Vem ska betala parkeringsavgiften?

TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

I december fick jag en parkeringsavgift som jag har bestridit. Det rör sig bara om 100 kr men jag anser att Apcoa har jag gjort fel. I alla fall har jag sålt bilen nu och avgiften ska betalas inom några dagar. Ägarbytet har gått igenom. Vem är ansvarig att avgiften ska betalas?

Low
15 januari · 3 317 Inlägg

Om det var DU som fått avgiften när DU ÄGDE bilen så borde Väl DU betala den summan?

Vad är det med folk idag.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 297 Inlägg

TaxiBenz skrev:
I december fick jag en parkeringsavgift som jag har bestridit. Det rör sig bara om 100 kr men jag anser att Apcoa har jag gjort fel. I alla fall har jag sålt bilen nu och avgiften ska betalas inom några dagar. Ägarbytet har gått igenom. Vem är ansvarig att avgiften ska betalas?

Väldigt enkelt: Du ägde bilen när den fick parkeringsavgiften, du är ansvarig för att den betalas. Att sälja bilen förändrar ingenting.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Är det verkligen så? Jag sålde bilen till en bilvärderingsfirma och de kunde inte se parkeringsavgiften i systemet och de sa att de står för avgiften om den kommer. Vet inte om man kan lita på det bara.

Senast redigerat av TaxiBenz (15 januari )

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 297 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Är det verkligen så? Jag sålde bilen till en bilvärderingsfirma och de kunde inte se parkeringsavgiften i systemet och de sa att de står för avgiften om den kommer. Vet inte om man kan lita på det bara.

Avgiften är knuten till dig som person (ägare), så det är du som hamnar hos inkasso till slut, inte bilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Brådhis skrev:
Avgiften är knuten till dig som person (ägare), så det är du som hamnar hos inkasso till slut, inte bilen.

Men jag är ju inte ägaren längre.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 297 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Brådhis skrev:
Avgiften är knuten till dig som person (ägare), så det är du som hamnar hos inkasso till slut, inte bilen.

Men jag är ju inte ägaren längre.

Men du var ägare när avgiften påfördes...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Brådhis skrev:

TaxiBenz skrev:

Brådhis skrev:
Avgiften är knuten till dig som person (ägare), så det är du som hamnar hos inkasso till slut, inte bilen.

Men jag är ju inte ägaren längre.

Men du var ägare när avgiften påfördes...

Men de sa själva att de står för avgiften om den kommer. Att det inte syntes i systemet kan bero på att jag överklagade avgiften.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 297 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Brådhis skrev:

TaxiBenz skrev:

Men jag är ju inte ägaren längre.

Men du var ägare när avgiften påfördes...

Men de sa själva att de står för avgiften om den kommer. Att det inte syntes i systemet kan bero på att jag överklagade avgiften.

Ja, det sa dom säkert, och det låter ju bra, men den kommer till dig ändå.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tobzter
15 januari · 3 145 Inlägg

Men det blir en "skuld" på bilen om den inte betalas

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari · 13 758 Inlägg

för 100kr?

vet inte ens vad jag ska säga..   jag skickar inte ens ett kvitto till chefen på 100kr även om han skulle betala utan att bråka..   det tar mer tid för mig att hållas på än vad jag tjänar på det i pengar smile

eftersom du överklagat så är det till 100% du som äger bilen när avgiften kom och då är det dig dom skickar kronofogden på..  och då kostar det 600kr  och sen  indrriving på lön beslagtagen bil osv för 100kr känns rätt ovärt at testa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Tobzter skrev:
Men det blir en "skuld" på bilen om den inte betalas

Och eftersom jag inte är ägaren längre så är väl inte skulden mitt ansvar?

TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Growe skrev:
för 100kr?

vet inte ens vad jag ska säga..   jag skickar inte ens ett kvitto till chefen på 100kr även om han skulle betala utan att bråka..   det tar mer tid för mig att hållas på än vad jag tjänar på det i pengar smile

eftersom du överklagat så är det till 100% du som äger bilen när avgiften kom och då är det dig dom skickar kronofogden på..  och då kostar det 600kr  och sen  indrriving på lön beslagtagen bil osv för 100kr känns rätt ovärt at testa smile

Det handlar om ren princip och jag vet att Apcoa gör lite som de själva vill eftersom de har monopol på många marknader.

Tobzter
15 januari · 3 145 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Tobzter skrev:
Men det blir en "skuld" på bilen om den inte betalas

Och eftersom jag inte är ägaren längre så är väl inte skulden mitt ansvar?

Jo det är DITT ansvar... Du har ju parkera fel då får du stå för det .. inte skicka vidare till nästa person som köper bilen..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
15 januari · 3 145 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Tobzter skrev:
Men det blir en "skuld" på bilen om den inte betalas

Och eftersom jag inte är ägaren längre så är väl inte skulden mitt ansvar?

Men de är du som får betalningskraven ...

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Tobzter skrev:
Jo det är DITT ansvar... Du har ju parkera fel då får du stå för det .. inte skicka vidare till nästa person som köper bilen..

Jag har inte parkerat fel. Avgiften handlar om en sån där automatisk infartsgrej på Centralen. 10 minuter gratis men eftersom det inte gick att ta sig ut igen eftersom det var kaos inne i stan så tog det 3 minuter extra, alltså 13 minuter sammanlagt, och det ska de ha över 100 kr för.

TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

Tobzter skrev:

TaxiBenz skrev:

Tobzter skrev:
Men det blir en "skuld" på bilen om den inte betalas

Och eftersom jag inte är ägaren längre så är väl inte skulden mitt ansvar?

Jo det är DITT ansvar... Du har ju parkera fel då får du stå för det .. inte skicka vidare till nästa person som köper bilen..

Men nu sa ju bilfirman att de betalar.

Tobzter
15 januari · 3 145 Inlägg

Fortfarande du som har "gjort" de.

Så betala sedan bestrid ..lämna inte över en skuld på bilen till någon annan, det är ansvarslöst...

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 297 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Och eftersom jag inte är ägaren längre så är väl inte skulden mitt ansvar?

Du tror alltså på fullaste allvar att om du skulle dra på dig p-avgifter på din bil, medan du äger den, och sedan sälja den så behöver du inte betala utan det är den nya ägaren som blir betalningsskyldig...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MisterAxl
15 januari · 103 Inlägg

Lagen om felparkeringsavgift 4 §
Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 7 §

Summering:
Eftersom det var du som ägde bilen när parkeringsavgiften delades ut, så är det också du som ska betala den oavsett vem det är som står som ägare på bilen idag.
Du kan såklart alltid bestrida den, men du bör ändock betala den först innan du gör det.

Senast redigerat av MisterAxl (15 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang