Tips om köp av dragbil

lilly1
21 december 2023 · 10 Inlägg

Hej, har tänkt köpa en bil som ska kunna dra runt 1600kg bromsad släpvagn, gärna 1990kg men 1600 är absolut minsta.
Ifall man kan köra släp med B så är det plus men har tänkt ta utökat B eller BE så det löser sig.
Med bränsle hade jag tänkt bensin, är öppen för andra också förutom diesel och troligtvis inte gaser.
Gärna något som drar lite i bränsle, helst under 9L/100Km

Har tänkt köpa begagnat då jag inte har en jättestor budget.

Några tips på märken och modeller som jag ska titta på?

Tack!

Steff240
21 december 2023 · 1 026 Inlägg

Det är -tyvärr- glest med bilar som klarar 1600 kg och uppåt på B-kort.
Du behöver en bil med totalvikt under 1900 kg, och som samtidigt har hög tillåten dragvikt.

De enda jag spontant kommer på är Volvo 240/740/940. Hyfsade dragbilar förvisso men kanske inte vad du tänkte dig? wink

Tar du utökad B-kort eller BE ökar valmöjligheterna ordentligt.

Vad har du för budget?

krambriw
21 december 2023 · 433 Inlägg

Borde en Golf 4-Motion 2.0 tdi klara sig? Min dotter hade en sådan en gång, den var urstark och fick dra där hennes killes vovo inte orkade det/slirade
Exempel: https://www.autohero.com/se/volkswagen- … 4b617f4d6/

Steff240
21 december 2023 · 1 026 Inlägg

krambriw skrev:
Borde en Golf 4-Motion 2.0 tdi klara sig? Min dotter hade en sådan en gång, den var urstark och fick dra där hennes killes vovo inte orkade det/slirade
Exempel: https://www.autohero.com/se/volkswagen- … 4b617f4d6/

Med åtminstone utökat B-kort är det ett alternativ, annars inte.

lilly1
21 december 2023 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
Det är -tyvärr- glest med bilar som klarar 1600 kg och uppåt på B-kort.
Du behöver en bil med totalvikt under 1900 kg, och som samtidigt har hög tillåten dragvikt.

De enda jag spontant kommer på är Volvo 240/740/940. Hyfsade dragbilar förvisso men kanske inte vad du tänkte dig? wink

Tar du utökad B-kort eller BE ökar valmöjligheterna ordentligt.

Vad har du för budget?

Kommer nog mest troligtvis bli så att jag tar utökat eller BE körkort.

Det skulle möjligtvis funka men hur mycket drar dem i bränsle? Ska ha bilen både till pendling till jobb samt köra transport då å då. Inte lätt att hitta en bra pendelbil som även är dragbil har jag upptäckt🫠

Tänkt runt 40-50k, helst så "billig" som möjligt då jag även ska köpa en transport för ungefär samma summa😅

Steff240
21 december 2023 · 1 026 Inlägg

En frisk Volvo av nämnda modeller ligger nånstans mellan 0,8-1 liter milen blandad körning. Men det är bilar som börjar bli till åren så man behöver kanske vara lite entusiast för att stå ut... roll Och det säger jag i egenskap av 740 ägare sen 13 år tillbaka wink

När jag skulle hitta en vettig kompromiss mellan dragbil/pendlarbil för några år sedan fastnade jag för Ford mondeo mk4. Beroende på utrustning får de dra upp till 2200 kg med BE.
Jag slog till på en 2.0tdci från -11, dragvikt 2000 kg med BE.
Bränsleförbrukning 0.5-0.55 liter milen blandad körning.  Rullat ca 10 000 mil på 4 år i min ägo, mätaren står på typ 32000 mil idag. Bytt lite bromsar och nån styrled, i övrigt problemfritt ägande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2023 · 13 758 Inlägg

Steff240 skrev:
En frisk Volvo av nämnda modeller ligger nånstans mellan 0,8-1 liter milen blandad körning. Men det är bilar som börjar bli till åren så man behöver kanske vara lite entusiast för att stå ut... roll Och det säger jag i egenskap av 740 ägare sen 13 år tillbaka wink

När jag skulle hitta en vettig kompromiss mellan dragbil/pendlarbil för några år sedan fastnade jag för Ford mondeo mk4. Beroende på utrustning får de dra upp till 2200 kg med BE.
Jag slog till på en 2.0tdci från -11, dragvikt 2000 kg med BE.
Bränsleförbrukning 0.5-0.55 liter milen blandad körning.  Rullat ca 10 000 mil på 4 år i min ägo, mätaren står på typ 32000 mil idag. Bytt lite bromsar och nån styrled, i övrigt problemfritt ägande.

vinteregenskaperna gör det så värt det.. man behöver bara uppdatera med en lagom vass maskin tex en om606 med dieselmeken pump och stor turbo då har man bra ork för att dra släp men fortfarande pigg nog för att kunna leka lite i högre farter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
21 december 2023 · 662 Inlägg

Subaru Outback! Årsmodell 2015 och framåt får dra 1800 kg, vet däremot inte vad äldre får dra men grymma dragbilar är dom i alla fall.

Live long, and prosper.
lilly1
21 december 2023 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
En frisk Volvo av nämnda modeller ligger nånstans mellan 0,8-1 liter milen blandad körning. Men det är bilar som börjar bli till åren så man behöver kanske vara lite entusiast för att stå ut... roll Och det säger jag i egenskap av 740 ägare sen 13 år tillbaka wink

När jag skulle hitta en vettig kompromiss mellan dragbil/pendlarbil för några år sedan fastnade jag för Ford mondeo mk4. Beroende på utrustning får de dra upp till 2200 kg med BE.
Jag slog till på en 2.0tdci från -11, dragvikt 2000 kg med BE.
Bränsleförbrukning 0.5-0.55 liter milen blandad körning.  Rullat ca 10 000 mil på 4 år i min ägo, mätaren står på typ 32000 mil idag. Bytt lite bromsar och nån styrled, i övrigt problemfritt ägande.

Då ska jag kika lite på Volvona👌

Är lite osäker om jag vill ha en dieselbil, dels för priset men även att skatten verkar generellt vara högre. Men de verkar ju väldigt bra med att dra.

lilly1
21 december 2023 · 10 Inlägg

MrHyde skrev:
Subaru Outback! Årsmodell 2015 och framåt får dra 1800 kg, vet däremot inte vad äldre får dra men grymma dragbilar är dom i alla fall.

Tror inte det finns några begagnade i min prisklass tyvärr😕

MrHyde
22 december 2023 · 662 Inlägg

lilly1 skrev:

MrHyde skrev:
Subaru Outback! Årsmodell 2015 och framåt får dra 1800 kg, vet däremot inte vad äldre får dra men grymma dragbilar är dom i alla fall.

Tror inte det finns några begagnade i min prisklass tyvärr😕

De äldre hade samma dragvikt, den här har också 1800 kg:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/s … 1000727612

Edit: Outback 3.0R har 2000 kg som dragvikt. Drar en del soppa, men inte mer än en gammal 240/740.

Senast redigerat av MrHyde (22 december 2023)

Live long, and prosper.
torsen
22 december 2023 · 7 269 Inlägg

Lada Niva får dra 1.490 kg (1.500 äldre).
Som drag bil ska du absolut ha 4x4.
Gärna med lågväxel.
Helst med spärrbar mellandifferential.

Om du ska dra hästsläp och parkera på leriga stallbackar, eller biltransportsläp på likaledes leriga uppställningsplatser, eller sjösätta båtar.

En annan utmärkt, och numera prisbillig, dragbil är Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Får dock endast dra 1.440 kg på *B*-kort.
Hade jag flera år och drog (aluminium-)bilsläpet med min Samurai på.

Bara framhjulsdrift hindrar dig mycket, likaså endast bakhjulsdrift.

Med "rätt" budget kan jag rekommendera Mercedes G Wagen, Defender, Pajero, Terrano och en del JEEP:ar.

Brådhis * Voff voff *
22 december 2023 · 10 297 Inlägg

torsen skrev:
Lada Niva får dra 1.490 kg (1.500 äldre).
Som drag bil ska du absolut ha 4x4.
Gärna med lågväxel.
Helst med spärrbar mellandifferential.

Om du ska dra hästsläp och parkera på leriga stallbackar, eller biltransportsläp på likaledes leriga uppställningsplatser, eller sjösätta båtar.

En annan utmärkt, och numera prisbillig, dragbil är Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Får dock endast dra 1.440 kg på *B*-kort.
Hade jag flera år och drog (aluminium-)bilsläpet med min Samurai på.

Bara framhjulsdrift hindrar dig mycket, likaså endast bakhjulsdrift.

Med "rätt" budget kan jag rekommendera Mercedes G Wagen, Defender, Pajero, Terrano och en del JEEP:ar.

Du missade att trådskaparen ska pendla i bilen också?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
23 december 2023 · 7 299 Inlägg

tyvärr är det enklaste att skaffa riktigt körkort,  då kan man ju välja hej vilt mellan olika bilar med 4x4 ex

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Nybergrobin
23 december 2023 · 2 383 Inlägg

Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Brådhis * Voff voff *
24 december 2023 · 10 297 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Brukar inte S70 ha 1590 på B-kort och 1600 på BE? Iaf hade en av mina det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
24 december 2023 · 2 383 Inlägg

Brådhis skrev:

Nybergrobin skrev:
Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Brukar inte S70 ha 1590 på B-kort och 1600 på BE? Iaf hade en av mina det. smile

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1610 kg 

Så står det på min iaf smile

granadadr
25 december 2023 · 7 299 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Brådhis skrev:

Nybergrobin skrev:
Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Brukar inte S70 ha 1590 på B-kort och 1600 på BE? Iaf hade en av mina det. smile

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1610 kg 

Så står det på min iaf smile

måste vara en 90 talare då,

lilly1
25 december 2023 · 10 Inlägg

granadadr skrev:
tyvärr är det enklaste att skaffa riktigt körkort,  då kan man ju välja hej vilt mellan olika bilar med 4x4 ex

Har planer på att ta BE inom snar framtid så tittar på bilar sol jag kan dra med BE. Dock så verkar det vara svårt att hitta en bil som drar lite bränsle, som inte är diesel eller gas samt är i min prisklass😅

lilly1
25 december 2023 · 10 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Vet du hur mycket de tar i bränsle?😊  Verkar ju annars inte vara allt för tokigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang