Funderar på projektbil.

PerElias
18 december 2023 · 4 Inlägg

Hejsan, nu har jag fått span på en bil som jag är väldigt nära på att köpa men tänkte fråga här först för att se om det är en bra projektbil.

Bilen är en ganska rostig toyota celica från 1987 med 17600 på mätaren, den går för 28500kr. Den ska ”gå bra i motor och låda” vilket jag tänker lita på tills jag testkört den.

Det skulle såklart inte vara min ”daily driver” en sån har jag redan, snarare skulle det vara ett kul projekt för mig. Jag är 17 med en ganska stadig inkomst som jag tror skulle vara tillräckligt för att skaffa nya grejer till den.

Bilder här: https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1000123357

uhlin
18 december 2023 · 2 834 Inlägg

Kolla efter rost säger jag bara.......och du kommer finna. Den rost du finner är bara toppen på isberget, när man börjar rota idet är det mer än dubbelt så mycket

Dessa rostade innan de lämnade bandet.

Tyckte det var pris i överkant, med tanke på skicket på bilderna.

Men kolla på den, det är gratis fortfarande. Men kolla noga säger jag.

simlar
18 december 2023 · 5 536 Inlägg

Nog känns det som mycket pengar för en rostig Celica.
Någon har försökt laga/dölja rosten sen tidigare så stor risk att det finns betydligt mer som är dolt.

Vad är planen med projektet?
Varför vill du ha just en Celica?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zemet
18 december 2023 · 4 047 Inlägg

Skall du verkligen lägga tid och pengar på en framhjulsdriven bil?

Lägg det på nåt som är kul att köra i allafall är min åsikt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
PerElias
18 december 2023 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Nog känns det som mycket pengar för en rostig Celica.
Någon har försökt laga/dölja rosten sen tidigare så stor risk att det finns betydligt mer som är dolt.

Vad är planen med projektet?
Varför vill du ha just en Celica?

Jag gillar helt enkelt celica mycket, väldigt snygg bil med rik historia, denna var kanske ett dåligt val dock. De andra är sjukt dyra för en orörd bil från 80-talet.

Senast redigerat av PerElias (18 december 2023)

PerElias
18 december 2023 · 4 Inlägg

zemet skrev:
Skall du verkligen lägga tid och pengar på en framhjulsdriven bil?

Lägg det på nåt som är kul att köra i allafall är min åsikt:)

Några tips? Min enda andra tanke var en prelude smile

Brådhis * Voff voff *
18 december 2023 · 10 297 Inlägg

PerElias skrev:

zemet skrev:
Skall du verkligen lägga tid och pengar på en framhjulsdriven bil?

Lägg det på nåt som är kul att köra i allafall är min åsikt:)

Några tips? Min enda andra tanke var en prelude smile

Honda CRX? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
18 december 2023 · 4 047 Inlägg

PerElias skrev:

zemet skrev:
Skall du verkligen lägga tid och pengar på en framhjulsdriven bil?

Lägg det på nåt som är kul att köra i allafall är min åsikt:)

Några tips? Min enda andra tanke var en prelude smile

Svårt i den prisklassen. Spara pengar några år och köp nån corvette ller nåtsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
18 december 2023 · 1 166 Inlägg

Jag hade inte lagt 30kkr för den där bilen tyvärr. Körglada är de inte heller. Skall du ha en hobbybil, skulle jag istället titta på en MX5 någon annan cab eller kanske en c70.

Nog för att de är trevlig bilar Toyota Celica, men när du renoverat upp den är har du lätt tangerat 100kkr, varpå det inte är värt pengen. En tidig Supra är ju lite ballare i mitt tycke.

Som någon sa, spara något år och köp en bättre bil istället. Vill du absolut in i hobbybil är Volvo PV, Saab 96 eller Bubbla billiga inträdesbiljetter till hobbybilslivet

Jesper328
18 december 2023 · 2 387 Inlägg

Jag skulle själv ha passat på den där.
Ser allmänt risig ut, och rost är som tidigare sagt ALLTID mycket värre än det ser ut att vara.

Vill du fortfarande ha en Toyota så hjälper jag just nu till att sälja 92ans Corolla liftback.
10.000 mil, pedantiskt omhändertagen, två ägare (en brukare), andra ägaren tog över bilen efter att den förste gick bort och har bara kört den till besiktningen.
Rullar till 31/5-25, 99% rostfri.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2023 · 13 758 Inlägg

celicorna ser ju balla ut men det är verkligen ingen spännande bil.  sist jag åktei en sån där hamnade vi baklänges rätt ut i skogen i 130blås  det kändes kan jag säga smile

absolut den otäckaste bilen jag suttit i.   den vände runt helt utan förvarning smile

skulle nog hellre satsa på en gt4 isånt fall. 
toyota från dom åren var väldigt hemska när det gäller rost.    idag är dom rätt okej men på den tiden var dom hemska.  och då menar jag hemska dom rostade exakt över allt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pininfarina406
18 december 2023 · 543 Inlägg

PerElias skrev:
Hejsan, nu har jag fått span på en bil som jag är väldigt nära på att köpa men tänkte fråga här först för att se om det är en bra projektbil.

Bilen är en ganska rostig toyota celica från 1987 med 17600 på mätaren, den går för 28500kr. Den ska ”gå bra i motor och låda” vilket jag tänker lita på tills jag testkört den.

Det skulle såklart inte vara min ”daily driver” en sån har jag redan, snarare skulle det vara ett kul projekt för mig. Jag är 17 med en ganska stadig inkomst som jag tror skulle vara tillräckligt för att skaffa nya grejer till den.

Bilder här: https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1000123357

Gillar du bilen när du har kört den så köp den. 1000 problem får du men det får du med vilken gammal bil som helst.
Jag tror att Sarah-n-tuned på Youtube har renoverat en lite äldre sån, som du kanske kan få lite tips ifrån.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
mats757
18 december 2023 · 915 Inlägg

En ganska Cool bil faktiskt. Känner du för bilen och tycker att det skulle vara kul att ha en sådan. Kör bara kör!
Sedan vad inköpspriset, är, är av mindre betydelse. 10k eller 30k... Spelar roll. Men räkna med att du kommer att lägga 100´000 på den innan den är hyfsat bra skick att köra med. Rotlagning och lack är både svårt och dyrt... OM det ska bli bra.

zemet
18 december 2023 · 4 047 Inlägg

mats757 skrev:
En ganska Cool bil faktiskt. Känner du för bilen och tycker att det skulle vara kul att ha en sådan. Kör bara kör!
Sedan vad inköpspriset, är, är av mindre betydelse. 10k eller 30k... Spelar roll. Men räkna med att du kommer att lägga 100´000 på den innan den är hyfsat bra skick att köra med. Rotlagning och lack är både svårt och dyrt... OM det ska bli bra.

Men vad är coolt med den?
Jag håller med om att karossen är hyfsat snygg, men är det något annat som är bra med den?

Men motorn är ju skit och det är FWD. Så skall man göra nåt skoj av den så är det ju ett jävla jobb att bygga om till RWD.
Det finns ju typ 0 potential att göra den till något vettigt om man inte skall bygga om hela bilen.

Lägg 100K på den så har du en bil som är värd 40K, gör 0-100 på 15 sec och är FWD så man kan inte ens lägga ut den i rondellerna...

Spara pengarna ett år eller 2 och dubbla eller 3 dubbla budgeten så får du något betydligt roligare.
2 dörrars V8a för under 80K som dessutom håller värdet tror jag bra mycket mer på än en sönderrostad 2 liters 4a med FWD.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1000261913

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
18 december 2023 · 10 297 Inlägg

zemet skrev:
Spara pengarna ett år eller 2 och dubbla eller 3 dubbla budgeten så får du något betydligt roligare.
2 dörrars V8a för under 80K som dessutom håller värdet tror jag bra mycket mer på än en sönderrostad 2 liters 4a med FWD.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1000261913

Sportratt från The Fast and the Furious, knallrött skinn, automat(!) som inte lägger i fjärde växeln... Jodu, nu snackar vi körglädje på riktigt här. lol

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
19 december 2023 · 4 047 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Spara pengarna ett år eller 2 och dubbla eller 3 dubbla budgeten så får du något betydligt roligare.
2 dörrars V8a för under 80K som dessutom håller värdet tror jag bra mycket mer på än en sönderrostad 2 liters 4a med FWD.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1000261913

Sportratt från The Fast and the Furious, knallrött skinn, automat(!) som inte lägger i fjärde växeln... Jodu, nu snackar vi körglädje på riktigt här. lol

Tog det första bästa bakhjulsdrivna jag kunde hitta:) Men det bör vara enklare att byta till en vettig låda på Corvetten än att göra något vettigt av Celican smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang