Dimljus och parkering på dagtid

Thorssa
30 juli 2007 ·

Garic skrev:
klart det går att ha dimljus med parkering, en hel del bilar har det original.

Men varför ska man ha dimmljus på dagen, det fattar jag inte? Vad som är problemet liksom??

Snyggare? Spara på dyra xenonlampor?

Thorssa
30 juli 2007 ·

Mankan1978 skrev:
Hemskt tråkigt att det är tillåtet! Det ser för jävligt ut, och man blir lätt bländad! Framför allt kvällstid! sad
Vet inte varför ni motorfolk använder dom, för det är inte snyggt, och man måste i alla bilar slå om en extra spak eller trycka på en knapp för att dom ska fungera!
Näe fan återinför lagen o förbjud skitlysena i annat än dålig sikt!!!

Jag tycker inte din bil är snygg heller, ska du förbjudas att köra med den för det? Rätt inställda dimljus bländar inte och det är något de kontrollerar på bilprovningen, vad är problemet?

tecman
30 juli 2007 · 1 741 Inlägg

hmm tro om mina sleepys klassas som annan lyka eller spänningsreducerat halvljus...?

för har mött polisen bra många gånger men ingen har sagt nåt så det bör ju vara lagligt.

och ja det är snyggare med dimljus & parkering på vissa bilar t.ex min då grodögonen inte är särskilt snygga uppfällda tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 juli 2007 · 8 197 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Hemskt tråkigt att det är tillåtet! Det ser för jävligt ut, och man blir lätt bländad! Framför allt kvällstid! sad
Vet inte varför ni motorfolk använder dom, för det är inte snyggt, och man måste i alla bilar slå om en extra spak eller trycka på en knapp för att dom ska fungera!
Näe fan återinför lagen o förbjud skitlysena i annat än dålig sikt!!!

Håller med dig till viss del. Vissa bilar passar inte i den kombinationen. T.ex bilar som har eftermonterade dimljus. Dom har en tendens att blända även dagtid.
Annars parkeringsljus+dimljus dagtid gör mig inget, men möter jag nån med bägge tända på kvällstid så åker mitt helljus på illa kvickt. För bländar dom mig, bländar jag tillbaks. Helst då med de tre 100W extraljus jag har på bilen vintertid. roll
Vet inte om det är så här på fler bilar än min, men jag kan inte slå av halvljuset när bilen är igång! Första bilen jag har ens varit med om detta. Konstigt...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
blacken
30 juli 2007 ·

Har dom ändrat i lagen?.När jag tog svänglappen så fick man bara använda dimljuset "när väderleken så påkallar" dvs enbart vid dimma.

red daddy
30 juli 2007 ·

Usa-blinkers som lyser hela tiden, avstängt halvljus och tända dimljus... Fin kvälls kombination! Nice.

kyzen
31 juli 2007 · 88 Inlägg

Största anledningen till dimljus är ju att man slipper byta halvljuslamporna som förövrigt alltid sitter väldigt jävligt till :p

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
barrre Evolution Garage
3 augusti 2007 · 394 Inlägg

Så nu fanns det en ny dimljus-tråd igen!

Förstår inte att det är så svårt att fatta att det bländar vissa personer! 4 ljuskällor är mer än 2. Folk med ljuskänsliga ögon (inkl mig själv) tycker att detta är extremt bländande när det förövrigt är kolmörkt ute! Särskilt då när dom är felinställda.
Så ni som möter mig med 4 lyktor får smaka på helljuset!!!

Tåls dock att sägas att rätt-inställda halv+dimljus bländar mindre än bilar med för högt halvljus. Det är en ännu värre pest!
En del verkar tro att en lampa ska stå rätt ner i backen och den andra upp i himlen.


Men dagtid får ni köra bäst ni vill! big_smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
RedDragon Kluven!
3 augusti 2007 · 156 Inlägg

Bra med en sån här tråd. Brukar vara lite vilse ibland hur det verkligen är smile

Kör själv alltid medp parkering och dimljus på dagen. Sparar mycket på xenonljusen. Speciellt då de är känsliga för av/på/av/på mycket och korta perioder. Vilket det kan bli under en dag.

Kvällen blir det faktiskt halvljus med dimljus på. Tycker det är rätt skönt då dimljusen faktiskt lyser ner i dikena rätt bra. smile Men har mött min egen bil och tycker inte mina bländer nått. Är själv ganska känslig för sånt och ser en hel del bilar som måste ha felställda dimljus eller nått.

Inte en gång har en bil blinkat på mig för ljusen. Förra bilen hände det ofta och då körde jag utan dimljusen till slut.

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
corradoanna Tokig
3 augusti 2007 · 83 Inlägg

Jag kör dimljus + parkeringsljus på dagen och dimljus + halvljus på kvällen. Men jag har ställt dimljusen så lågt det bara går och de verkar inte störa någon så jag tror ej att de bländar.
Så länge dimljusen (ja även halvljuset) så klart är rätt inställda så tycker jag det är ok att köra med dimljusen på nattetid. Värre är det med dem som kör utan ljus eller har felinställda ljus grrr

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)
AntonK
3 augusti 2007 · 208 Inlägg

Pressmeddelande
2001-11-12
Aldrig dimljus och halvljus tillsammans
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.

När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.   

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].
 
Kontrollera därför att belysningen är rätt, för både Din egen och andras säkerhet.   



¹  Får endast användas om bakomvarande förare inte bländas
²  Helljus kan försämra sikten vid mörker och dimma/kraftig nederbörd och bör då inte användas

Ytterligare information lämnas av:
Göran Andersson, Vägverket, Fordonsavdelningen, Borlänge, tel 0243 – 750 34 eller
Åke Svedberg, Vägverket, Avdelningen för Väg- och Trafiklagstiftning, Borlänge, tel 0243 – 751 34 eller  070 – 688 73 12

samt denna text;

Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Wrum!
Johanna_E46
3 augusti 2007 · 68 Inlägg

Efter böter kör jag aldrig med dimljus när det börjar skymma och blir mörkt..
Man lär sig av sina misstag, och det är inte värt böter =P
Och sen att det faktiskt bländar är ju inte heller en fördel.

Senast redigerat av Johanna_E46 (3 augusti 2007)

FL3JM Inga konstigheter
3 augusti 2007 · 2 064 Inlägg

Grejjen med gryning/skymning är att det inte finns några riktlinjer för vad som ÄR gryning eller skymning, det är vad man TYCKER. Så man kan alltid tycka emot. smile

Jag funtar på att köpa xenon-kit till dimljusen, det är porr. smile

twin_cam Smålänning
3 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

FL3JM skrev:
Grejjen med gryning/skymning är att det inte finns några riktlinjer för vad som ÄR gryning eller skymning, det är vad man TYCKER. Så man kan alltid tycka emot. smile

Jag funtar på att köpa xenon-kit till dimljusen, det är porr. smile

Ska rätta en sak: Det är inte vad man djälv tycker som spelar roll. Det är en tolkningssak för polisen. Glatt humör = Dag, Dåligt humör = Skymning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kaptenroed
3 augusti 2007 · 120 Inlägg

Jag kör alltid med dimljus+parkeringsljus på dagtid av den simpla anledningen att det är så himla mycket snyggare, varjefall på min bil. Visst träffar man på "minipoliser" då och då som slänger på helljuset bara för att det ska så vara, ett finger i rutan vid mötestillfället brukar visa min ståndpunkt.

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
Thorssa
3 augusti 2007 ·

FL3JM skrev:
Grejjen med gryning/skymning är att det inte finns några riktlinjer för vad som ÄR gryning eller skymning, det är vad man TYCKER. Så man kan alltid tycka emot. smile

Jag funtar på att köpa xenon-kit till dimljusen, det är porr. smile

Sjukt snyggt med xenon i dimljusen smile

falloutboy
3 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Hemskt tråkigt att det är tillåtet! Det ser för jävligt ut, och man blir lätt bländad! Framför allt kvällstid! sad
Vet inte varför ni motorfolk använder dom, för det är inte snyggt, och man måste i alla bilar slå om en extra spak eller trycka på en knapp för att dom ska fungera!
Näe fan återinför lagen o förbjud skitlysena i annat än dålig sikt!!!

varför? för att min bil är otroligt läcker med dim + park. wink

rätt inställda dimljus bländar inte. och de som kör med halvljus, pljus och dim på kvällen (eller på dagen)... well, det är upp till dem. jag gör det inte, för jag vet själv hur irriterande det är. ruskigt irriterande när nån kör med dimljusen på (samtidigt med halvljus) en mörk och blöt kväll där dimljusen reflekteras i den våta vägbana.

Men på dagen... go for it!

QVT Bilägare
4 augusti 2007 · 60 Inlägg

Får väl akta mig innan jag skriver detta, då Turbodeath faktiskt fått rutan inslagen pga att han skrev en massa skumma saker i tråden om stölden av the one... Är polis-son, så jag har rätt bra info. För att göra slut på diskussionen: Helt okej med p-ljus och dimljus i dagsljus, precis som ni me broschyrer påpekat... Så fort det börjar skymma så är det dock aja-baja, så på med halvljus då så slipper ni tråkiga och ev dyra tillrättavisningar...

Life's a bitch that complains about your socks...
MrTobias
4 augusti 2007 · 1 297 Inlägg

Vad ligger bötrarna på? smile

Elvis
4 augusti 2007 · 122 Inlägg

twin_cam skrev:

FL3JM skrev:
Grejjen med gryning/skymning är att det inte finns några riktlinjer för vad som ÄR gryning eller skymning, det är vad man TYCKER. Så man kan alltid tycka emot. smile

Jag funtar på att köpa xenon-kit till dimljusen, det är porr. smile

Ska rätta en sak: Det är inte vad man djälv tycker som spelar roll. Det är en tolkningssak för polisen. Glatt humör = Dag, Dåligt humör = Skymning.

Jag kommer låta det bli en tolkningsfråga för tingsrätten. Polisen skall inte tolka lagen, det är rättens sak att göra. Dessutom har poliser rent generellt inte alltid särskilt bra koll på lagen, utan kör lite på vad de tror. Därför är det bättre att överlåta saker och ting till åklagare och sedemera tingsrätt.

Alltså tar man inte emot böterna, varför polisen får lämna det till en åklagare som med stor sannolikhet lägger ner det eftersom han (åklagaren) har bättre saker för sig än att dra såna småsaker till tingsrätten. big_smile

En bekant gjorde så när polisen ville ge honom böter för hans blåa p-ljus, och det skrev åklagaren av (Brott kan ej styrkas) big_smile

Att neka kan således alltid löna sig, och medför aldrig någon nackdel big_smile

Senast redigerat av Elvis (4 augusti 2007)

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang