Startbatteri prius -12

Presidento Of World
17 december 2023 · 3 332 Inlägg

Min prius drar ut batteriet på 1-2 dagar efter man laddat. Började när det blev kallt men misstänker även att den är ganska dålig i skicket.

Sitter någon Bosch men vad jag kan se ej start/stopp eller AGM som dom verkar kallas och jag har för mig att Prius skall ha ett sådant?

Det som skiljer utöver andra bilar är storleken på skiten den ska vara liten vilket gör det svårt att hitta ett passande till humant pris.

Till frågan, det verkar inte funka med vanligt batteri men kan det funka ändå om man går upp till 45ah istället för 38? (Sitter original)
Eller är det kört ändå?

Fråga 2, vart får man tag på batteri till humant pris idag? Var säkert 10 år sen jag köpte batteri senast..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
17 december 2023 · 5 794 Inlägg

Urladdas batteriet på 1-2 dagar är något fel (naturligtvis på villkor att batteriet är friskt från början ( spänning 12,6V eller mer). -Men du har väl laddare??!
Man bör välja så "stort/kraftigt" batteri som bara får plats i bilen! Ett 38Ah batteri är ju pyttelitet men det är kanske det enda du får plats med????
Biltemas "Silverfärgade" rekommenderas!  Ett sånt höll i 18 år i min Audi 100!

Senast redigerat av jaka54 (17 december 2023)

Presidento Of World
18 december 2023 · 3 332 Inlägg

Vet ej hur gammalt det är, iom det är en standard (ej start/stopp) så gissar jag på att den helt enkelt inte hinner ladda helt då bilen inte är helt död tändningen går men den orkar inte mer än det. Hoppar ingång direkt med kablar eller när man laddat batteriet någon timme.

Det är som sagt väldigt litet batteri i dom bilarna men jag får nog bita i det sura äpplet och punga ut 3000 för ett moppe batteri typ hehe.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2023 · 17 552 Inlägg

Startbatteriet i Prius är känt för att ta slut. Och det går fort. Så ja, det är skrot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 december 2023 · 3 332 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Startbatteriet i Prius är känt för att ta slut. Och det går fort. Så ja, det är skrot.

Köpte ett optima AGM batteri som förhoppningsvis håller ett tag 👍

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Muskelbil
18 december 2023 · 398 Inlägg

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Startbatteriet i Prius är känt för att ta slut. Och det går fort. Så ja, det är skrot.

Köpte ett optima AGM batteri som förhoppningsvis håller ett tag 👍

Det behöver inte programmeras in i ECU, Prius har inte sådant BMS-trams.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2023 · 17 552 Inlägg

Muskelbil skrev:

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Startbatteriet i Prius är känt för att ta slut. Och det går fort. Så ja, det är skrot.

Köpte ett optima AGM batteri som förhoppningsvis håller ett tag 👍

Det behöver inte programmeras in i ECU, Prius har inte sådant BMS-trams.

Korrekt!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2023 · 17 552 Inlägg

Keyless på den bilen va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
18 december 2023 · 398 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Keyless på den bilen va?

Korrekt!!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2023 · 17 552 Inlägg

De är också kända för att dra en del ström i "Djup sömn". Står i manualen. 12v-batteriet har enbart till uppgift att väcka bilen och dra PRA-reläer så högvoltsystemet vaknar. Det startar ICE.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 december 2023 · 3 332 Inlägg

Det är full keyless i den och lite annat tjafs som jag inte hade på andra priusar som säkert drar en del. Tycker dom kunde använt solcellerna till att ladda 12v men icke hehe

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2023 · 17 552 Inlägg

Presidento skrev:
Det är full keyless i den och lite annat tjafs som jag inte hade på andra priusar som säkert drar en del. Tycker dom kunde använt solcellerna till att ladda 12v men icke hehe

Jaså. Solcellstak. Det är en smula ovanligt. Det stöder väl Klimatanläggning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 december 2023 · 3 332 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Det är full keyless i den och lite annat tjafs som jag inte hade på andra priusar som säkert drar en del. Tycker dom kunde använt solcellerna till att ladda 12v men icke hehe

Jaså. Solcellstak. Det är en smula ovanligt. Det stöder väl Klimatanläggning?

Jepp, på sommaren kan jag sätta på den från fjärren och "vädra"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang