Volvo motorn b234f = 16 Ventilare. Hur är den ?

Osborn
9 juli 2007 · 5 Inlägg

Volvo motorn b234f = 16 Ventilare. Hur är den ?
Har hört att dom rasar lätt, kronglar mycket och dyra delar till dom.
Stämmer detta ?
Jag går i bilbytar planer och funderar på en Volvo 740 GLT 16 Ventilare.

Matte88
9 juli 2007 · 47 Inlägg

En 16v går bra så länge du håller dom servade, Så länge men har vatten och olja i motorn och inte gasar allt för mycket innan motorn har kommit upp i arbetstemp så är det inga problem. Men ja, reservdelarna är rätt dyra, men de e det värt! 16v är väldigt roliga...

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 juli 2007 · 1 899 Inlägg

De är väl som vilken bil som helst. Man måste ju se efter dem, å gör man det så håller de.
Att de sägs att motorn rasar lätt beror väl på att byten av balans- och kamaxelremmar slarvas med. Gör man det å håller efter motorn, ser till att fräsch olja och vatten finns i så håller de ungefär lika bra som nån annan bil.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
_Palmen
9 juli 2007 · 306 Inlägg

Min har hållit hur bra som hälls. Inte vart det minsta problem med den.

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se
twin_cam Smålänning
9 juli 2007 · 7 877 Inlägg

I övrigt så misstänker jag att den är som dom allra flesta andra 16v motorer:
Pigga, starka och bränslesnåla.

Skulle jag ha en 740 som bruksbil, så skulle det vara en 16v.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
9 juli 2007 · 938 Inlägg

Som sagt, sköts den väl så går dom fint. Varför många verkar tycka den motorn är skit tror jag är för att den är inte lika tålig som andra volvo motorer är, den tål tex. inte ett kamrems ras. Däremot så är den knappast sämre en nån annan motor av nnat fabrikat.
Den går väl ganska likt alla andra volvomotorer, inget monster. Ganska så råstark för att vara en 4a, och knuffar ju på bättre än en gl, och efter 4000rpm så kommer en liten kick.
Bra dragbil, kan segdra en hel del å är inte alltför hård på bränsle vid tunga lass, dock så vill den ju ha mer än en gl vid stadskörning och lek, av naturliga själ. Sägs ju att toppen har tillräckligt bra flöde för att klara 400hkr utan bearbetning...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Skaune
9 juli 2007 ·

40.000 mil på mästaren och går fortfarande grymt bra, de e bara balansaxelremmen som kan ställa till det. Om man nu hade haft en sån dvs! wink

pimpad740
11 juli 2007 · 812 Inlägg

de som går först på dom är ju kam remmen å då är de bara skrot av toppen.. men som sakt sköter man dom så funkar dom..  har en topp från en gammal snut bil hemma som har gåt över 40000 å den är helt felfri.. satsa på en 16v med 3" luft masmätare..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 juli 2007 · 10 427 Inlägg

Värt att tillägga är ju att det även finns 940 GLT med B234F (endast årsmodell 1991).

Brukar finnas ett par på blocket.

Sen en annan grej så har B234F motorerna ett gött vinande ljud.
Men det kommer från balansremmen (ska hålla nere vibrationerna).
Men den brukar man klippa tydligen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2007 · 13 777 Inlägg

tycker dom är sådär...roligare än en Gl men så förbaskat j-vla trötta på låga varv
händer inget under 4000-4500
har kört några tusen mil med min nu inte några direkta problem
förutom att dom har en förmåga att trycka ur sig olja överallt

tydligen jätte vanligt att dom trycker ur sig olja min trycker ur olja mellan hållaren till oljestickan och blocket när man gasar på
vet inte ens om det är någon mening att fixa det
då läcker det säkert mer någon annanstans
alla packningar och sånt är skit dyra till motorerna oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dbjanoz
11 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Skulle råda dig att köpa en turbo matad maskin istället! En vanlig 8V. Eller en nyare 5cyl med 4ventils teknik.

Och det är väldigt sant att 16V vill ha varv för att börja jobba på bra. under 3500 fungerar den som en B23a.

Bränslesnål 16V ? Vem har fått en 16V att gå på under 0.95 milen? Jag har aldrig lyckats komma under det och då får jag ändå säga att jag lyckats köra en Golf GTI 16V -86 på 0.53 liter.

Jag har själv just B234F i min 91a och motorn har gått 22 500mil. Bara kostnaden för att byta kamrem, balansaxelrem + brytrullar och spännar hjul kostar idag ca 3500-4000kr i delar om du gör jobbet själv.

Ett annat problem är att hydrallyftarnas funktion är lite sådär! Mina är helt tysta ibland och slamrar på nästa sekund, för att sedan tystna några sekunder senare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Thomas_b
7 december 2007 · 13 Inlägg

Ja vem har påstått att en 16-ventilare går snålt? Jag har haft min i snart ett år nu och den har gått under litern en gång(0,95). Men de e en kul bil de tycker ja. fast sen är det problemen som du redan hört här.. ventilerna slamrar nästan jämt till å från. och den trycker ur sig olja överallt när man lägger på gasfoten lite för tungt.. å delarna e svindyra så de e ingen idé å fixa, bara fylla på olja ibland å se glad ut

Volvo 945 ltt "Containern" (1996)
Volvo 121 Amazon B16 "Raketen" (1959)
JonasK -.-
7 december 2007 · 383 Inlägg

Delarna är inte speciellt mycket dyrare än till andra volvo-maskiner.
Möjligtvis ventilkostnad eftersom det är dubbelt så många, kanske enstaka saker till toppen, resten av maskinen är ju en B230 som alla andra i stort sett.

Min har 37.000mil utan problem, går fortfarande som en klocka.

När folk pratar om att de rasar, krånglar o slamrar så kan det vara så jämfört med en B20, men kolla på nyare bilar, precis samma problem vid kamremshaveri, även andra märken med hydrauliska lyftare har problem med slammer o tickande från lyftarna, ex. VAG 1,8T.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
stockman
8 december 2007 · 24 Inlägg

har sj en 16ventilare å har inga problem å få upp den t 2 liter milen men går rättsa bra! å den håller så länge du servar den å byter kamremmen med halva intervallen!

Volvo V90 (1998)
Xoff Volvo tönt... =)
9 december 2007 · 2 344 Inlägg

som sagt, att den rasar beror oftast på att folk "glömmer"/"skiter i" att byta remmen till balansaxlarna, byts inte denna så har den en tendens till att gå av å följa med kamremmen runnt några varv tills den går av = kass topp, lättast är att bara ta bort översta kåpan å klippa balans remmen (å självklart dra ut den), ända jag märkte när jag gjorde det va att det blev mycket mer vibrationer i bilen, men inte så mycket mer...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
chevalillis bilmekaniker
9 december 2007 · 131 Inlägg

har en 745 16 v som gått en bit över 55tusen mil.
ägaren innan som åkte mest med den o alltid drog häst släp skötte den inte alls.
jag har åkt 3000 mil med den i år helt problem fritt o kör den på ca 0,8-0.9l/mil..

det viktigaste är att kamremmen är bytt...och se hälst till att balansaxelremmen är borta för balansaxlarna kan skära o då går den remmen av o trasslar in sig ikamremmen vilket är döden för motorn...

annars är det en klockren motor råstark o pigg...

Thomas_b
20 januari 2008 · 13 Inlägg

Hur ofta ska man byta kamremmen då? Jag har ingen som helst aning om hur långt min har gått sen den byttes senast.. hur ser jag om jag måste byta den? jag har ägt den i ca 1,5 år nu och kört ca 1000 mil sen inköp.. en fråga till.. hur mycke kostar en rem till en 16ventilare på en höft? och som jag förstod det så ska jag skita i att byta balansaxelremmen, utan klippa den och kasta den åt h*lv*te??
Är det volvos originalrem som gäller elelr spelar det någon större roll i kvalitet? priset vet jag att det kommer skilja massor..

Mvh Thomas

Senast redigerat av Thomas_b (20 januari 2008)

Volvo 945 ltt "Containern" (1996)
Volvo 121 Amazon B16 "Raketen" (1959)
760td
20 januari 2008 · 44 Inlägg

Bra motor är det,, Lika hållbara som 8v motorerna, balansremm tar man av, och dom är inte törstigare än 8ventilarna, snarare tvärt om, Om du nu kör normalt dvs, landsvägskörning tillexempel, då drar dom oftast mindre,, men Vi hårda gaspådrag tar dom så klart mer efter som den har mer effekt än de vanliga 8v motorerna,, men det är väll självklart....

Kör bara!
JonasK -.-
21 januari 2008 · 383 Inlägg

Kamrems intervallen är 8000mil eller max 5år.
Kolla mekonomens hemsida för pris på kamremsgrejer.
Byt även spännare och löphjul, kostar lite extra, men risken att
ett löphjul skär ihop o trasar sönder din nya fina kamrem minskar avsevärt.
Även bulten till oljepumpen är bra att byta, den kan nämligen gå av och då
hjälper det inte heller att du just bytt kamrem.
Ta som sagt bort balansremmen också, gör ingen större skillnad, förutom att motorn känns lite
mer varvvillig.
Visst det kostar lite extra kanske men, det är billigare än att reparera ett kamremshaveri.
Och framförallt så är B234 en mycket trevlig motor som är värd den extra omvårdnaden.

Senast redigerat av JonasK (21 januari 2008)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 januari 2008 · 10 427 Inlägg

dbjanoz skrev:
Bränslesnål 16V ? Vem har fått en 16V att gå på under 0.95 milen? Jag har aldrig lyckats komma under det och då får jag ändå säga att jag lyckats köra en Golf GTI 16V -86 på 0.53 liter.

0.84 långkörning drog då min i c:a 20 mil (blandat 50-70-90-väg med lätt gasfot).
Ej nyservad och dåliga sommardäck.  lol
12500 mil på fordonet då iofs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang