Charger -72 manuellt ventilhus

Tobzter
31 december 2023 · 3 145 Inlägg

Hej alla.
Jag har varit ute efter en nyare sommarbil men halka in på en intressant grön sak som är till salu just nu. CHARGER -72 med 440 motor lite vässad och 727 låda med manuellt ventilhus.. denna värld är ny för mig .Men e detta mer en "race" bil eller kan man ta den på lite längre sträckor, Eller åka å glida med en fin sommardag?
Manuellt ventilhus är de som automat men du måste växla själv "utan koppling"

Och va ska man kika på extra noga på sådana här bilar vill ju inte bara ha den i garaget vill kunna köra också smile. Tacksam för informationen och svar

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Muskelbil
31 december 2023 · 398 Inlägg

Ett manuellt ventilhus är precis det du skriver, du väljer själv mellan de tre växlarna.
När du startar på 1a kör du iväg som vanligt med en converterlåda, när du kommit upp i lämpligt varvtal petar du bara spaken ett steg framåt eller bakåt beroende på spakställ.
Du behöver alltså inte släppa gasen eller tänka på något annat.
Om bilen är lämplig för dagligt bruk och längre bekväma sträckor beror på utväxling och vilken converter som är monterad. Många byter converter till en med högre stall för att ha mer effekt in i lådan när man ska iväg lite fort.
För evigheter sedan hade jag en Dart med 360cui, preppad 727 med manuellt ventilhus och en liten converter vill minnas det var en 9" med 2800rpm och 8 3/4" diffbromsad bakaxel, minns inte utväxlingen på den men den var lite högvarvig.
Fungerade både som raktframbil och drickaölvagn och puttra till dalarna.
Kylare från en Dodgebuss var en bra grej varma dagar i Västerås.

(Jeez jag är gammal.)

Just ja, det var Chargern:
Kolla rost, oljeläckage och rost samt fusklagningar av rost.
Ta med en magnet och kolla quarterpanels och i bagaget efter dåliga reparationer och, jag vet inte om jag skrev det, rost.

Tobzter
31 december 2023 · 3 145 Inlägg

Trevligt  . Då ska kika lite mer på denna på måndag.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
doktorduett
1 januari · 365 Inlägg

blev det köp ? den är borta på blocket

doktorduett
2 januari · 365 Inlägg

grattis, jag var oxå lite sugen på den
den så fin ut o jag tyckte det var ett bra pris

Senast redigerat av doktorduett (2 januari )

Tobzter
2 januari · 3 145 Inlägg

doktorduett skrev:
grattis, jag var oxå lite sugen på den
den så fin ut o jag tyckte det var ett bra pris

Ja den ser trevlig ut, smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Muskelbil
2 januari · 398 Inlägg

Grattis till ett fynd!
Det var roligt att läsa att du köpte den.
Berätta mer om Chargern nu.
Vad är det att fixa på den?
Är den körbart utväxlad?

Tobzter
2 januari · 3 145 Inlägg

Ja man hoppas de smile.

Fixa å fixa finns väl alltid. Men verkligen inget akut. Första året blir bara åka för att lära känna bilen och köra med manuellt spakställ å inte skicka lådan i molekyler smile

E någon spricka på varje sida om bakre fönstret i lacken. Förmodligen nå spackel som spruckit. Men inget som oroar mig .å detta är en bruksbil så blesyrer finns och kommer finnas smile

Men en viktig sak enl döttrarna är en stereo för att kunna spela "rid mig som en dalahäst" för den måste vi spela haha.

Men stereo ska fixas och då en retrolook hittade någon som kostar runt 5k Men de får den kosta om de är den som finns.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
2 januari · 3 145 Inlägg

Utväxlingen vet ja tyvärr inte. Men är en 8 3/4 bakaxel men säger inte så mycket..Har inte kört bilen 1 meter än ,hämtas / genomgång vid bättre väderlek april/maj

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang