3439
Sök

Honda NSX-T aka "Gullan" eller "postraketen"

Go Gubbe...
136 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#1
Då jag är en lat dj*vel börjar jag med att klistra in infon från min garagetsida..  big_smile

________________________________________________________
Ägare:
    smacke
________________________________________________________
Kategoritillhörighet:
Exklusiv cool big_smile

________________________________________________________
Effekt / Vridmoment (kortfakta):
296 hk / 297 Nm

________________________________________________________
Motor:
Honda C30A
Honda C30A
3,0 L
V6
VTEC
Vevstakar i titan, lättare och starkare än stål, vilket gjorde att man kunde höja maxvarvet med 700 RPM till 8300 RPM
Insug i magnesium, för lägre vikt big_smile

Bore_________________________90 mm
Stroke_______________________ 78 mm
Cylinders_____________________6-V
Valve Gear____________________DOHC
Valves per Cylinder_____________4 (24 in total)
Swept Volume_________________2977 cc
Compression Ratio_____________10.2
Fuel System__________________PGM-Fi fuel inj.
Maximum power______________270 bhp (201 kW)
Power Peak__________________7300 rpm
Maximum Torque _____________285 nm (210 lb/ft, 29.1 kgm)
Torque Peak_________________6500 rpm
Aspiration___________________Normal
Specific Output_______________90.7 bhp per litre (67.52 kW per litre)


Växellåda:
original 5 växlad låda.

Avgassystem:
Taitec GT-011 grenrör
Taitec GT Lightweight Exhaust
För bild samt mer info, se under LÄNKAR längre ner.
________________________________________________________
Effekt och prestanda (ingående):
296 Hkr
297 Nm
0-100 5.9 sec ( fabriksuppgifter )


2007-07-07 Bilsports "En dag på strippen" på SÄVE i Göteborg
60-Fot: 2,022
201 Hastighet: 132 km/h
201 tid: 8,8
402 Hastighet 173,8 km/h
402 tid: 13,54

inte snabbast, men jag hade lika roligt för det.. big_smile

________________________________________________________
Chassi:
Chassi:
Byggd helt i Aluminium dvs.
Kaross i Aluminium ca: 200 kilo
Dörrar i Aluminium
Skärmar i Aluminium
Huv i Aluminium
Bagagelucka i Aluminium
Stommen i stolarna i Aluminium,
Targa i Aluminium (förvaras ovanför motorn när den plockas av)
Stötdämparhus i Aluminium
Dubbla A-armar runtom i Aluminium

Progressiv dämpning/fjädrar
Toe-justerande pivonlagring


Längd 445 cm
Bredd: 181 cm
Höjd: 117 cm
Hjulbas: 253 cm
Tjänstevikt: ca 1520 kilo

________________________________________________________
Fälgar: och bromsar:
5Zigen GN+
Fram: 17" x 7,5"
Bak: 18" x 9,5"

Däck:
Dunlop Sport 9000 215/30-17" fram
Pirelli ZERO ROSSO Asimmetrico 285/35 ZR18" bak

Bromsar:
original

________________________________________________________
Interiör / Inredning:
Skinnstolar
Elhissar
Elspeglar
AC
Extra Larm

________________________________________________________
Bilstereo och multimedia:
Original BOSE med 6 vxl CD

________________________________________________________
Exteriör / Styling:
Orginal men skall lacka och montera kjolpaketet från Wingswest så fort som möjligt.
Ev. kommer det lite sponsordekaler
För bild, se under LÄNKAR längre ner.
Kolfiberprylar beställt till inredningen.. iof räknar jag det mer som lättning än styling.. big_smile

________________________________________________________
Framtidsplaner:

Saker som ligger i garaget och väntar på montering:
# Lacka och montera Wingswest kjolpaketet.
För bild, se under LÄNKAR längre ner.


Att köpa .....................................................
# Soundstream Double DIN DVD/MP3 - 6,5" Touchscreen

# Backkamera till 6.5" Double Din


Beställt men inte fått hem ännu....................................................

# Kolfiber "mittkonsoll kluster" med uttag för 6,5" double DIN stereo beställt....
http://www.garaget.org/?car=46793&image=511170

# Kolfiber "dörrsidor" beställda
http://www.garaget.org/?car=46793&image=511172

# Kolfiberinsatts till hastighetsmätarhuset beställt ( drapering av originalet)
www.garaget.org/?car=46793&image=511173

# Aluminium ringar som sitter runt mätarna beställt
www.garaget.org/?car=46793&image=511176

# Vita mätartavlor beställda ( blev dock fundersam på om de visar rätt när jag jämför med bilder på min hastighetsmätare.. )
www.garaget.org/?car=46793&image=511173

# Baffelplåt till Oljetråget
För bild samt mer info, se under LÄNKAR längre ner.

# GruppeM luftfilter i kolfiber--- Beställt, kommer juni/juli
För bild, se under LÄNKAR längre ner.

# Friskluftstratt som leder kallluft från bakskärmen in till luftburken
För bild samt mer info, se under LÄNKAR längre ner.


Eventuellt kommande inköp: (Rom byggdes inte på en dag.. smile )
ev Kolfiber motorhuv
ev Lacka taket svart
ev JGTC vinge
ev Tona rutorna

________________________________________________________
Övrigt:
Bilen används som en bil skall, dvs den körs dagligen, kort sagt använder jag den till att transportera dottern till dagis, hämta 14-kilos säckar med hundmat och andra liknande vardagssysslor.
Sedan händer det lite då och då att den smyger sig ut för att "rasta" bilar på nattliga Streetrace.. big_smile
Att bilen gått ca: 350 mil på de 2 månader som jag ägt den skvallrar lite om hur mycket den används.. tongue


» Beställt: Friskluftsrör
http://www.daliracing.com/v666-5/catalo … .image.jpg

» Beställt: GruppeM Kolfiberluftfilter
http://www.nsxprime.com/photopost/data/ … eM_001.jpg

» Beställt: Colfiberpanel till instrumenthuset
http://www.scienceofspeed.com/archive/H … terior.jpg

» Kjolpaket från WingsWest som måste lackas ( ej vingen på bilden )
http://www.wingswest.com/product_images … lpaper.jpg


» 2005-05-01 HPC Mantorp... Blandade bilder på Gullan och andra Hondor
http://www.trampebil.se/slask/bilder/mo … ANTORP_HPC

» Bilder,filmer samt info om min NSX "Gullan"och min Superseven "Budda"
http://www.trampebil.se


Edit: 2007-08-12 uppdaterade lite info....
Senast redigerat av smacke (12 augusti 2007)


Go Gubbe...
136 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#2
klistrar in lite info om Hondas NSX som jag skrev i en annan tråd..  ( ja sa ju att jag var lat..  big_smile )

Blandad "onödigt vetande" om NSX:

# Handbyggd  dvs inget rullande band, alla skärmar, dörrar, m.m är handknackade så det är exakt samma mm avstånd överallt ( tog ca 40 timmar att bygga en NSX mot ca: 10-12 för en "vanlig" bil )

# 18.500 tillverkade på 15 år = ca: 20 st per vecka ( totalt 1.373 st sålda i Europa )

# Man kunde "skräddarsy" sin NSX då de byggdes för hand. Ovanligaste var handsnidade inrednings detaljer i lönträ.
Kostnad:  över 70.000:- kronor och det tog 3 månader att göra och installera dom.

# Vevstakar i titan, lättare och starkare än stål, vilket gjorde att man kunde höja maxvarvet med 700 RPM

# Insug i magnesium, för lägre vikt

# Byggd helt i Aluminium dvs. Kaross, dörrar, skärmar, huv, bagagelucka, hjulupphängning, stommen i stolarna i Aluminium, vikt på chassie ca: 200 kilo

# Ayrton Senna och Bobby Rahal agerade som testpiloter för att få en så bra väghållning som möjligt. ( ungefär som Michael Schumacher hjälpt till med Ferrari Enzon )

#När NSXen släpptes och var snabbare än sina dåtida "rivaler" ex Ferrari 348GTS så "tvingades" de att bygga en ny bil, dvs Ferrari 355.

# Vill man köpa nya stolar till sin NSX kostar det idag hos din Hondahandlare 86.000 kronor....  per styck...  ex moms... hmm  ( dvs 215.000 för 2 stolar  )

Jag kan fortsätta med mer onödigt vetande men jag antar att de flesta redan slutat läsa..  big_smile


mer info för de som vill bli upplysta..  big_smile
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NSX


2 201 Inlägg
22 maj 2007
#3
haha,   jag som tyckat att JAG var lat
det låter bra. ska blikul o se den sen

där var en del fakta man inte visste. 86 tusen plus moms, holy shit

klart den är lite exlusive, o som jag oxå skrev. i den andra trådan. finns troligtvis fler ferrari än nsx:er i sverige.  gick ju bara att specailbeställa
Senast redigerat av peter_1976 (22 maj 2007)

Go Gubbe...
136 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#4
Dåså.. Damp ner 2 st postavier i brevlådan så de var bara att fort som f*n masa sig iväg me blöjwagnen...  smile

Taitec GT-011 grenrör samt Taitec GT Lightweight Exhaust..
ser ut som ren porr i mina ögon, men vad f*n vet jag ?!?  big_smile
Senast redigerat av smacke (1 juni 2007)


109 Inlägg
22 maj 2007
#5
mmm ser riktigt nice ut, hoppas det passar bra och uppdatera oss mé bilder smile


7 120 Inlägg
22 maj 2007
#6
Tror det kommer bli skitgrymt sen! Gillar NSX! cool

396 Inlägg
22 maj 2007
#7
FAn va nice! Hoppas mycket på det här, men bara du inte är för lat och inte lägger upp bilder   8)   lycka till!

klabbarpan
3 041 Inlägg
22 maj 2007
#8
Ne fan, det där är inte porr, det är EXTREM hardcore porn tongue ös på med bilder nu ^^


KHRacing
22 maj 2007
#9
Skitbil :-) När får jag prova den då ?

Go Gubbe...
136 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
#10
cristian: haha..  ja de kan du nog få vänta länge på..  wink


Go Gubbe...
136 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#11
Beställde nya baksulor till Gullan då de som sitter på är "lite" slitna.. big_smile
Blev ett par P ZERO ROSSO Asimmetrico 285/35 ZR18 och jag har inte den blekaste aning om dom e bra eller inte, men det märks väll..  smile
Blev att köpa från dackonline så vi får väll se hur det går..  har hört både ris och ros om dom..


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 maj 2007
#12
Fint bygge och ovanlig bil smile Lycka till.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

*GULAN*
647 Inlägg
27 maj 2007
#14
Coolt projekt. Fin färg.

Har din bil nästan samma namn som min??? big_smile


3 113 Inlägg
27 maj 2007
#15
intressant värre ju smile

Semper Fi

King
82 Inlägg
27 maj 2007
#16
riktigt fin va din bil ,detta kommer leda nånstans:D jävligt roligt att följa ditt projekt

Mercedes Benz C220 AMG Edition

2 123 Inlägg
27 maj 2007
#17
Skönt att dom godkände din bil till Exclusive nu efter lite tjat från både din och min sida : )
Är en jävligt frän bil du har i en jävligt frän färg också : )
Det med stolarna är jag faktiskt inte förvånad över, ringde toyota för att få pris på underredet till mina orginalstolar och dem låg på 36000kr st, det är endå för en "vanlig" svensson bil : / Dom på Toyota måste kollat fel eller så är dom så dumma i huvet helt enkelt.
Men du har inget mer onödigt vetande om NSX ?
Tyckte det var kul att veta : )

Go Gubbe...
136 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#18
Tackar pöjkar.. det värmer  smile

Ang onödigt vetande så har jag köpt 3 st böcker om NSXen som jag nu plöjer igenom..  så det kommer garanterat fyllas på med mer "onödigt vetande" vad tiden lider..  big_smile
Senast redigerat av smacke (31 maj 2007)


Go Gubbe...
136 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#19
fan, jag glömde att jag beställde en baffelplåt till oljetråget samtidigt som jag beställde porrfibern me aluringar..  smile
Jag skall ändå riva växellådan i vinter för att byta syncringar å då åker det nog på ett lättare svänghjul samt lägre utväxling.. ( om det funkar med min diff ) 
Som det är nu gör den ca: 120 på 2:ans växel å 180 på 3:ans växel...  roll

Då passar jag på att bånka dit baffelplåten när allt ändå e nerplockat..  smile

Bilder:


http://www.scienceofspeed.com/products/ … e2_450.jpg
http://www.scienceofspeed.com/products/ … e3_600.jpg
http://www.scienceofspeed.com/products/engine%5Fperformance%5Fproducts/NSX/scienceofspeed/oil%5Fpan%5Fbaffle/oilpan_600.jpg
http://www.scienceofspeed.com/products/engine%5Fperformance%5Fproducts/NSX/scienceofspeed/oil%5Fpan%5Fbaffle/baffle_450.jpg
Senast redigerat av smacke (27 maj 2007)


Go Gubbe...
136 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#20
Imörra bär de av för att byta grenrör å avgassystem..  Hoppas allt går smidigt..  smile

Hittade denna bilden på bilen här på garaget.org..
Bilden e tagen när jag var på väg till Powermeet träffen i Sisjön 07-05-05.. 
Jag vann buckla för "Best Streetcar"..  big_smile

http://www.garaget.org/events/?e=84& … age=441783
Senast redigerat av smacke (29 maj 2007)



Sök