De nya fartkamerorna...

Lifeabuser
3 augusti 2007 · 427 Inlägg

Alltså..jag är rätt less på dessa patetiska sätt att försöka lyckas med nollvisionen. Nu de nya fartkamerorna. Alltså...är de seriösa. Jag blev så arg att jag skickade detta brev till vägverket. Vad tycker DU??

Brevet:
Hej!

Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.

Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.

2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den  bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.

3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.


Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.

Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
darkwizard Fordonstekniker
3 augusti 2007 · 1 740 Inlägg

Bra skrivet och hoppas du får ett bra svar tillbaka.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
decib3L Körv
3 augusti 2007 · 3 535 Inlägg

Håller helt och hållet med dina åsikter. Och det gör nog väldigt många andra!

Enligt mig så börjar demokratin försvinna allt mer iochmed att alla dessa tokiga grejer kommer fram.. Är det verkligen demokrati när nästan hela landet ogillar ett lagförslag?

Jag förespråkar absolut inte anarki, eller monarki. Men något är fel på detta landet.

Truckdriving Man
haxer Proljece?
3 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Men även om bilarnas toppfart minskas så kommer folk plocka bort den eller köpa en "snabbare" bil. Tycker inte det är fel på bilarna tycker det är fel på folket och du vill att folket ska bestämma?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Lifeabuser
3 augusti 2007 · 427 Inlägg

haxer skrev:
Men även om bilarnas toppfart minskas så kommer folk plocka bort den eller köpa en "snabbare" bil. Tycker inte det är fel på bilarna tycker det är fel på folket och du vill att folket ska bestämma?

Håller med dig om att det är fel på folket, och det är därför jag vill införa ökad kunskap och förståelse hos dem. Dock är ju folk dumma och därför kan det behövs att man sänker topphastighet på bilarna. Visst kommer folk att ta bort strypningarna, men precis som med fartkamerorna så minskar det risken för olyckor för en del människor. Alla bäckar små...dock är inte det main topic.

//E

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Obooy Meca Bildelar, Örebro
3 augusti 2007 · 32 Inlägg

riktigt bra skrivet. håller med till punkt och pricka smile

Meca Bildelar, Örebro
Volvo_Mannen Volvoskadad
3 augusti 2007 · 6 017 Inlägg

oj, du är verkligen övertalande! big_smile bra skrivet!

Jonas
FireTraXX DFFL
3 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

Ifall detta kommer i system så skruvar jag av regplåten på min bil.
Billigare att betala de böterna än att betala böter för fortkörning 3 ggr om dagen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
haxer Proljece?
3 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

SrMount skrev:

haxer skrev:
Men även om bilarnas toppfart minskas så kommer folk plocka bort den eller köpa en "snabbare" bil. Tycker inte det är fel på bilarna tycker det är fel på folket och du vill att folket ska bestämma?

Håller med dig om att det är fel på folket, och det är därför jag vill införa ökad kunskap och förståelse hos dem. Dock är ju folk dumma och därför kan det behövs att man sänker topphastighet på bilarna. Visst kommer folk att ta bort strypningarna, men precis som med fartkamerorna så minskar det risken för olyckor för en del människor. Alla bäckar små...dock är inte det main topic.

//E

Men hade fortfarande folk fattat att det finns regler för att få en liten plastbit vid namn körkortet så hade det ju inte funnits nått sammanhang där. Ser också att nollvisionen är omöjlig då det finns nått som kallas olyckor. Olyckor är saker som händer utan planering skulle alla köra för nollvision skulle vi plugga rundor i 25-30km/h och inte får körkort föränns 25.

25år tog jag som exempel för att vi "människor" ska få lite livserfarenhet.

Tycker också att nollvisionen i sverige luktar lite "svennis" vi ska vinna vm. ¨

(Sven göran eriksson enlands landslag föredetta tränare) Så att alla förstår.

Tycker att det du skrev om uppförljningar på körkortet är det enda sättet. Och jag tycker att fartkameror är bra. Hur många vill gå runt och klaga på 2500kr i böter ännu störigare när man har orsakat det själv eller hur?

Lite funderingar kring mc också  skulle ha suttit reg nr på dom fram också fattar inte varför det inte gör det.

Senast redigerat av haxer (3 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Lifeabuser
3 augusti 2007 · 427 Inlägg

Har skickat meddelandet till 4 olika avdelningar på vägverket smile så jag hoppas att någon läser och agerar. Eller åtminstone tänker till lite. Fokus ligger nog fel...

Haxer:
Du har ju rätt i det mesta du säger även om du överdriver lite och jag kan inte svara på varför det inte är regplåt fram på mc, men jag gör mycket för att slippa det då det är förbannat fult i dagens läge som motorcyklar ser ut. Opraktiskt eller ej kan jag inte svara på då jag inte provat.
Nollvisionen är ju ett mål som troligast aldrig blir nått, men som sätts upp för att man ska ha något att kämpa för. Årets delmål var ju 270 och det har redan trasserats.
Vill att det ska hända något som är lite mer revolutionerande än att göra hela Sveriges vägnät till ett enda stort bigbrother-hus.....

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Benan
4 augusti 2007 · 271 Inlägg

Mycket bra skrivit och det e tur nån gör det!!
Men tyvärr e det för döva öron... Även om det du skriver e hur bra som helst så för att införa det måste en jätte maskin sättas igång och det kommer kosta myyycket pengar.. Dom läser det, tänker: "Låter bra, men jag orkar inte bry mig" Sen åker det i nån skrivbordslåda...
Så mycket förtronde har jag för allt som heter myndigheter.....

golf_greatpower
5 augusti 2007 · 257 Inlägg

FireTraXX skrev:
Ifall detta kommer i system så skruvar jag av regplåten på min bil.
Billigare att betala de böterna än att betala böter för fortkörning 3 ggr om dagen.

tänker jag med göra. ingen kul att åka 90 bakom någon slö skit bil sad sad man kommer mycket snabbare fram om man kör 120-130 på 90. det lovar jag dig! så är det bara kommer det alltid att vara . smile

Senast redigerat av golf_greatpower (5 augusti 2007)

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
Lifeabuser
5 augusti 2007 · 427 Inlägg

golf_greatpower skrev:

FireTraXX skrev:
Ifall detta kommer i system så skruvar jag av regplåten på min bil.
Billigare att betala de böterna än att betala böter för fortkörning 3 ggr om dagen.

tänker jag med göra. ingen kul att åka 90 bakom någon slö skit bil sad sad man kommer mycket snabbare fram om man kör 120-130 på 90. det lovar jag dig! så är det bara kommer det alltid att vara . smile

haha....sant, men även den inställningen som de vill få bort med just kamerorna. Däremot är det de som kör 70-80 på 90-väg som är trafikfarliga. Svåra att bedöma hastigheten på som mötande samt att de blockar och ökar irritationen.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
allexx
5 augusti 2007 · 136 Inlägg

ngn mer än jag som tar körkort just nu ^^ enligt vägverket är de ju bättre om man håller trafiktempot än hastigheten, polisen tkr tyvärr ngt helt annt ^^ hmm

allexx
5 augusti 2007 · 136 Inlägg

golf_greatpower skrev:

FireTraXX skrev:
Ifall detta kommer i system så skruvar jag av regplåten på min bil.
Billigare att betala de böterna än att betala böter för fortkörning 3 ggr om dagen.

tänker jag med göra. ingen kul att åka 90 bakom någon slö skit bil sad sad man kommer mycket snabbare fram om man kör 120-130 på 90. det lovar jag dig! så är det bara kommer det alltid att vara . smile

Jo . men de slutar väl bara med att dom drar körkortet...

firefreak Eldknast
5 augusti 2007 · 915 Inlägg

Regskylt fram på MC är väl lika självklart som för bil?

En skylt fram förstör minst lika mycket på en bil som på MC, helst hade jag skippat dom helt. Men är det krav på bil så ska det vara krav på MC tycker jag.

Att säga att det finns fler personliga mc än bilar vet jag inte riktigt om jag tror på...

Tiden är rolig när det går fort... :)
loffe007
5 augusti 2007 · 905 Inlägg

firefreak skrev:
Regskylt fram på MC är väl lika självklart som för bil?

En skylt fram förstör minst lika mycket på en bil som på MC, helst hade jag skippat dom helt. Men är det krav på bil så ska det vara krav på MC tycker jag.

Att säga att det finns fler personliga mc än bilar vet jag inte riktigt om jag tror på...

förstör mer på mc. ta enbild framifrån på en mc och bild framifrån på en bil. hmm vilken har större yta? vilken har luftitag och ruta och belysning så att det inte rymms en skylt?


Nollvisionen handlar väl inte om olyckorna, olyckor händer men frågan är hur det går för dom som är med i olyckorna? bättre diken, ta bort träd som står föra nära vägen. nollvisionen kommer vi aldrig uppnå försen det blir lag på alkolås, tyvärr sätter EUs fina regler stopp för detta. Men tänk vad enkelt om staten bjöd på gratis alkolås till alla som vill samt krav för dom som dömts för rattfylla att införskaffa. Det är en vettig lösning, dyr men vettig. Kamerorna tvivlar jag på ens gör nånting åt olyckorna, olyckor händer och folk dör. Kameror kommer då inte göra så att hastigheten sänks allt för mycket, dom irriterar bara folk. Plåtlådor inger ingen respekt. Lägg ner kamera projektet och anställ fler trafikpoliser som gör radar och fylle kontroller, det är dom iaf jag är rädd för. Den största anledning till olyckor på våra vägar är folket. Bättre utbildning och från grundskolan ska det präntas in i huvvet allt som är viktigt med trafiken.

"På 1960-talet var Sverige världsbäst på trafiksäkerhet, och det var när vi fortfarande hade fri fart på landsväg." - Robert collin



Men jag tycker det är kul att se att det finns nån som bryr sig och orkar sätta sig ned och skriva ett seriööst brev till dessa byråkrater. Tyvärr skulle jag tro att det är inte kommer påverka nånting överhuvvetaget.

Muttley
5 augusti 2007 ·

Jag har en sak att tillägga, jag tycker som du att en skylt fram på mc förstör utseende och som du säger utstrålningen.

jag tror personligen inte att ideen om att sätta skylt fram på mc hade kommit ifall vi hade haft alla idioter som kör som svin. vilket de allra flesta gör iallafall runt om här..
oftast är de sport mc med yngre på sadeln.
då tycker jag att de är helt godkänt att sätta en skylt.. dock klisterlapp som kameror kan ta ??
Jag vill få ner hastigheterna på mc med för de är totalt livsfarligt med en yngre förare på ex en R1 . 
hur mycket var de nu  jo ett tänstickplån är den storlek av hjulen på mc som greppar asfalten.
när de ligger i sina 200 med en mc har de ingen större kontroll på sin cykel om de kommer ut något så är de ju förenat med döden..

och visst jag övningkör bara ännu till mc men har varit med vid många tillfällen både på motorväg, kurviga landsvägar motorleder. och hur ofta har man inte blivit omkörd av en idiot på sportmc ?

bara därför tycker jag att de ska kunna gå att identifera en mc framifrån inget annat.

loffe007
5 augusti 2007 · 905 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag har en sak att tillägga, jag tycker som du att en skylt fram på mc förstör utseende och som du säger utstrålningen.

jag tror personligen inte att ideen om att sätta skylt fram på mc hade kommit ifall vi hade haft alla idioter som kör som svin. vilket de allra flesta gör iallafall runt om här..
oftast är de sport mc med yngre på sadeln.
då tycker jag att de är helt godkänt att sätta en skylt.. dock klisterlapp som kameror kan ta ??
Jag vill få ner hastigheterna på mc med för de är totalt livsfarligt med en yngre förare på ex en R1 . 
hur mycket var de nu  jo ett tänstickplån är den storlek av hjulen på mc som greppar asfalten.
när de ligger i sina 200 med en mc har de ingen större kontroll på sin cykel om de kommer ut något så är de ju förenat med döden..

och visst jag övningkör bara ännu till mc men har varit med vid många tillfällen både på motorväg, kurviga landsvägar motorleder. och hur ofta har man inte blivit omkörd av en idiot på sportmc ?

bara därför tycker jag att de ska kunna gå att identifera en mc framifrån inget annat.

och du tror dom som kör dessa mc kommer använda dennaregplåt annant än tillbesiktnig. vet då ingen som har en sån cykel som skulle stanna för polisen så då kan dom lika gärna köra utan.

Muttley
5 augusti 2007 ·

loffe007 skrev:

tkd_rille skrev:
Jag har en sak att tillägga, jag tycker som du att en skylt fram på mc förstör utseende och som du säger utstrålningen.

jag tror personligen inte att ideen om att sätta skylt fram på mc hade kommit ifall vi hade haft alla idioter som kör som svin. vilket de allra flesta gör iallafall runt om här..
oftast är de sport mc med yngre på sadeln.
då tycker jag att de är helt godkänt att sätta en skylt.. dock klisterlapp som kameror kan ta ??
Jag vill få ner hastigheterna på mc med för de är totalt livsfarligt med en yngre förare på ex en R1 . 
hur mycket var de nu  jo ett tänstickplån är den storlek av hjulen på mc som greppar asfalten.
när de ligger i sina 200 med en mc har de ingen större kontroll på sin cykel om de kommer ut något så är de ju förenat med döden..

och visst jag övningkör bara ännu till mc men har varit med vid många tillfällen både på motorväg, kurviga landsvägar motorleder. och hur ofta har man inte blivit omkörd av en idiot på sportmc ?

bara därför tycker jag att de ska kunna gå att identifera en mc framifrån inget annat.

och du tror dom som kör dessa mc kommer använda dennaregplåt annant än tillbesiktnig. vet då ingen som har en sån cykel som skulle stanna för polisen så då kan dom lika gärna köra utan.

nej jag tror inte så många kommer att använda regnr. men för att vi ska få alla jävla idioter till att köra bättre så måste vi ju göra något ? ellerh ur ??
de är väl fan så mycket bättre att sätta en liten skylt/klisterlapp där fram istället för att de ska förbjuda tunga mc eller ? vilket skulle man då valt ?
tror säkert de kan jävlas med att försäkringbolag vägrar försäkra tunga mc när staten fått sitt sagt men då blir de ju ett jävla liv..

jag ville hellre kunna glida fram istället för att bli stressad och omkörd på ställen som är totalt livsfarliga. jag tänker väl fan inte ta de på mitt samvete den dagen en idiot kör på sin mc och försöker köra om mig och jag råkar få han på bilen ?
de är sådana olyckor jag vill få bort.
för de är livsfarliga. 
ett under de inte händer ännu fler olyckor med dödspiloter som är ute på vägarna...

jag är inte helt tveksam till skyltar på mc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang