otur/tur, existerar det egentligen?
otur kan ju enkelt bli tur, om man inte är kortsynt eller långsynt, utan bara normalsynt.
den här dagen är den bästa i mitt liv, lugnaste på säkert två veckor, det är kanske otur, man vet aldrig.
finns ju en sån där Zen-berättelse om bonden vars häst rymde.
Vännerna hans -vilken jävla otur du har, bli av med den fina hästen
Bonden - kanske, kanske inte
Nästa dag kommer hästen tillbaka, och har fått med sig en vildhäst som Bonden tar emot.
Vännerna: vilken jävla tur du har, få en häst bara sådär

Bonden: Kanske, kanske inte
Nästa dag bryter hans son benet när han försöker rida den nya hästen
Vännerna: vilken satans otur, det slutar aldrig gott det där! usch

Bonden: kanske, kanske inte
Värsta kriget bryter ut under natten, det visar sig att utomjordingar attackerar jorden, men eftersom sonen brutit sitt ben och det inte är star-trek tider, så är han oduglig som fotsoldat (han blir istället satt i en fet bunker under jorden, skyddad ifrån allt!
Vännerna: lyckost, nu är din släkt räddad, vi lär ju alla dö, men inte din son
Bonden: Kanske, kanske inte
Hmm, jag tror jag minns lite fel, men allt handlar egentligen bara om inställning till tur/otur, och framförallt vad du vill fokusera på. Jag fokusera på sådant folk skulle kalla flyt, den otur som är oundviklig tar jag som den kommer. Det är ju inte otur att bli tagen för fortkörning, det är ju bara ren dumhet, och 10.000 borde ju lära din kompis ett och annat. Eller så byggs det upp ett hat mot trafikpoliser som resulterar i ännu mer trubbel, vem vet?
Man ska nog akta sig för att anse sig själv som otursförföljd. i de flesta fallen beror det enbart på bristande uppmärksamhet. Vattenplaning beror väl i de flesta fallen på däcken och hastigheten, båda påverkade av föraren som även han/hon sätter sin prägel på situationen.
Tur beror i de flesta fall på fungerande uppmärksamhet,öppna ögon som kanske ser den där hundralappen som fastnat i en buske, eller skyltar som varnar för fartkameror, bilister som blinkar eller är allmänt "tyglade". Bilar som kör snällt som spädbarn kanske antyder att det är något i görningen

Uppmärksamhet är väl en ledtråd här i livet