Däck tar i

Lars123
31 december 2023 · 176 Inlägg

Tja, satte på större däck idag men det tar i innerskärmen vid fullt rattutslag. Det tar inte i så mycket men tror ni de gör något? Svårt att undvika att svänga fullt när man ska tex parkera men som sagt tror ni att de gör något, gnuggar bara lite

Mack Forum- och sitemoderator
31 december 2023 · 26 168 Inlägg

Är det själva innerskärmarna eller skärmkanterna som tar i?
Om det är plastinnerskärmar så går dom väl att plocka ur. Annars kanske det går att bygga in någon form av styrbegränsare. Vore väl synd att slita på däcken i onödan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lars123
31 december 2023 · 176 Inlägg

Mack skrev:
Är det själva innerskärmarna eller skärmkanterna som tar i?
Om det är plastinnerskärmar så går dom väl att plocka ur. Annars kanske det går att bygga in någon form av styrbegränsare. Vore väl synd att slita på däcken i onödan.

De är innerskärmarna längst in, jo de är mudders så de är kanten på klackarna som nöts

Mack Forum- och sitemoderator
31 december 2023 · 26 168 Inlägg

Lars123 skrev:

Mack skrev:
Är det själva innerskärmarna eller skärmkanterna som tar i?
Om det är plastinnerskärmar så går dom väl att plocka ur. Annars kanske det går att bygga in någon form av styrbegränsare. Vore väl synd att slita på däcken i onödan.

De är innerskärmarna längst in, jo de är mudders så de är kanten på klackarna som nöts

Jo men går innerskärmarna att plocka ur då?
Som brukligt har du inte skrivit vilken bil det gäller men vi alla vet väl vid det här laget att det gäller en King Cab.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lars123
31 december 2023 · 176 Inlägg

Mack skrev:

Lars123 skrev:

Mack skrev:
Är det själva innerskärmarna eller skärmkanterna som tar i?
Om det är plastinnerskärmar så går dom väl att plocka ur. Annars kanske det går att bygga in någon form av styrbegränsare. Vore väl synd att slita på däcken i onödan.

De är innerskärmarna längst in, jo de är mudders så de är kanten på klackarna som nöts

Jo men går innerskärmarna att plocka ur då?
Som brukligt har du inte skrivit vilken bil det gäller men vi alla vet väl vid det här laget att det gäller en King Cab.

Ja precis men tänkte inte att modellen spelare roll, kapade ur en del av innerskärmarna där de tar i men tar tyvärr i tröskeln också

Muskelbil
31 december 2023 · 398 Inlägg

Styr inte fullt ut, problemet löst.
Montera stoppar som föreslagits.
Dina däck kommer oavett inte. uppskatta att ta i bilen.

granadadr
31 december 2023 · 7 299 Inlägg

jag personligen hade bytt till lite mindre/smalare däck,, eller mer et, för att kapa bort innerskärmar leder ofta till rostproblem,, men ej min bil smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Lars123
31 december 2023 · 176 Inlägg

granadadr skrev:
jag personligen hade bytt till lite mindre/smalare däck,, eller mer et, för att kapa bort innerskärmar leder ofta till rostproblem,, men ej min bil smile

Jag kapa ba blrt typ 5cm å rostskyddsbehandla

torsen
31 december 2023 · 7 269 Inlägg

Du skriver(åter) att du har mudders - vad menar du med det(har jag frågat dig tidigare)?
Är det fråga om AT-, MT- eller paddeldäck?
På en bil med Intercaco Super Swamper TSL MT-däck kapade jag av lite på alla 4 däckens insidas "klossar" för att det skulle gå fritt vid fulla hjulutslag och max infjädring(i skogen).
Tigersåg och smörja med rödsprit under tiden - jobbigt? - ja! - men det gjorde susen.

Även på GAMLA Cooper Discoverer MT kan man kapa lite på klossarna på insidan.
I spenaten duger det inte att skruva ut styrstopparna - man behöver varje mm mindre svängradie hjulen förmår utan att ta i.

Vissa regummerade s k offroaddäck har omotiverat stora "klossar" på sidorna, som kan kapas på insidan.

I vissa fall kan det hjälpa med s k "spacers" på framhjulen - hade jag på mina Deffar fram.
Men det är ett dyrt alternativ - Manton Racing tog 1.500:-/st exkl frakt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang