Ang ersättning för skada på motorn

Anders321
24 januari · 7 Inlägg

Hej det är så att igår så råkade jag köra på en isklump så det small till rejält, åkte till närmaste mekaniker och upptäckte att det det pissar ut olja underifrån bilen då det hade blivit ett hål under motorn, så då är min fråga om ni tror att det kommer täckas av försäkringsbolaget?  Har hel försäkring hoss trygghansa. Det är en audi s3 2009 Med 25000 mil så maskinskade försäkringen gäller ju inte då tyvärr men eftersom det ändå är en krockskada så känns det väll som att de borde att ersättas?

spillolja
24 januari · 4 036 Inlägg

Yttre påverkan går på vagnskada, även om motorn skär pga. av tappad oljeplugg, men även om motorn skadas av explosion i vevhuset

så det ä bara in med anmäla till bolaget

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Anders321
24 januari · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Yttre påverkan går på vagnskada, även om motorn skär pga. av tappad oljeplugg, men även om motorn skadas av explosion i vevhuset

så det ä bara in med anmäla till bolaget

smile

E du helt säker? För att det står att vagnskada ska täcka plåtskador och karossskador. Räknas det som det ifall de blivit ett hål i oljetråget?

simlar
24 januari · 5 536 Inlägg

Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Anders321
24 januari · 7 Inlägg

simlar skrev:
Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Tror dock att de blir att de får lösa in den isåfall då den lokala mekanikern pratade om att lager osv kunde blivit dåliga då jag kört ca 1km efter det hände

SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari · 7 236 Inlägg

Anders321 skrev:

simlar skrev:
Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Tror dock att de blir att de får lösa in den isåfall då den lokala mekanikern pratade om att lager osv kunde blivit dåliga då jag kört ca 1km efter det hände

Om inte bilen är sopslut i övrigt så byter man nog hellre motor än att lösa in bilen. En s3 från 2009 kostar ändå 80-120k beroende på skick

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mew
24 januari · 2 169 Inlägg

Anders321 skrev:

simlar skrev:
Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Tror dock att de blir att de får lösa in den isåfall då den lokala mekanikern pratade om att lager osv kunde blivit dåliga då jag kört ca 1km efter det hände

Om inte oljetryckslampan tändes så kan du nog vara lugn.
Läckte det fortfarande olja när du kom till verkstaden så tyder det ju på att det fanns olja kvar i motorn. smile

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 10 297 Inlägg

Mew skrev:

Anders321 skrev:

simlar skrev:
Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Tror dock att de blir att de får lösa in den isåfall då den lokala mekanikern pratade om att lager osv kunde blivit dåliga då jag kört ca 1km efter det hände

Om inte oljetryckslampan tändes så kan du nog vara lugn.
Läckte det fortfarande olja när du kom till verkstaden så tyder det ju på att det fanns olja kvar i motorn. smile

Om du kör sönder oljetråget och kan köra 1 km utan att oljetrycksvarningen tänds så är det nog läge att be mekanikern kika på givaren till den också. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Anders321
24 januari · 7 Inlägg

Mew skrev:

Anders321 skrev:

simlar skrev:
Bör gå på försäkringen då det tekniskt sett är en trafikolycka.

Verkstaden bör kunna hjälpa dig med det om dom är van vid att göra försäkringsarbeten.

Tror dock att de blir att de får lösa in den isåfall då den lokala mekanikern pratade om att lager osv kunde blivit dåliga då jag kört ca 1km efter det hände

Om inte oljetryckslampan tändes så kan du nog vara lugn.
Läckte det fortfarande olja när du kom till verkstaden så tyder det ju på att det fanns olja kvar i motorn. smile

Det gjorde den och jag körde ca 500 meter med den tänd till verkstaden

zzr94092
24 januari · 4 407 Inlägg

Den löses in,..

Mossan1
25 januari · 2 865 Inlägg

Anders321 skrev:
jag körde ca 500 meter med den tänd till verkstaden

Ooajj, en läxa till framtiden är att lysande oljetrycksvarning = MOTOR AV GENAST! Om du så står i rusningstrafik.
Möjligen om man hindrar en ambulans....

Frågan är om det lyste pga saknat tryck eller låg nivå.

Och givetvis går även tex yttre mekaniska motorskador orsakade AV YTTRE PÅVERKAN VID EN OLYCKA på försäkringen även om maskinförsäkringen inte gäller.
Den delen av försäkringen är för om den drabbas av kostsamma fel. Har inget med trafikolyckor att göra.

krambriw
25 januari · 433 Inlägg

Om isklumpen låg på allmän väg, kan man inte kräva nått från Trafikverket då...dålig plogning??

granadadr
25 januari · 7 299 Inlägg

krambriw skrev:
Om isklumpen låg på allmän väg, kan man inte kräva nått från Trafikverket då...dålig plogning??

bevis??  har man dashcam har man bevis, utan riktiga fakta att visa, glöm ersättning

uhlin
25 januari · 2 834 Inlägg

granadadr skrev:

krambriw skrev:
Om isklumpen låg på allmän väg, kan man inte kräva nått från Trafikverket då...dålig plogning??

bevis??  har man dashcam har man bevis, utan riktiga fakta att visa, glöm ersättning

Tror knappast men kan kräva nåt av trafikverket i fråga om det.

Kan ju va så att de plogat och 3 minuter efter tappar nån en isklump som suttit i ett hjulhus. Trafikverket fick nog mycket jobb då om de skulle leta isklumpar på alla vägar.

Steff240
25 januari · 1 026 Inlägg

krambriw skrev:
Om isklumpen låg på allmän väg, kan man inte kräva nått från Trafikverket då...dålig plogning??

Isklumpar och dylikt kan ju ramlat av från tex en lastbil kort innan så det är väl knappast nåt man kan beskylla trafikverket för...
Är man elak kan man ju påstå att TS kört för fort eller inte varit tillräckligt uppmärksam wink

Mossan1
25 januari · 2 865 Inlägg

Steff240 skrev:
Är man elak kan man ju påstå att TS kört för fort eller inte varit tillräckligt uppmärksam wink

Så är det faktiskt.
Ramlar nått av en framförvarande, eller, slungas ut framför bilen och det är orimligt/oundvikligt kan man ha chans till ersättningsv företaget. Bevis krävs givetvis.

Kör man på något stillaliggande på vägen har man kört för fort för trafiksituationen. Uppenbarligen.
Inget illa ment, har själv kört på snöklumpar så. Men faktum kvarstår.

Så av trafikverket är nog kört.
Vet flera som kört I potthål med skada som följd. Ingen ersättning just därför man SKA kunna undvika. Säkert inte omöjligt, men krävs nog väääldigt speciella förutsättningar.

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 10 297 Inlägg

Mossan1 skrev:

Steff240 skrev:
Är man elak kan man ju påstå att TS kört för fort eller inte varit tillräckligt uppmärksam wink

Så är det faktiskt.
Ramlar nått av en framförvarande, eller, slungas ut framför bilen och det är orimligt/oundvikligt kan man ha chans till ersättningsv företaget. Bevis krävs givetvis.

Kör man på något stillaliggande på vägen har man kört för fort för trafiksituationen. Uppenbarligen.
Inget illa ment, har själv kört på snöklumpar så. Men faktum kvarstår.

Så av trafikverket är nog kört.
Vet flera som kört I potthål med skada som följd. Ingen ersättning just därför man SKA kunna undvika. Säkert inte omöjligt, men krävs nog väääldigt speciella förutsättningar.

Jag har fått ersättning för ett nytt däck samt hjulinställning av kommunen där jag bodde för 15 år sedan. Så visst går det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Curse
26 januari · 687 Inlägg

Varför ringer du inte ditt försäkringsbolag och frågar istället? Dom svarar bäst på din fråga.

Mazda 6 "MPS" (2006)
spillolja
26 januari · 4 036 Inlägg

Skadan har redan uppstått, så in med en skriftlig skade-anmälan med beskrivning av vad som hänt, ringer man  och frågar så kanske man inte får ett 100%-tigt svar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Anders321
30 januari · 7 Inlägg

Bilverkstaden föreslås att de reparerar skadan men dom bryr sig inte om att motorn kan ha tagit skada pga av oljeläckaget och tänker att dom gjort sitt i försäkringsärendet. Är detta verkligen okej? Eftersom orsaken till att motorn och lager osv kan ha tagit skada är ju pågrund av olyckan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang