V70 bi-fuel 2006 laddar ur

Racca
2 maj · 2 Inlägg

Hej!

Som titeln lyder, jag har en V70 från 2006 som laddar ur efter en tid. Det som jag har kollat hittills är:

Har provat att byta batteri. Det spelar ingen roll, batteriet laddar ur ändå efter ca 1 veckas användning, körningarna är morgon och eftermiddag 10 minuters körning per åk.

Inget mönster ses om det är kallt eller varmt. Har laddat upp batteriet igen med en separat batteriladdare, samma beteende efter ca 1 veckas tid. Testat i 5 minusgrader och 10 plusgrader.

När jag har startkopplat batteriet från dött och när bilen är igång har jag 14V över polerna. Något som jag då förstår det som att generatorn jobbar.

Jag misstänker att något ligger och tjuvdrar när bilen är av. Har någon något bra tips hur eller vad  jag ska kolla vidare?

Stort tack på förhand,

Tommy

Jesper328
2 maj · 2 387 Inlägg

Låter ändå som att batteriet är kasst, men prova först att mäta spänningen och sedsn hänga av minuskabeln på kvällen, sedan så mäter du spänningen över batteriet på morgonen igen.

Har du samma spänning över batteriet så har du väl troligen något som ligger och drar.
För att säkerställa det så lossar du plus eller minuskabeln till batteriet, sedan så sätter du multimetern (inställd på 10A och kabel på rätt plats) mellan polsko och batteripol.
Runt 50-75mA är en OK förbrukning när bilen har somnat (10-20min).

Up the RA
Mossan1
2 maj · 2 865 Inlägg

Ett vanligt fel med tjuvström på den bilmodellen är backupbatteriet i larmsirenen.  Den har en egen säkring man kan rycka.  Larmet fungerar ändå, men det laddar inte backupbatteriet.
Man kan såga upp sirenen och helt avlägsna det batteriet som troligen inte fungerar nått vidare ändå. Fungerar som vanligt tills strömmen bryts, tex om någon klipper batterikabel.
Gör någon det besväret på idag nästan 20år gammal bil för att tysta larmet snabbare?  Upp till var och en att avgöra.

Även belysningen I handskfacket som inte slocknar förekommer, och i lite ovanligare fall dioderna i generatorn.

Senast redigerat av Mossan1 (2 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang