Volvo V50 1.6 drive 2010 med D1464T motor

Audi_VW
31 december 2023 · 53 Inlägg

Har en Volvo V50 2010 med 1.6 drive D1464T motor. Får upp följande koder:

- 1600 Boost Pressure Sensor (faulty signal)
- 0101 ECU Communication Error (present)

På instrumentbrädan kommer det upp försämrad motorprestanda samt DTSC antisladd service erfordras.

När bilen startar så finns inga felmeddelanden alls och den tar gas precis som den ska. Efter ca 10 sekunder kommer alltså dessa meddelanden och då vill den inte ta gas och går bara upp i 3000 varv/minut.

Spontant tänker jag en läckande gummislang till wastegate eller felande laddtrycksventil. Är ingen expert på just Volvo.

Hur hade ni börjat felsökningen?

Jesper328
31 december 2023 · 2 387 Inlägg

Hade börjat med att kolla ärvärden på laddtrycksgivaren med motor av och tändning på.
Skall vara runt 1000mbar / 100kpa / 29,5inHg.. ja vad den nu mäter i. smile

Up the RA
Audi_VW
31 december 2023 · 53 Inlägg

Tusen tack för tips.

Läste av Boost Pressure Sensor och där står det 2500 hPa så det värdet är väl 2,5 gånger högre än värdet du skrev.

Vad säger det oss då, vad pekar det mot?

Jesper328
31 december 2023 · 2 387 Inlägg

Jupp, det är rätt så jättefel. smile

Det pekar på att du antingen har en kortslutning mot plus i kablaget eller defekt sensor.
Prova att koppla ur sensorn och läs av värdet igen.

Up the RA
Audi_VW
31 december 2023 · 53 Inlägg

Nu har jag tagit loss kontakten och då visar den fortfarande 2500 hPa vilket jag tror är maxvärde för denna sensor.

När jag återansluter den så pendlar det mellan ca 2480-2495 hPa, så den är nära maxgränsen och som sagt 2,5 gånger högre än börvärde.

Då är frågan vad detta betyder, är det fel på själva sensorn eller är det något annart som skapar detta övertryck?

När jag hade loss sensorn så upptäckte jag att den var lite oljig men det ska väl inte vara så konstigt med tanke på var den sitter?

Själva armen på wastegate rör sig vid kontakt, bedömer att rörelsen är ca 2,5 cm om det har någon betydelse smile

Senast redigerat av Audi_VW (31 december 2023)

Jesper328
31 december 2023 · 2 387 Inlägg

Om du tagit loss kontakten till den givaren och du fortfarande får ut samma värde så är min gissning att du har en kortslutning mellan den kontakten och styrdonet.. någonstans. smile
Kan även vara ett motstånd i styrdonet som är defekt för den delen också, men det är sällan sånt inträffar.

Helt 100 att du är på rätt givare?
Mät isåfall spänningen på inkommande signal ifrån givaren uppe vid motorstyrdonet.
Du får bakstifta kontakten, och det funkar kanon med en synål om du inte har något annat.. jag använder ofta synålar även fast jag har en komplett sats med olika nålar och stift för ändamålet. lol

Frågan är bara om givaren funkar via positiv eller negativ koefficient.
Oavsett så skall du ha 0v vid styrdonet om kontakten till givaren är lossad.

Up the RA
Audi_VW
31 december 2023 · 53 Inlägg

Denna kopplade jag ur, det måste väl vara rätt? Det skiftade ju från 2500 hPa till nånstans 2480-2490 hPa men det kanske var för liten skillnad?

https://www.trodo.se/lufttryckssensor-k … -1-993-034

https://www.runstenracing.se/?attachment_id=4793

Ignorera namnet, står massa konstiga olika namn på samtliga sidor. Den sitter vid spjäll/insug och värdet ändras som sagt när jag kopplar ur den, även om bara pyttelite.

Här står det max 2500 hPa på sensorn, så därför jag tänkte att det kanske ligger kvar på detta värde när man kopplar bort sensorn, men jag kanske tänker fel smile

Senast redigerat av Audi_VW (31 december 2023)

Jeebz
1 januari · 541 Inlägg

Kan man se livedata?. Isf skulle jag försöka simulera laddtryck med tryckluft eller vacuum bara för ett se om givaren ger utslag.

Jag hade en c30 1.6d förut och det är tydligen standard fel på dom att dieselfiltret som sitter vid motorn sätter igen i förtid och då är det som att köra in i en vägg. Bilen vägrar varvar mer än 3k. Jag bytte mitt filter och felet försvann. Men jag hade inga felkoder i övrigt dock.

Audi_VW
7 januari · 53 Inlägg

Problemet löst!

Det var laddtryckssensorn som var boven. Så fort jag bytte den så läste den rätt börvärde och felkoderna gick att ta bort.

Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang