Blev stannad av en civilpolis som hade legat bakom mig i 140 på 90 väg. Han sa att han skulle kunna ta mitt körkort men var snäll och lät bli. Och så frågade han "Har du fått böter förut?" Det måste väl betyda att jag ska få böter? Men när vi hade pratat klart så gick han bara iväg, utan att ge mig böter.. Så, kan den komma i efterhand eller måste dom ge den på plats? Och vafan fick jag isåfall ingen böter för? (okej, ni behöver inte svara på den frågan, men den innan är viktig)
Hmm när man får böter, får man ju en lapp av farbror polisen med än gång. Så var de iaf när min kära mor körde lite för fort. Typ ett slags kvitto. Är inte säker.
Men har du tur så slipper du betala 1 öre men sen kan det ju blir mycket dyrare också.
Du råkade inte ha en markant urringad topp på dig? De är annars knep som funkar bra på poliser, önskar själv fler poliser vore bögar
Troligen hade polisen ingen utrusstning i bilen för att mäta farten. Och då kan han ju inte fälla dig för något. Så du vet de till nästa gång, varke gång en polis hotar med fartböter utan att ha blivit stannad i fartkontroll ska du blåneka. Har de mot förmodan utrustning i bilen lär du få höra det och det är inte vanligt.
Du råkade inte ha en markant urringad topp på dig? De är annars knep som funkar bra på poliser, önskar själv fler poliser vore bögar
Troligen hade polisen ingen utrusstning i bilen för att mäta farten. Och då kan han ju inte fälla dig för något. Så du vet de till nästa gång, varke gång en polis hotar med fartböter utan att ha blivit stannad i fartkontroll ska du blåneka. Har de mot förmodan utrustning i bilen lär du få höra det och det är inte vanligt.
Hehe nej, satt med jacka jag.. Men jag hade en sån där bra hårdag. Kanske var därför. Jomen det vet jag. Men när han började prata om böter och sånt så tänkte jag att då hade han väl den utrustningen, men han ville väl bara skrämmas lite då.
Du har fått något som heter rapporteftergift, i stort sätt alla brott som kommer leda till böter som straff får en polisman lämna rapporteftergift på, det bestämmer polismannen när han ska göra. Du kan få böterna på posten, du ska då skriva på om du erkänner och skicka tillbaka böterna med ett kuvert som du får, men i detta fall får du nog inte det för det fanns ingen anledning att vänta med böterna för polisen.
Polisen kan visst ge böter för hastighet utan att ha utrustning i bilen, de använder då hastighetsmätaren, men det ska gå till på detta sätt, avståndet till bilen som ska mätas ska öka, polisen ska ligga bakom i minst 300m, sen för rättssäkerhetens skull drar man av ett antal Km/h. Det gör inget eller om han är själv i bilen. Hatsighetsmätaren på en polisbil kalibreras med jämna mellanrum så att man ser att den stämmer. Detta används inte till att ta folk som kör 10-20km/h för fort utan vid högre hastigheter och oftast på motorväg eller landsväg, det är nog detta du har blivit drabbad av.
Nekar man till att skriva på böter så leder det till att polisen får skriva primärrapport som leder till att man får mötas i tingsrätten.
är du säker att det var en polis, det verkar som att nu på tiden finns också skojare som leker polis. du vet att om du är osäkert, du har rätt att fråga polisen hans legitimationen innan du lämna ditt legitimation. om han väggrar, han gör en tjänstefel och där har du rätt att inte visa din legitimation. på legitimation, det ska finnas namn, foto, tjänstenumer. MVH.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
är du säker att det var en polis, det verkar som att nu på tiden finns också skojare som leker polis. du vet att om du är osäkert, du har rätt att fråga polisen hans legitimationen innan du lämna ditt legitimation. om han väggrar, han gör en tjänstefel och där har du rätt att inte visa din legitimation. på legitimation, det ska finnas namn, foto, tjänstenumer. MVH.
Jag kollade regnr efteråt och det var en polisbil.
Du hade tur Sen att det sparade massa jobb för honom är en annan sak
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!