zingo99
18 december 2023
· 3 Inlägg
I våras parkerade jag min Toyota Corolla 1999 i carporten för att nu dra igång den över vintern.
Jag drog INTE handbromsen just för att den inte skulle kärva fast de månader den stod stilla.
Och i september provkörde jag den ett 100-tal meter utanför carporten. Inga problem.
Men när jag nu skulle köra ut den var vänster bakhjul helt låst. Testade alla tricks jag hört och läst om för att det skulle släppa men helt omöjligt. Den drog istället upp djupa spår i grusgången de får meter jag lyckades få iväg bilen. Och det var ett helvete att backa in den igen.
Så jag plockade bort hjul och trumma. Det var oerhört svårt att få loss trumman vilket tydde på att bromsen ändå låg på, trots att jag aldrig dragit handbromsen.
Insåg snart att vajern var i låst läge. Samma läge oavsett om handbromsen var dragen eller inte.
Och efter att ha passat på att kassera bromsskorna var det omöjligt att få på vajern på ena skon.
Har sett video där man lätt med handkraft drar bak fjädern för att sedan trycka på skon. Höll på en timma med alla tänkbara verktyg men misslyckades.
Tyder väl också på att den är i draget läge trots att jag aldrig drog handbromsen.
Har även försök rucka/dra ut vajern med polygrip på "1" (se bild!) men den rör sig inte en millimeter.
Lyckades dra bak fjädern vid "2" (se bild!) och där ser jag att vajern är omsluten av plast. Så där kan den väl inte ha rostat fast.
Provade även att lossa hela vajern från fästet. Men vred av det gamla bulthuvudet vid "3" (se bild!) så jag måste borra bort bulten om det är nödvändigt att lossa vajern helt från fästet för att lösa detta. Känns inte som högprioriterat.
Vad kan ha hänt?
Och hur kan jag göra för att få den kärvande handbromsen att glida fritt igen?