Kan man besiktiga bilen tro?

Skillerns
16 december 2023 · 101 Inlägg

Tjo!

Tänkte besiktiga bilen snart men är lite osäker om den kommer gå igenom p.g.a. ett primärt problem.

Nedersta ringen på fjädern längst fram till vänster är av. Ringen har plockats bort och fjädern har justerats till sitt rätta läge i fjäderbenstallriken, men tror ni de kommer göra nedslag på detta? Bilen kanske lutar en aning men knappast något man ser med blotta ögat, men de kanske märker det när det stämmer av ljusbilden.

Gäller en V70 -07.

Muskelbil
16 december 2023 · 398 Inlägg

Ja.
Om besiktningsmannen gör sitt jobb ska du få en anmärkning med ombesiktning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2023 · 13 760 Inlägg

normalt sätt får man en bra att veta om fjädern är brusten men sitter där den ska.
men det förutsätter att dom ser att den är av.  annars blir det inget.. 
enda gång det blir en 2a eller 3a är när det finns en risk att den hamnar ur sitt läge.  3a om det ligger mot däcket tex.. smile

så nej dom kommer inte bry sig så länge den inte kan hoppa ur sitt läge

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
17 december 2023 · 433 Inlägg

normalt sätt får man en bra att veta om fjädern är brusten men sitter där den ska

Det ska du inte lita på. Vi hade ett sånt case där auktoriserad verkstad påpekade felet men menade att det inte fanns risk. Väl på besiktning blev det en tvåa

torsen
17 december 2023 · 7 271 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ja.
Om besiktningsmannen gör sitt jobb ska du få en anmärkning med ombesiktning.

Instämmer!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2023 · 13 760 Inlägg

torsen skrev:

Muskelbil skrev:
Ja.
Om besiktningsmannen gör sitt jobb ska du få en anmärkning med ombesiktning.

Instämmer!

har fått 2a på fjädrar men då har det funnits en risk att dom hoppar ur sitt läge.  men oxå mängder med gånger fått bra att veta på fjädrar.. 
har kapat fjädrar och bes utan anmärkning oxå.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
17 december 2023 · 2 169 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

Muskelbil skrev:
Ja.
Om besiktningsmannen gör sitt jobb ska du få en anmärkning med ombesiktning.

Instämmer!

har fått 2a på fjädrar men då har det funnits en risk att dom hoppar ur sitt läge.  men oxå mängder med gånger fått bra att veta på fjädrar.. 
har kapat fjädrar och bes utan anmärkning oxå.

Och jag fick 2a på en framfjäder där nedersta biten gått av men fjädern fortfarande satt fast (Hondan). Fick även på samma besiktningsstation 2a på en framfjäder på min 940 som hade sänkningsfjädrar runt om. Orsaken? Med bilen fullt upphissad så gick det att rubba/vrida fjädern ca en centimeter i sitt spår nere i fjäderskålen. Den var fortfarande hel och i spänn, men gick att vrida lite grann. 🙃
Å andra sidan har jag sett en helt nybesiktad bil där de missade två brustna bakfjädrar, den ena låg till och med en bit utanför sitt läge (dock inte på ett sätt att det fanns risk att skada däcket).


Så det riktiga svaret till TS är; det beror på. Det kan ge en 2a. Men det är inte säkert de lägger märke till det, eller bedömer det vara värre än att ge en "bra att veta". Vill du inte chansa på ombesiktningskostnaden så byt. Annars åk in och testa.

Senast redigerat av Mew (17 december 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2023 · 13 760 Inlägg

Mew skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:

Instämmer!

har fått 2a på fjädrar men då har det funnits en risk att dom hoppar ur sitt läge.  men oxå mängder med gånger fått bra att veta på fjädrar.. 
har kapat fjädrar och bes utan anmärkning oxå.

Och jag fick 2a på en framfjäder där nedersta biten gått av men fjädern fortfarande satt fast (Hondan). Fick även på samma besiktningsstation 2a på en framfjäder på min 940 som hade sänkningsfjädrar runt om. Orsaken? Med bilen fullt upphissad så gick det att rubba/vrida fjädern ca en centimeter i sitt spår nere i fjäderskålen. Den var fortfarande hel och i spänn, men gick att vrida lite grann. 🙃
Å andra sidan har jag sett en helt nybesiktad bil där de missade två brustna bakfjädrar, den ena låg till och med en bit utanför sitt läge (dock inte på ett sätt att det fanns risk att skada däcket).


Så det riktiga svaret till TS är; det beror på. Det kan ge en 2a. Men det är inte säkert de lägger märke till det, eller bedömer det vara värre än att ge en "bra att veta". Vill du inte chansa på ombesiktningskostnaden så byt. Annars åk in och testa.

jo går det att vrida fjädern i sätet så är det helt klart en 2:A   det är inte jättekonstigt heller.

den måste sitta fast.   ibland räcker det med ett varv av för att den inte ska sitta fast smile

ibland tittar dom inte ens om fjädern sitter fast.    men kapar man bort brottsytan och fjädern inte går att vrida alls så finns det ingen anledning att sätta en 2a:   samma ak om fjädern är av men sitter fast.  då är det en bra att veta om dom bryr sig.     men en 3:A kan hända oxå om fjädern hoppat ur sitt läge och ligger nära däcket smile

men har bes många bilar med brustna fjädrar och aldrig fått något mer än en 2:a men då var den rejjält av oxå.. smile då  var det 2varv av och låg kvar på plats inlidnad i den andra biten av fjäder smile

såg det som en bra anledning att montera kortare dämpare och korta fjädrar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Skillerns
17 december 2023 · 101 Inlägg

Hmm..ja det var en salig blandning, men jag tänker då att jag chanser. Den sitter riktigt ordentligt fast då jag behövde fjäderspännare för att trycka ihop fjädern när jag försökte få den på plats efter att jag plockat bort den ena biten.

Men hur ser ni kring höjdskillnaden, är det något märkbart tror ni?

2/3 av ett varv var av längst ner.

jaka54
17 december 2023 · 5 794 Inlägg

Men herre gud! Om du vet att fjädern är av så
byt fjäder för h...! En trasig fjäder är ju livsfarlig!!!

Skillerns
17 december 2023 · 101 Inlägg

jaka54 skrev:
Men herre gud! Om du vet att fjädern är av så
byt fjäder för h...! En trasig fjäder är ju livsfarlig!!!

Ja nu behöver en kapad fjäder inte prompt vara ”livsfarligt” bara för att den är kapad, allt beror på. Orsaken till att jag inte byter just nu är för att det eventuellt blir ett garantiärende mot AutoDoc som inte alltid är så snabba, samt att det är vinter och har inget smidigt mekställe och ja..jag skulle vilja besikta bilen.

Kommer byta båda sidorna till fräscha fjädrar och tänkte då även byta andra slitagedelar när jag ändå är i farten.

Därav frågan ifall någon visste hur de bedömer på besiktningen.

Senast redigerat av Skillerns (17 december 2023)

uhlin
17 december 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Men herre gud! Om du vet att fjädern är av så
byt fjäder för h...! En trasig fjäder är ju livsfarlig!!!

Håller med om att den bör bytas. Men så illa är det inte att det är livsfarligt.

Sitter den fast och inte riskerar att hamna ur läge så är det ju ingen fara att köra. Nu är det ju inte så mycket den gått av, så den kommer ligga på plats.  Men som sagt, byt fjäder ändå.

zzr94092
17 december 2023 · 4 407 Inlägg

Lugn lite nu" jaka54", livsfarligt är lite överdrivet, ligger fjädern bra i tallriken så kör på..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang