Köpråd: BMW 1-serie

sumej
3 februari · 20 Inlägg

Hej!

Funderar på att köpa en BMW 1-serie, kikat lite på 118 men även andra.

Vad är det egentligen skillnaden på tex 116 och 118? Finns det något känt fel jag behöver känna till på vissa årsmodeller etc?



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Jokabsson
3 februari · 1 182 Inlägg

Vilka årsmodeller är aktuella? Pratar vi E87 som tillverkades mellan 2004-2011 eller den senare F20?
Diesel eller bensin?

Generellt är 116i och 118i samma motor med olika programvara. BMWs enklare motorer, både bensin och diesel-varianter, har haft en del problem med sträckta kamkedjor till följd av långa serviceintervaller, dålig skenor samt kedjespännare. De allra flesta bilarna funkar troligtvis hur bra som helst men det är inte fel att vara medveten om problemen som kan uppstå.

När jag efterforskade i vilka BMW-motorer som är "bäst" så tyckte jag mig finna att de lite starkare motorerna ofta hade bättre och mer robust uppbyggnad. Läste inte om lika mycket motor-relaterade problem kopplat till dem. Kan också vara att folk som köper en BMW 125i/130i/135i är bättre på att ta hand om sina bilar än gemene man som köper en 116i och som knappt har koll på hur man öppnar huven.

Med det sagt så är 116i/118i volymbilar på ett sätt som de fräckare varianterna aldrig var så det är klart att det kommer finnas mer folk som har problem med dessa.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
3 februari · 5 869 Inlägg

Största och dyraste felen på dom är problem med kamkedjan på vissa modeller. Men eftersom vi inte vet vilka årsmodeller det gäller, eller ens om det är bensin eller diesel, så kan man inte säga något närmare om det.

sumej
3 februari · 20 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Största och dyraste felen på dom är problem med kamkedjan på vissa modeller. Men eftersom vi inte vet vilka årsmodeller det gäller, eller ens om det är bensin eller diesel, så kan man inte säga något närmare om det.

Sorry för lite info! Tänker mig en bensinare från 2013>.

Utmarks-Loke
4 februari · 5 869 Inlägg

De nyare bensinarna är nog de jag vet allra minst om så inte mycket att säga om dom

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari · 17 552 Inlägg

Det är ju sällan en 1-serie förekommer i forumet. Det är ett bra tecken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
5 februari · 7 269 Inlägg

Är det en skröna att BMW 1-serie har Citroenmotorer, och att det är därför de så sällan återfinns som frågeobjekt på forumet, jämfört med andra BMW-modeller?

Brådhis * Voff voff *
5 februari · 10 297 Inlägg

Min sambo hade en BMW 1-serie för några år sedan. Finns en tråd om den, med en uppdatering en bit ner i tråden. Hon kommer inte köpa BMW igen...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

(Innan nå´n tror att det handlar om märkeshat så kan tilläggas att BMW´n var i det närmaste problemfri jämfört med den V50 hon (tyvärr) hade efter BMW´n...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
5 februari · 4 047 Inlägg

När jag skulle köpa pendlingsbil för några årsedan kollade jag på C30 och 1-serie bla.

Blev tillslut en C3 Diesel istället.

Anledningen var att det var typ mer än dubblt så dyrt att köpa BMW eller C30.

Så skall du ha en billig bil så tror jag du får betydligt mer för pengarna om du väljer ett annat märke.

Men det finns ju fler faktorer som spelar roll när man köper en bil:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
sumej
5 februari · 20 Inlägg

zemet skrev:
När jag skulle köpa pendlingsbil för några årsedan kollade jag på C30 och 1-serie bla.

Blev tillslut en C3 Diesel istället.

Anledningen var att det var typ mer än dubblt så dyrt att köpa BMW eller C30.

Så skall du ha en billig bil så tror jag du får betydligt mer för pengarna om du väljer ett annat märke.

Men det finns ju fler faktorer som spelar roll när man köper en bil:)

Spännande, tack! Hur var din körupplevelse med C30?

Söker en bil i samma storlek som 1-serie och med lite körglädje, kommer ju köra mest nu under sommar halvåret. Vill ha en bensinare, manuell eller automat spelar ingen större roll. Gärna lite extra funktioner så som p-sensor etc.

Har kikat lite på Audi A3 också men många skriver att VAGs motorer har massor med problem.

Kan absolut tänka mig en Volvo och behöver inte vara en märkesbil, har fått upp ögonen för Mazda 3 bl.a.

Senast redigerat av sumej (5 februari )

sumej
5 februari · 20 Inlägg

Brådhis skrev:
Min sambo hade en BMW 1-serie för några år sedan. Finns en tråd om den, med en uppdatering en bit ner i tråden. Hon kommer inte köpa BMW igen...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

(Innan nå´n tror att det handlar om märkeshat så kan tilläggas att BMW´n var i det närmaste problemfri jämfört med den V50 hon (tyvärr) hade efter BMW´n...)

Lät inte skoj alls.
BMW känns lite sportigt och kul därför jag lutar lite mot de. Men får se, har absolut inte bestämt mig.

Kikat lite på asiatiska bilar också.

Brådhis * Voff voff *
5 februari · 10 297 Inlägg

sumej skrev:

Brådhis skrev:
Min sambo hade en BMW 1-serie för några år sedan. Finns en tråd om den, med en uppdatering en bit ner i tråden. Hon kommer inte köpa BMW igen...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

(Innan nå´n tror att det handlar om märkeshat så kan tilläggas att BMW´n var i det närmaste problemfri jämfört med den V50 hon (tyvärr) hade efter BMW´n...)

Lät inte skoj alls.
BMW känns lite sportigt och kul därför jag lutar lite mot de. Men får se, har absolut inte bestämt mig.

Kikat lite på asiatiska bilar också.

Kan ju dock tillägga att under den tid bilen fungerade så var den iaf helt klart en trevlig bil att båda köra och åka. smile

(Dock inte för baksätespassagerare eftersom dom fick lämna benen hemma som regel för att kunna åka med...)

C30 är ju i grunden samma bil som V50, som då min sambo hade efter BMW´n. Den kostade oss över 50000:- i reparationer under 1,5 år innan den avslutade med motorras och såldes som reservdelsbil. Tror förlusten(!) landade runt 80-90000:- totalt. Hade varit billigare att åka taxi för henne än att äga V50:in.

Köper du asiatiskt får du ju oftast driftsäkerhet, men på bekostnad av körglädje.

Du har inte funderat på Lexus IS250? Visst, den är större, men den är kvalitet och rätt kul ändå. smile

Senast redigerat av Brådhis (5 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sumej
6 februari · 20 Inlägg

Brådhis skrev:

sumej skrev:

Brådhis skrev:
Min sambo hade en BMW 1-serie för några år sedan. Finns en tråd om den, med en uppdatering en bit ner i tråden. Hon kommer inte köpa BMW igen...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

(Innan nå´n tror att det handlar om märkeshat så kan tilläggas att BMW´n var i det närmaste problemfri jämfört med den V50 hon (tyvärr) hade efter BMW´n...)

Lät inte skoj alls.
BMW känns lite sportigt och kul därför jag lutar lite mot de. Men får se, har absolut inte bestämt mig.

Kikat lite på asiatiska bilar också.

Kan ju dock tillägga att under den tid bilen fungerade så var den iaf helt klart en trevlig bil att båda köra och åka. smile

(Dock inte för baksätespassagerare eftersom dom fick lämna benen hemma som regel för att kunna åka med...)

C30 är ju i grunden samma bil som V50, som då min sambo hade efter BMW´n. Den kostade oss över 50000:- i reparationer under 1,5 år innan den avslutade med motorras och såldes som reservdelsbil. Tror förlusten(!) landade runt 80-90000:- totalt. Hade varit billigare att åka taxi för henne än att äga V50:in.

Köper du asiatiskt får du ju oftast driftsäkerhet, men på bekostnad av körglädje.

Du har inte funderat på Lexus IS250? Visst, den är större, men den är kvalitet och rätt kul ändå. smile

Jo precis, det är väl det jag är rädd för när jag köper asiatiskt. Att jag får en driftsäker bil men som kanske inte är sådär jättekul att köra.

IS250 har jag faktiskt spanat in tidigare, men drar iväg lite över min budget om man vill ha en senare modell. Kan kanske bli något stor också.

Har du någon erfarenhet av dem?

Brådhis * Voff voff *
6 februari · 10 297 Inlägg

sumej skrev:

Brådhis skrev:

sumej skrev:

Lät inte skoj alls.
BMW känns lite sportigt och kul därför jag lutar lite mot de. Men får se, har absolut inte bestämt mig.

Kikat lite på asiatiska bilar också.

Kan ju dock tillägga att under den tid bilen fungerade så var den iaf helt klart en trevlig bil att båda köra och åka. smile

(Dock inte för baksätespassagerare eftersom dom fick lämna benen hemma som regel för att kunna åka med...)

C30 är ju i grunden samma bil som V50, som då min sambo hade efter BMW´n. Den kostade oss över 50000:- i reparationer under 1,5 år innan den avslutade med motorras och såldes som reservdelsbil. Tror förlusten(!) landade runt 80-90000:- totalt. Hade varit billigare att åka taxi för henne än att äga V50:in.

Köper du asiatiskt får du ju oftast driftsäkerhet, men på bekostnad av körglädje.

Du har inte funderat på Lexus IS250? Visst, den är större, men den är kvalitet och rätt kul ändå. smile

Jo precis, det är väl det jag är rädd för när jag köper asiatiskt. Att jag får en driftsäker bil men som kanske inte är sådär jättekul att köra.

IS250 har jag faktiskt spanat in tidigare, men drar iväg lite över min budget om man vill ha en senare modell. Kan kanske bli något stor också.

Har du någon erfarenhet av dem?

Inte mer än att en kompis hade en i ett par år och var extremt nöjd med den. Och min far har haft en RX400h som gav ett mycket problemfritt bilägande.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
6 februari · 4 047 Inlägg

sumej skrev:

zemet skrev:
När jag skulle köpa pendlingsbil för några årsedan kollade jag på C30 och 1-serie bla.

Blev tillslut en C3 Diesel istället.

Anledningen var att det var typ mer än dubblt så dyrt att köpa BMW eller C30.

Så skall du ha en billig bil så tror jag du får betydligt mer för pengarna om du väljer ett annat märke.

Men det finns ju fler faktorer som spelar roll när man köper en bil:)

Spännande, tack! Hur var din körupplevelse med C30?

Söker en bil i samma storlek som 1-serie och med lite körglädje, kommer ju köra mest nu under sommar halvåret. Vill ha en bensinare, manuell eller automat spelar ingen större roll. Gärna lite extra funktioner så som p-sensor etc.

Har kikat lite på Audi A3 också men många skriver att VAGs motorer har massor med problem.

Kan absolut tänka mig en Volvo och behöver inte vara en märkesbil, har fått upp ögonen för Mazda 3 bl.a.

Hej,

Jag tror det blev ett missförstånd.

Jag tyckte både 1 serie och C30 var för dyra.

Så jag köpte Citroen C3 istället.
Den var billig att köra, billig att köpa och hade helt okej stolar.

Annars fanns inte så mycket posetivt att säga om bilen.
Men jag köpte den för att det skulle vara en billig pendlingsbil, och den var onekligen billig att pendla med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jokabsson
7 februari · 1 182 Inlägg

Brådhis skrev:

sumej skrev:

Brådhis skrev:
Min sambo hade en BMW 1-serie för några år sedan. Finns en tråd om den, med en uppdatering en bit ner i tråden. Hon kommer inte köpa BMW igen...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

(Innan nå´n tror att det handlar om märkeshat så kan tilläggas att BMW´n var i det närmaste problemfri jämfört med den V50 hon (tyvärr) hade efter BMW´n...)

Lät inte skoj alls.
BMW känns lite sportigt och kul därför jag lutar lite mot de. Men får se, har absolut inte bestämt mig.

Kikat lite på asiatiska bilar också.

Kan ju dock tillägga att under den tid bilen fungerade så var den iaf helt klart en trevlig bil att båda köra och åka. smile

(Dock inte för baksätespassagerare eftersom dom fick lämna benen hemma som regel för att kunna åka med...)

C30 är ju i grunden samma bil som V50, som då min sambo hade efter BMW´n. Den kostade oss över 50000:- i reparationer under 1,5 år innan den avslutade med motorras och såldes som reservdelsbil. Tror förlusten(!) landade runt 80-90000:- totalt. Hade varit billigare att åka taxi för henne än att äga V50:in.

Köper du asiatiskt får du ju oftast driftsäkerhet, men på bekostnad av körglädje.

Du har inte funderat på Lexus IS250? Visst, den är större, men den är kvalitet och rätt kul ändå. smile

Inte nödvändigtvis sant, både Honda och Mazda är generellt trevliga att ratta. Jag bytte från BMW till Mazda och det jag saknar mest med BMWn är att den kändes betydligt lyxigare på insidan, saknar inte specifikt att köra den. Så körglädje finns det gott om i Mazda smile

C30 lär ju vara ungefär lika pålitlig som V50 dvs sisådär och om de är lika trevliga att ratta som V50 så borde vi kunna konstatera att C30 är varken pålitliga eller roliga att köra. Min V50 sålde jag när växellådan började ge upp. Hade kostat ca 30 000kr om jag behållit bilen.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang