Volvo 740 trimning

dbjanoz
19 mars 2011 · 1 785 Inlägg

740_mekarn_91 skrev:
Vill ha mer krut under huven på min volvo 740-87 med b230f utan större modifikationer

Jag hade satsat på att få motorn att andas till att börja med. Fullflödes avgassystem i rostfritt, metallisk monolit katalysator, extraktorgrenrör och sportluftfilter av högkvalité.

I övrigt. Se till att du kör på en mineralolja med rätt viskositet för årstiden. Nytt oljefilter och olja. Byt ut tänd delar som stift, rotor, fördelarlock. Kontroller tändkablarna och rengör dem med T-röd om de är hela i övrigt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Mack Forum- och sitemoderator
19 mars 2011 · 26 174 Inlägg

DragStrip skrev:
finns en annan trumregel som säger 1" stort avgssystem per 100hk. alltså 2" =200hk 4"=400hk. vilket blir väldigt trångt då kan man dra dubbla rör.

eller gäller bara den tumregeln jänkare?tongue

Beror nog på vem som tolkar den regeln det..
Förresten. Grattis till årets trådlyft..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
dbjanoz
19 mars 2011 · 1 785 Inlägg

AirOne skrev:

DragStrip skrev:
finns en annan trumregel som säger 1" stort avgssystem per 100hk. alltså 2" =200hk 4"=400hk. vilket blir väldigt trångt då kan man dra dubbla rör.

eller gäller bara den tumregeln jänkare?tongue

Beror nog på vem som tolkar den regeln det..
Förresten. Grattis till årets trådlyft..

Tycker den tumregeln verkar lite konstig. Att diameter blir fördubblad med fördubblad effekt.

Arean på röret blir långt mycket mer än fördubblad om du tar diamtern 2x. Den ökar i kvadrat.

1"=5,06 cm2

2"=20,25cm2

4"=81,03cm2

Det betyder att ett system med 2" teoretiskt kan hantera 4 gånger så mycket avgaser med samma hastighet och flöde på avgaserna mot 1" system.

16 gånger större area på 4" mot 1" system.

Kan vara förklaringen till att en bil med 400Hk absolut inte behöver ha 3" system. Det handlar mer om flödet i dämparna. Avgassystemet och bilens motor är något som måste fungera tillsammans. Dels transporterar avgassystemet bort värme från motorn men det har också en ejektor effekt och förbättrar motorns flöde på avgaserna. Kör vi en motor med bara 50cm rör direkt från utblåset måste motorns kam tider anpassas.

Senast redigerat av dbjanoz (19 mars 2011)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Jimpa90
31 mars 2011 · 46 Inlägg

epapower skrev:
nej nej,, alla b230f av nyare modell har 116hk,, den "gamla" modellen av b230f, dvs, -88 har endast 112hk, enda synliga skillnaden mellan dem är att gamla modellen har svarta spridare och den nyare (sitter i -89 och uppåt) har gula spridare..

136hk har du bara i b230E motorn -88 och uppåt, och den gamla 240glt spisen b230e har 131hk, då med det gamla sprutat...

men tillbaka till frågan nu..

Min första bil hade b230f (med gula spridare), och den mosade ja på öppet filter, 2,5" avgassystem efter katt, portad/1mm planad topp och volvos vx3 kam, sen ställde jag upp soppatrycket till 3,4bar..  vart mkt bra skillnad mot i början och det vart ganska billigt ändå,, lycka till nu!

Jag har också en B230f motor, Hur ökar man soppatrycket?? är det svårt för en vanlig bonde fixare? tongue

schnauz
31 mars 2011 · 1 758 Inlägg

Jimpa90 skrev:
Jag har också en B230f motor, Hur ökar man soppatrycket?? är det svårt för en vanlig bonde fixare? tongue

Bonnvarianten är att pressa ihop bränsletrycksregulatorn några millimeter.
Resultatet blir en slöare bil som drar mer bensin. Varför man nu skulle vilja ha det...

Volvo240DL
31 mars 2011 · 15 Inlägg

jag satte på en k-kam på min förra 240 tillsammans med en planad och portad 530 topp! deg gav ett lyckat resultat! tänkte byta till blåa spridare nu, kan det bli ett bra resultat utav det? tänkte även sätta dit en orginal box från en 940 lätttrycks turbo, gör det något extra? och så klart någon vassare kam! vill ha tag på en H-kam men de är inte så lätta att hitta! jag har en 740gl 88a men en B230F motor!

MVH Tornered

Mack Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 26 174 Inlägg

Volvo240DL skrev:
jag satte på en k-kam på min förra 240 tillsammans med en planad och portad 530 topp! deg gav ett lyckat resultat! tänkte byta till blåa spridare nu, kan det bli ett bra resultat utav det? tänkte även sätta dit en orginal box från en 940 lätttrycks turbo, gör det något extra? och så klart någon vassare kam! vill ha tag på en H-kam men de är inte så lätta att hitta! jag har en 740gl 88a men en B230F motor!

MVH Tornered

1. Tror orginala spridare duger utmärkt, så länge du inte ska plocka ut några monsterhästar.
2. Nej, det enda du kan göra med den är att möjligtvis slänga in den i bagageutrymmet, för den går inte ihop med 740:ins elsystem..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo240DL
3 april 2011 · 15 Inlägg

går det att bygga om kabelstammen? Så att den passar:p?

RD_87 Skrotsamlare
3 april 2011 · 4 031 Inlägg

Portning, portning & portning! Skämt åsido men en portad & planad topp med K-kam, extraktor & 2,5'' gör mer än man tror. En inte alltför seriös kamrat portade sin topp med damsugare och toppen monterad i bilen, gick faktiskt bättre smile men fan va soppa den tog på slutet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Volvo240DL
4 april 2011 · 15 Inlägg

Haha! Seigös polare;) haha:p fall man rensar katten eller plockar bort skiten helt så gör de rätt mkt me väll? :p

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 april 2011 · 3 180 Inlägg

Volvo240DL skrev:
Haha! Seigös polare;) haha:p fall man rensar katten eller plockar bort skiten helt så gör de rätt mkt me väll? :p

så länge den inte är igensatt, så hamnar du nära noll och ingenting.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Volvo240DL
4 april 2011 · 15 Inlägg

drygt :p de får bli att slänga på en planad o portad 531 topp med en vassare kam!

DragStrip
4 april 2011 · 74 Inlägg

Glöm inte lösa mer bränsle. det är det som tar stopp på Voc bilarna bränslet räcker till ca 170-180hk. med andra spridare når du längre.

Volvo240DL
11 april 2011 · 15 Inlägg

ja testade slänta på turbospridare men den gick bara sämre me de på fick gör lite luft o måste ha högre bräsle tryck!

DragStrip
11 april 2011 · 74 Inlägg

man kan ju alltid bygga om lmm till lika många % större som, spridarna är större gemfört mot orginal i %.
Men testa FB eller FX boxarna eller Voc chip.

Volvo-powers
31 augusti 2011 · 24 Inlägg

extraktor sen vart kollektorn ska sitta får du bestämma själv beroende på om du vill ha högvarvigt osv. vx3-kam. plana, ställa upp bränsletrycket, 2,5" avgas, och sätt inte dämparna för långt fram utan sätt det så långt bak som möjligt, det känner du också nån häst på. om du ska ha sportluftfilter så sätt en avskärmning runt för annars så suger den in varm luft från motorn men det förstår du ju smile säg att du får 140 häst om du gör detta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang