3001
Sök

Böter eller ej?

284 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Blev stannad av en civilpolis som hade legat bakom mig i 140 på 90 väg. Han sa att han skulle kunna ta mitt körkort men var snäll och lät bli. Och så frågade han "Har du fått böter förut?" Det måste väl betyda att jag ska få böter?
Men när vi hade pratat klart så gick han bara iväg, utan att ge mig böter.. Så, kan den komma i efterhand eller måste dom ge den på plats? Och vafan fick jag isåfall ingen böter för? (okej, ni behöver inte svara på den frågan, men den innan är viktig) tongue

Hela historian finns här: http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=14436

/Anna

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 oktober 2007
Eller så hade du en sån tur att du träffade just rätt polis på just rätt dag.
Han hade en bra dag.

Dessutom kanske han gillade ditt leende wink
(läste blogginlägget och speciellt det i slutet)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

284 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Haha, jamen vafan. Det är ju ändå hans jobb att få bort dårar från trafiken? tongue

/Anna

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Du ska vara överlycklig att han inte tog körkortet, 140 på 90-väg är iiiiinte bra..

Jag kan inget om allt.

284 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Tro mig, det är jag. tongue

/Anna

730 Inlägg
17 oktober 2007
Hmm när man får böter, får man ju en lapp av farbror polisen med än gång.
Så var de iaf när min kära mor körde lite för fort.
Typ ett slags kvitto.
Är inte säker.

Men har du tur så slipper du betala 1 öre men sen kan det ju blir mycket dyrare också.

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Jo, jag vet att det brukar vara så.
Är ju därför jag undrar om dom nu kan skicka hem lappfan i brevlådan istället? annars måste jag ju fira idag. smile

/Anna

GirlsGoFast
172 Inlägg
17 oktober 2007
Om polisen inte bad dig signera på en bekräftelse att du körde för fort, så kan du nog sätta igång och fira nu!

Skål och grattis! big_smile

http://www.girlsgofast.com
http://200sx.kicks-ass.net/anna_/
GirlsGoFast - klubben för biltokiga tjejer! Nu över 750 medlemmar! =)

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Åh shit, är det sant?
haha, fan vad härligt. big_smile

/Anna

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
Anna_ skrev:
Om polisen inte bad dig signera på en bekräftelse att du körde för fort, så kan du nog sätta igång och fira nu!

Fast om man inte signerar den där erkännelsen så får man en rättegångslapp i posten istället wink

Mycket tveksamt att du får en i detta fallet dock, om han inte visade dig en lapp som du skulle skriva på men som du inte gjorde.

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Anna_ skrev:

Fast om man inte signerar den där erkännelsen så får man en rättegångslapp i posten istället wink

Mycket tveksamt att du får en i detta fallet dock, om han inte visade dig en lapp som du skulle skriva på men som du inte gjorde.

Ah, nej ingen lapp. Han bara gick..vilket var lite synd också, han hade gärna fått följa med mig hem. tongue

/Anna

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
my740is-fantastic skrev:
Ah, nej ingen lapp. Han bara gick..vilket var lite synd också, han hade gärna fått följa med mig hem. tongue

Dåså.

Korka upp champagnen och fira tjejen! cool

12 086 Inlägg
17 oktober 2007
Du råkade inte ha en markant urringad topp på dig?wink
De är annars knep som funkar bra på poliser, önskar själv fler poliser vore bögar smile

Troligen hade polisen ingen utrusstning i bilen för att mäta farten. Och då kan han ju inte fälla dig för något. Så du vet de till nästa gång, varke gång en polis hotar med fartböter utan att ha blivit stannad i fartkontroll ska du blåneka. Har de mot förmodan utrustning i bilen lär du få höra det och det är inte vanligt.

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Du råkade inte ha en markant urringad topp på dig?wink
De är annars knep som funkar bra på poliser, önskar själv fler poliser vore bögar smile

Troligen hade polisen ingen utrusstning i bilen för att mäta farten. Och då kan han ju inte fälla dig för något. Så du vet de till nästa gång, varke gång en polis hotar med fartböter utan att ha blivit stannad i fartkontroll ska du blåneka. Har de mot förmodan utrustning i bilen lär du få höra det och det är inte vanligt.

Hehe nej, satt med jacka jag.. Men jag hade en sån där bra hårdag. tongue Kanske var därför.
Jomen det vet jag. Men när han började prata om böter och sånt så tänkte jag att då hade han väl den utrustningen, men han ville väl bara skrämmas lite då.

/Anna

106 Inlägg
17 oktober 2007
Du har fått något som heter rapporteftergift, i stort sätt alla brott som kommer leda till böter som straff får en polisman lämna rapporteftergift på, det bestämmer polismannen när han ska göra.
Du kan få böterna på posten, du ska då skriva på om du erkänner och skicka tillbaka böterna med ett kuvert som du får, men i detta fall får du nog inte det för det fanns ingen anledning att vänta med böterna för polisen.

Polisen kan visst ge böter för hastighet utan att ha utrustning i bilen, de använder då hastighetsmätaren, men det ska gå till på detta sätt, avståndet till bilen som ska mätas ska öka, polisen ska ligga bakom i minst 300m, sen för rättssäkerhetens skull drar man av ett antal Km/h. Det gör inget eller om han är själv i bilen.
Hatsighetsmätaren på en polisbil kalibreras med jämna mellanrum så att man ser att den stämmer.
Detta används inte till att ta folk som kör 10-20km/h för fort utan vid högre hastigheter och oftast på motorväg eller landsväg, det är nog detta du har blivit drabbad av.

Nekar man till att skriva på böter så leder det till att polisen får skriva primärrapport som leder till att man får mötas i tingsrätten.
Senast redigerat av bosing (17 oktober 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 oktober 2007
är du säker att det var en polis, det verkar som att nu på tiden finns också skojare som leker polis. du vet att om du är osäkert, du har rätt att fråga polisen hans legitimationen innan du lämna ditt legitimation. om han väggrar, han gör en tjänstefel och där har du rätt att inte visa din legitimation. på legitimation, det ska finnas namn, foto, tjänstenumer.
MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

674 Inlägg
17 oktober 2007
jag tror inte att de kommer ge ha en böter i efterhand när han kunde ge honom en rakt i näven... vad tjänar de på de?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
alain skrev:
är du säker att det var en polis, det verkar som att nu på tiden finns också skojare som leker polis. du vet att om du är osäkert, du har rätt att fråga polisen hans legitimationen innan du lämna ditt legitimation. om han väggrar, han gör en tjänstefel och där har du rätt att inte visa din legitimation. på legitimation, det ska finnas namn, foto, tjänstenumer.
MVH.

Jag kollade regnr efteråt och det var en polisbil.

/Anna

Smålänning
7 883 Inlägg
17 oktober 2007
Du hade tur smile
Sen att det sparade massa jobb för honom är en annan sak tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

284 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Du hade tur smile
Sen att det sparade massa jobb för honom är en annan sak tongue

Ja. tongue Lat polis, tur för mig.

/Anna

Sök