Skyddsplast borta under motorn Volvo V70

Vickis
25 januari · 3 Inlägg

Har en Volvo  V70 2,4T årsmodell 2002 som muttrarna närmast kupén och på sidorna på det stora plastskyddet som skyddar motorn underifrån lossnade på,
Körde hem bilen som lät ungefär som att man körde på bara fälgarna, hade bara 1 km hem tack och lov.
Jag hissade upp bilen och ser att det inte går att sätta tillbaka, den var sprucken och för trasig och de 2 muttrar den fortfarande satt fast i var runddragna så jag fick klippa bort så mycket jag kunde.
Jag är tjejen som växte upp med pappa i hans garage och bilverkstad på 80-90 talet och jag gör det jag kan på min gamla Volvo men nu behöver jag expertråd av er.
Hur viktig är skyddsplasten, kan jag köra med bilen öht utan skyddet?
Det är det stora skyddet under hela motorn som jag pratar om.
Läser jag rätt härinne ser det ut som att det ev kan påverka kyleffekten, oljetemp.
Hur långt vågar jag köra utan skyddet och vad mer kan hända om jag t.ex kör de 2 mil jag har till jobbet?

mats757
25 januari · 915 Inlägg

Du kan lungt köra vidare utan skyddet. I extrem hetta och kyla kan motortemperature "Kanske" påverkas lite. Skyddet är framförallt till för att sänka bränsleförbrukningen. Men det är också ganska marginellt. Men många bäckas små....
Skyddet fungerar ju också som ett smutsskydd och skydd så inte grenar och eller liknande kommer upp bland olika aggregat. Kör där det är rent på vägen.

Mossan1
25 januari · 2 865 Inlägg

Som sagt:
Den BÖR sitta där, främst för luftstyrningen och plaskskydd, men man KAN köra utan.
Gissar att massor av V70N/S60 kört utan för den är sönder och man vill/orkar inte skaffa en annan.

Plastskyddet över bränsleledningarna är viktigare. (Längsgående under bilen) Ser flera i trafiken där dom hänger ner.

MisterAxl
25 januari · 103 Inlägg

Vickis skrev:
Har en Volvo  V70 2,4T årsmodell 2002 som muttrarna närmast kupén och på sidorna på det stora plastskyddet som skyddar motorn underifrån lossnade på,
Körde hem bilen som lät ungefär som att man körde på bara fälgarna, hade bara 1 km hem tack och lov.
Jag hissade upp bilen och ser att det inte går att sätta tillbaka, den var sprucken och för trasig och de 2 muttrar den fortfarande satt fast i var runddragna så jag fick klippa bort så mycket jag kunde.
Jag är tjejen som växte upp med pappa i hans garage och bilverkstad på 80-90 talet och jag gör det jag kan på min gamla Volvo men nu behöver jag expertråd av er.
Hur viktig är skyddsplasten, kan jag köra med bilen öht utan skyddet?
Det är det stora skyddet under hela motorn som jag pratar om.
Läser jag rätt härinne ser det ut som att det ev kan påverka kyleffekten, oljetemp.
Hur långt vågar jag köra utan skyddet och vad mer kan hända om jag t.ex kör de 2 mil jag har till jobbet?

Plasten gör mest nytta på vintern när man kör i saltslask och annan skit. Det är bra att ha för att på så vis förhindra att något kommer upp under bilen som, om du har otur, kan skada bilen i det långa loppet. Men det är inte livsnödvändigt om du kör på vägar där det är rent, plogat och att du undviker stora vattenpölar. Vissa bilar har väldigt exponerade komponenter utan skyddet, men jag har för mig att din inte borde ha det.

Plastkåpor av detta slag kan till och med skapa värre rostskador än om du inte hade haft någon. Där skiljer det rejält mellan bilmärken dock, beroende på bilens rostskydd.

Vickis
25 januari · 3 Inlägg

Tack snälla för snabba svar och råd.
Jag var inte jättesugen på att ligga under bilen upphissad med bara den till bilen medföljande lilla sido domkraft och utan "pallbock" eller annat som skydd ifall bilen skulle glida av domkraften, även om hjulen var på så hade det blivit trångt om den åkte av.
Jag ska omgående kolla hur det ser ut vid bränsleledningarna och även hissa upp bilen ordentligt och säkert så att jag kan kika närmare på hur allt ser ut.
Vägarna jag kör på till jobbet är större och oftast i gott skick ( nu när snön försvunnit så vågar jag köra när/om jag måste men jag ska kolla om jag hittar ett nytt/begagnat och sätta dit snarast.
Jag får kolla närmare på de runddragna  muttrarna som sitter fast och se hur och omjag får bort dessa )
Stort tack igen för snabb respons 🙏

Mew
25 januari · 2 169 Inlägg

Helt rätt, alltid alltid ALLTID pallbock under, även med en "riktig" domkraft. Annars sätter man sitt liv i händerna på en 1-kronas packning.
(Finns ingen till hands, t.ex. vid byte till reservhjul, lägg det extra hjulet på lämpligt ställe under bilen.)

Lucif3r
25 januari · 2 221 Inlägg

Jag har kört min T5a utan den där läckagedöljaren under hela min ägo (snart 14 år!), aldrig haft problem med värme/kylning, förutom när kylfläkten inte fungerade, vilekt är ett helt annat orelaterat kapitel wink

Förra 945an hade inget sånt vid köp, så den kördes också utan. Nuvarande 945a hade, men det slet jag bort(det var ivägen!) och monterade aldrig tillbaka, det ligger kvar under arbetsbordet i garaget tongue

Muskelbil
25 januari · 398 Inlägg

På tre av de V70N som jag har haft inom mitt ena företag har det skyddet körts bort av stressade förare. Bilen fungerar perfekt utan det. Ingen mätbar skillnad i förbrukning.
Jag satte tillbaka skydden efter motortvätt inför försäljning av bilarna och inget har gjort bilarna sämre.

Vickis
25 januari · 3 Inlägg

Mew skrev:
Helt rätt, alltid alltid ALLTID pallbock under, även med en "riktig" domkraft. Annars sätter man sitt liv i händerna på en 1-kronas packning.
(Finns ingen till hands, t.ex. vid byte till reservhjul, lägg det extra hjulet på lämpligt ställe under bilen.)

Ja, säkerhet med pallbockar tummar jag aldrig på, reservdäcket använder jag som du säger vid däckbyte.
Jag lekte med tanken men litade inte på att det skulle ligga kvar om jag la de under det upphissade däcket eller på sidan/lämpligt ställe om bilen gled av domkraften.
Jag kikade runt på nytt skydd men ska åka till någon verkstad så att jag ser ordentligt och kanske även kan få tips av någon där hur akut/ nödvändigt det är.
Det som jag tog bort har definitivt gjort nytta, det var rejält med smuts.
Vet iofs inte hur länge sedan första muttern släppte, det kan ha hängt ett tag innan all snö och is som måste ha kommit in varje gång jag backat till sist gjorde så att det blev för mycket och släppte.

krambriw
25 januari · 433 Inlägg

På bildelsbasen kan du kanske hitta ett begagnat billigare än ett nytt

JN1975
25 januari · 235 Inlägg

Lättare nästa gång man ska byta olja att komma till filtret mm utan plastskyddet, skyddar lite från smuts men mest ivägen...

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Blanke
29 januari · 353 Inlägg

Aldrig haft den där plåten på min s60. Inga problem med uppvärmning eller kylning, kommer upp i arbetstemp på bara någon kilometer med en kartongbit framför grillen.

Jobbigt att behöva ta bort den där plåten varje gång man ska göra något. Många bilar som klarat sig utan någon plåt, men är väl just för den där gången då du kör i skogen och får en kvist eller ett träd uppskjutet i motorutrymmet. Hatar när det händer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang