliser är hyggliga och en del har skön humor med.
Som den gången jag blev stannad efter att ha kört om dom och 3 andra bilar samtidigt och i en hastighet som dom skulle tagit mitt körkort på plats med.
Jag krävde att få se filmen och väl i deras bil ångrade jag mig när jag såg att det gick väl fort i min omkörning.
Jag försökte försvara det med att jag bara ville göra en snabb och säker omkörning, men dom nappade inte eftersom man bara får köra om en bil åt gången.
Sen försökte jag få det till att dom bara skojade med mig eftersom det var den 1 april, men nej sa dom och jag var inte den första som sagt så idag sa dom.
Jag var helt säker på att dom skulle ta mitt kort på plats men när dom begrep att jag behövde bilen i mitt jobb så fick jag behålla det i väntan på dom.
Sen kollade dom över min bil som hade två blankslitna däck fram eftersom dom ordinarie var på däckfirma för byte och dessa var allt jag hade i reserv. Dom trodde på mig och eftersom jag redan fått högsta dagsböter för fortkörningen så lät dom det passera likaså att jag kört utan bälte. Och det sistnämnda tror jag var för att hjälpa mig eftersom jag givetvis erkände fortkörningen.
Min kompis som var passagerare fick däremot böter för att han åkt utan bälte så han var inte lika glad..

Vi skiljdes åt som nästintill bästa vänner, dom gjorde faktiskt bara sitt jobb och inte en enda gång var dom otrevliga.
Jag tror lite handlar om hur man bemöter dom.

jaka54
16 december 2023 · 5 794 Inlägg

Frågar mig fortfarande vad "Prövotid"innebär? -Har aldrig hört talas om något sådant.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2023 · 14 077 Inlägg

jaka54 skrev:
Frågar mig fortfarande vad "Prövotid"innebär? -Har aldrig hört talas om något sådant.

Prövotid på körkortet är något som varken du eller jag har haft när vi tog körkort för det fanns inte då. Jag tror att det är nåt som är för att man ska vara försiktig strax efter att man fått körkortet och det kan vara så att körkortet kan återkallas lättare nu än då om man gjort nåt brott med färskt körkort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jesper328
16 december 2023 · 2 387 Inlägg

jaka54 skrev:
Frågar mig fortfarande vad "Prövotid"innebär? -Har aldrig hört talas om något sådant.

Kort och gott - blir du av med körkortet inom två år efter att du har tagit körkort så kommer du att behöva ta om teori och uppkörningsprov.
Reglerna för att bli av med körkortet är desamma som för en annan, enda skillnaden är att du måste göra om proven medans en som inte har prövotid kvar får tillbaka kortet efter X veckor/månader.

Senast redigerat av Jesper328 (16 december 2023)

Up the RA
Steff240
16 december 2023 · 1 026 Inlägg

jaka54 skrev:
Frågar mig fortfarande vad "Prövotid"innebär? -Har aldrig hört talas om något sådant.

Prövotiden har väl varit ett begrepp väldigt länge? Hur gammal är du egentligen Jaka? wink

Saxat från https://sundbybergtrafikskola.se/provotid-korkort.html

Vad innebär prövotid?
Från det datumet som man tar körkort i Sverige har man en så kallad prövotid.

Med prövotid menar man att om du under den perioden av någon anledning lyckas få ditt körkort indraget måste du tyvärr göra om teoriprovet och uppkörningen på nytt.



Prövotiden kan därför ses som en slags testperiod för nya körkortstagare och är ett sätt för Transportstyrelsen att kontrollera att nya förare följer regler och bestämmelser i trafiken.



En vanlig myt är att bilförare med prövotid lättare döms för brott i trafiken jämfört med de som haft körkort en längre tid. Detta stämmer dock inte. Polisen ska döma trafikanter likadant oavsett hur länge man haft körkort. Skillnaden är som sagt att de med prövotid måste ta om körkortet på nytt om de lyckas få körkortet återkallat.





Hur lång är prövotiden?
Prövotiden för nya körkortstagare i Sverige är idag 2 år räknat från dagen du klarar uppkörningen. Det har länge ryktats om att prövotiden ska höjas till 5 år men detta stämmer inte och är alltså en myt snarare än sanning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2023 · 14 077 Inlägg

Steff240 skrev:

jaka54 skrev:
Frågar mig fortfarande vad "Prövotid"innebär? -Har aldrig hört talas om något sådant.

Prövotiden har väl varit ett begrepp väldigt länge? Hur gammal är du egentligen Jaka? wink

Saxat från https://sundbybergtrafikskola.se/provotid-korkort.html

Vad innebär prövotid?
Från det datumet som man tar körkort i Sverige har man en så kallad prövotid.

Med prövotid menar man att om du under den perioden av någon anledning lyckas få ditt körkort indraget måste du tyvärr göra om teoriprovet och uppkörningen på nytt.



Prövotiden kan därför ses som en slags testperiod för nya körkortstagare och är ett sätt för Transportstyrelsen att kontrollera att nya förare följer regler och bestämmelser i trafiken.



En vanlig myt är att bilförare med prövotid lättare döms för brott i trafiken jämfört med de som haft körkort en längre tid. Detta stämmer dock inte. Polisen ska döma trafikanter likadant oavsett hur länge man haft körkort. Skillnaden är som sagt att de med prövotid måste ta om körkortet på nytt om de lyckas få körkortet återkallat.





Hur lång är prövotiden?
Prövotiden för nya körkortstagare i Sverige är idag 2 år räknat från dagen du klarar uppkörningen. Det har länge ryktats om att prövotiden ska höjas till 5 år men detta stämmer inte och är alltså en myt snarare än sanning.

Haha! Jag tror att Jaka har några år på nacken precis som jag har. Jag tog körkort 1974. Det är faktiskt på dagen 49 år sedan. Då fick man körkortet i handen direkt efter uppkörningen. Jag började med körningen följt av teorin allt på samma dag och sen gick man hem med ett färskt körkort i fickan.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2023 · 17 552 Inlägg

OT så klart. Men det är ju Lördag gubbar!

Till TS: Inget oro dig för. Men lyssna på sheriffen! Ta det vackert! Får de syn på dig igen fixar de nog på något sätt en återkallelse av körkortet!

Jag tog kortet 1992. Fick då prövotid och en liten pappremsa där det stod att jag är godkänd. I dagens läge får man ingenting. Bara och köra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
16 december 2023 · 662 Inlägg

Hybrid_ skrev:
OT så klart. Men det är ju Lördag gubbar!

Till TS: Inget oro dig för. Men lyssna på sheriffen! Ta det vackert! Får de syn på dig igen fixar de nog på något sätt en återkallelse av körkortet!

Jag tog kortet 1992. Fick då prövotid och en liten pappremsa där det stod att jag är godkänd. I dagens läge får man ingenting. Bara och köra.

Tror du måste ha legitimation med dig ändå, tills du får det fysiska körkortet. Sen gäller ju lagen om att ha körkort med sig smile

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang