Hur reda ut om bilen är skruvad?

gamlebettan
22 augusti 2007 · 27 Inlägg

Jo, hur går man till väga? Bilen är en 99a på 3800 mil, från italien. Två st. audi-stämplar, en på 800 mil och en på 1800 tror jag, sedan inget. Den luktar nyskick, inte ett enda stenskott på lacken, interiören är i prima skick och bilen känns i övrigt tip-top. Enligt säljaren inköpt från Audi i italien, tidigare ägd av en äldre man. Kan det stämma att det här faktiskt är ett BRA köp? Skruv-signalerna börjar ju såklart ljuda i periferin...

Paddee636
22 augusti 2007 · 283 Inlägg

Kolla med Audi i Italien om historiken, alla verkstadsbesök o på deras plåtverkstad osv. Jobbar på audi o vi får in en del skruvade as, men oftast har inte köparen kollat historiken då. Se till att få ALLA papper o kontrollera dom noggrant.

gamlebettan
23 augusti 2007 · 27 Inlägg

Går det att säkerställa milen på något sätt?
Vad jag förstått kan man kolla via chassinumret om bilen har tidiga händelser osv(hos audi/Vw/)

Blida
24 augusti 2007 · 654 Inlägg

skall gå att kolla nyare bilar i hela europa genom dess chassi nr från en svensk märkes verkstad.
man kan få fram: krockar,plåtskador,service,osv.
OBS: inte alla tillverkare som har denna möjlighet.
OBS 2: under förutsättning att allt är gjort på en auktoriserad verkstad tidigare.

Senast redigerat av Blida (24 augusti 2007)

twin_cam Smålänning
24 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Men det SKA gå att kolla verkliga miltalet i styrboxen, för däri kan dom inte pilla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Elvis
24 augusti 2007 · 122 Inlägg

twin_cam skrev:
Men det SKA gå att kolla verkliga miltalet i styrboxen, för däri kan dom inte pilla.

Jo, det kan de visst, och det gör de också. Herregud, det finns inga idotsäkra system.

Tyvärr är det svårt att komma på mätarfiffel, eftersom de ju brukar ha ett lager med "lagom" slitna pedaler, rattar och växelspaksknoppar.

På polarens V70R (tyskimport) hittade vi lappen för kamremsbyte. Utfört ett och ett halvt år tidigare, vid 12300 mil. Aktuell mätarställning var då 10800 mil.

Förvisso hade han räknat med att den var skruvad, han har kört hem bilar åt importfirmor och vet hur det går till.

Det bästa sättet är ju att kolla med verkstad och bilprovning (motsv) vad de har för mätarställningar noterade vid olika tidpunkter.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
gamlebettan
25 augusti 2007 · 27 Inlägg

Hur kollar man menar du då?

Blida
26 augusti 2007 · 654 Inlägg

En bil kan man backa tripp mätaren både elektriskt och mekaniskt beroende på vad det är för sys på den.
Som skrivet är dom bästa sätten att ringa en märkes versktad som har det bilmärket som den bilen du är intresserad av och fråga vad dom kan få fram för uppgifter.
Är det en bil som inte finns i sverige kan man även be säljare faxa kopia på sevice boken och sen ringa till verkstäderna som servat bilen och kolla.

Finns inte så många andra sätt.
dvs:
SBP
verkstad
verkstad i ev land bilen finns i

Hool
26 augusti 2007 · 1 067 Inlägg

På Autopower rekomenderas inte Italienimporter..

Ring upp företagen som står listade i serviceboken och kolla..

Men italien är inte direkt kända för att vara 100% reko bilar..

tips.. sök lite om italien import på autopower.se   Förvisso inte audi men kan var lärorikt ändå..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang