3201
Sök

Bredda plåtfälgar

1 498 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#1
Är det någon här inne som har breddat plåtfälgar själv?
Och i såfall hur gick ni tillväga?


1 498 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#2
Är det någom som vet hur man går tillväga typ valsar man plåten eller går det att bocka runt den?


16 197 Inlägg
11 december 2007
#3
du måste ha en STOR svarv å en balanmaskin annars e de typ omöjligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2007
#4
gör det inte själv om du inte kan det är för svårt att få det bra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 498 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
gör det inte själv om du inte kan det är för svårt att få det bra

Man föds inte som fälgbräddare men visst första fälgen/fälgarna kan där kanske bli lite kast på.


1 498 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
du måste ha en STOR svarv å en balanmaskin annars e de typ omöjligt.

Att sticka av fälgen lär jag lämna bort pga för liten maskinhall men balanserings maskin finns,


Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 december 2007
#7
ascona-tic skrev:
Är det någom som vet hur man går tillväga typ valsar man plåten eller går det att bocka runt den?

De går säkert bocka runt den men de blir ju så in i h-vete många bockar..
Valsa är nog de bästa, de ska ja göra iaf. Ska ge mig på en uppsättning fälgar i vinter när de finns tid.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 498 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#8
Bocka kanske var fel ord men böja bör blir det ju ganska jämnt


Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 december 2007
#9
ascona-tic skrev:
Bocka kanske var fel ord men böja bör blir det ju ganska jämnt

Böja för hand? hur menar du?

Har du inte tillgång till maskin för å valsa är de ju bara å gå till en plåtverkstad/plåtslagare.
Har du bara rätt längd på remsorna tar de absolut max 5 min å fixa dom. Så de kostar dig nog inte mer än kaffepengar.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

554 Inlägg
16 december 2007
#10
Jag har breddat 2-300 fäljar.
Jag använde en svarv för att sticka av dom. Sen hade jag en lös bakaxel på stativ. (+ lösa adapterplattor för diverse olika bultmönster.) Men om du har en lös bakaxel att spänna upp fäljen på så är det enklare. Använd gärna en indikatorklocka så att du får dit den yttre banan så kastfrit som möjligt. Punkta fast den yttre banan på 2 ställen och kolla på klockan vart största och minsta utslaget finns. Snurra fram fäljen så att du hamnar mitt i mellan. Lägg en punkt där. Såga bort dom 2 första punkterna. Vrid den yttre banan så att klockan står på samma värden som den senaste punkten gör. Punkta glest. (var 15 cm) när du har fått fast yttre ringen. Så kolla vart den lägsta punkten ligger. Punka där så dra svettsloppan upp fäljen så att kastet minskar.
Om du skall köra slanglöst så tillverka något så att du kan spänna fast svettsmunstycket och snurra på fäljen istället. Då ligger svettssträngen exakt över skarven.


1 498 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#11
rosten1000 skrev:
Jag har breddat 2-300 fäljar.
Jag använde en svarv för att sticka av dom. Sen hade jag en lös bakaxel på stativ. (+ lösa adapterplattor för diverse olika bultmönster.) Men om du har en lös bakaxel att spänna upp fäljen på så är det enklare. Använd gärna en indikatorklocka så att du får dit den yttre banan så kastfrit som möjligt. Punkta fast den yttre banan på 2 ställen och kolla på klockan vart största och minsta utslaget finns. Snurra fram fäljen så att du hamnar mitt i mellan. Lägg en punkt där. Såga bort dom 2 första punkterna. Vrid den yttre banan så att klockan står på samma värden som den senaste punkten gör. Punkta glest. (var 15 cm) när du har fått fast yttre ringen. Så kolla vart den lägsta punkten ligger. Punka där så dra svettsloppan upp fäljen så att kastet minskar.
Om du skall köra slanglöst så tillverka något så att du kan spänna fast svettsmunstycket och snurra på fäljen istället. Då ligger svettssträngen exakt över skarven.

TACK!!smilesmilesmile


Jajjemen!
1 512 Inlägg
16 december 2007
#12
rosten1000 skrev:
Jag har breddat 2-300 fäljar.
Jag använde en svarv för att sticka av dom. Sen hade jag en lös bakaxel på stativ. (+ lösa adapterplattor för diverse olika bultmönster.) Men om du har en lös bakaxel att spänna upp fäljen på så är det enklare. Använd gärna en indikatorklocka så att du får dit den yttre banan så kastfrit som möjligt. Punkta fast den yttre banan på 2 ställen och kolla på klockan vart största och minsta utslaget finns. Snurra fram fäljen så att du hamnar mitt i mellan. Lägg en punkt där. Såga bort dom 2 första punkterna. Vrid den yttre banan så att klockan står på samma värden som den senaste punkten gör. Punkta glest. (var 15 cm) när du har fått fast yttre ringen. Så kolla vart den lägsta punkten ligger. Punka där så dra svettsloppan upp fäljen så att kastet minskar.
Om du skall köra slanglöst så tillverka något så att du kan spänna fast svettsmunstycket och snurra på fäljen istället. Då ligger svettssträngen exakt över skarven.

Bra beskrivning!
Men de är nog större chans att man har fjäderben liggande smile Jag har ju iofs både och men smile

En såndär indikatorklocka, är de dyrt lr kan man köpa sig en själv utan värre förluster?
De kanske går å låna nånstans?

EDIT: Är de en sånhär? http://www.plantins.se/search.do?search … playType=2
Senast redigerat av Manne (16 december 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

554 Inlägg
16 december 2007
#13
Manne skrev:
Bra beskrivning!
Men de är nog större chans att man har fjäderben liggande smile Jag har ju iofs både och men smile

En såndär indikatorklocka, är de dyrt lr kan man köpa sig en själv utan värre förluster?
De kanske går å låna nånstans?

EDIT: Är de en sånhär? http://www.plantins.se/search.do?search … playType=2

Tackar.
Det är exakt en sån klocka
Jag köpte min klocka på Clas Ohlson. (början av 90 talet)
Tänk på att du måste också ha en magnetfot. Jag har för mig att den inte var så dyr. Jag har avänt den till massor av saker. Flera kamaxlar har jag skickat tillbaka då lagerlägena har kastat upp mot en halv milimeter mot varandra. Utan klocka så hade jag använt skiten och efter någon sommar eller två så hade det varit dax att renovera igen. Pga fel från tillverkaren.
En nyslipad vev har jag också kört tillbaka med. Då den också kastade för mycket. Så jag antar att man la upp den på hyllan så att nästa kund fick den.
När jag hade lämnat tillbaka min så plockade dom fram en annan och sedan gick dom in och mätte upp den innan jag fick med mig den. Den var perfekt.
Det var en kompis till mig som tippsade om att jag var tvungen att mäta alla saker innan jag stoppade ner dom i motorn då han upplevde att det var på tok för mycket dåliga saker som såldes till kunder.
Här är en bild på klocka och magnetfot. Men dom har skruvat dit en lång mätspets på denna för att komma åt.
http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/temp/745projekt/128_kam.JPG


5 Inlägg
17 december 2007
#14
Alltså jag är svetsare och kan säga att en klocka är nästan måste om det ska bli bra och lite precision i det. har dock inte breddat själv men jag skulle använda en svarv, en klocka, och en lägesställare. Och självklart valsat plåten som man ska bredda med. sen hade jag satt upp hela kalaset på lägesställaren och sen använt kanske 2 mm spalt när jag hade börjat nästa upp det. mellan nästerna så skulle jag ha kanske 30 - 40 mm mellanrum. för att sen slippa ner dom så att dom inte stör sveten när man är i gång så man får en bra genom bränning. det är ju inte så kul om man blir tvungen att leta hål i svetsen. sen att tänka på när man svetsar är väl att ha så få stopp som det bara går helst ska man bara ha ett stopp. Men som sagt jag har inte gjort det själv men jag vet hur det ska svetsas för att bli tätt. wink

246 Inlägg
17 december 2007
#15
Visst ..
Men skulle anlita en firma som jobbar med det..
Ballans o rundhet är ganska svårt att uppnå..
Låt proffsen sköta det..

554 Inlägg
17 december 2007
#16
speedshop skrev:
Visst ..
Men skulle anlita en firma som jobbar med det..
Ballans o rundhet är ganska svårt att uppnå..
Låt proffsen sköta det..

Har man verktyg, lite kunskap och är noga så är det inte så svårt.
Det var inga problem att hålla en fälg inom en halv mm. En orginal Volvofälg kunde kasta upp till 2 mm. När jag höll på som mest så gjorde man rätt stora förändringar ibland. Jag har flyttat centrum och även bytt fälgbanor så att man fick en annan storlek på på fäljen.
En populär sak var att ta gamla VW 5 bultade 15" fälgar och plocka bort fälgbanan. Svarva ner tallriken och montera den i en opel 13" fälgbana. Då fick man toklåg markfrigång på baggar. Utan att smalna av framvagnen. Man monterade sedan däck från Citroen CV4 om jag inte minns fel. 135x13x70
Men hastighetsmätaren visade tokfel.lol Men det var ju en vanesak.wink
Senast redigerat av rosten1000 (17 december 2007)


1 498 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#17
speedshop skrev:
Visst ..
Men skulle anlita en firma som jobbar med det..
Ballans o rundhet är ganska svårt att uppnå..
Låt proffsen sköta det..

Proffsen har också varit nybörjare!!!


271 Inlägg
18 december 2007
#18
Glöm inte att täta svetsskarven!! Jag fick mina gjorda av "proffs men svetsen va inte tätt ändå.. Epoxy o hammar lack gjorde susen!


554 Inlägg
18 december 2007
#19
Benan skrev:
Glöm inte att täta svetsskarven!! Jag fick mina gjorda av "proffs men svetsen va inte tätt ändå.. Epoxy o hammar lack gjorde susen!

Om det är riktigt utförd så behöver man inte täta skarven.
När jag höll på så lämnade jag garanti på tätheten.
Jag skruvade fast munstycket på migen på lämpligt avtsånd. Sen snurrade jag på fälgen.
Svetsen blir då spikrak och ligger exakt mitt i skarven.
Så du skulle nog ha kontaktat den som breddade dina fäljar och bett att få felet avhjälpt gratis.


24 Inlägg
23 mars 2008
#20
rosten1000 skrev:
Manne skrev:
Bra beskrivning!
Men de är nog större chans att man har fjäderben liggande smile Jag har ju iofs både och men smile

En såndär indikatorklocka, är de dyrt lr kan man köpa sig en själv utan värre förluster?
De kanske går å låna nånstans?

EDIT: Är de en sånhär? http://www.plantins.se/search.do?search … playType=2

Tackar.
Det är exakt en sån klocka
Jag köpte min klocka på Clas Ohlson. (början av 90 talet)
Tänk på att du måste också ha en magnetfot. Jag har för mig att den inte var så dyr. Jag har avänt den till massor av saker. Flera kamaxlar har jag skickat tillbaka då lagerlägena har kastat upp mot en halv milimeter mot varandra. Utan klocka så hade jag använt skiten och efter någon sommar eller två så hade det varit dax att renovera igen. Pga fel från tillverkaren.
En nyslipad vev har jag också kört tillbaka med. Då den också kastade för mycket. Så jag antar att man la upp den på hyllan så att nästa kund fick den.
När jag hade lämnat tillbaka min så plockade dom fram en annan och sedan gick dom in och mätte upp den innan jag fick med mig den. Den var perfekt.
Det var en kompis till mig som tippsade om att jag var tvungen att mäta alla saker innan jag stoppade ner dom i motorn då han upplevde att det var på tok för mycket dåliga saker som såldes till kunder.
Här är en bild på klocka och magnetfot. Men dom har skruvat dit en lång mätspets på denna för att komma åt.
http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/ … 28_kam.JPG

Hur spände du upp de kamaxlar du mätte lagerläge på?  Vore intressant att börja kolla sådant



Sök