Nollvisionen blev ett misslyckande

Holiace
29 december 2007 · 1 754 Inlägg

För att bli lite allvarliga igen. Jag vet att man såklart kan "hacka" alkolåsen, man måste helt enkelt skapa ett system som gör att ingen VÅGAR köra ratfull.

Jag kan inget om allt.
MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

Holiace skrev:
För att bli lite allvarliga igen. Jag vet att man såklart kan "hacka" alkolåsen, man måste helt enkelt skapa ett system som gör att ingen VÅGAR köra ratfull.

Det går inte i sverige. Det finns idioter som skulle köra fulla även om de blev slängda i fängelse på livstid (50år?), vårat värsta straff :p Kanske om de skulle bli våldtagna och torterade, skjutna på plats? men nu är de ju sverige vi lever i.

Det vi måste göra är att minska problemet. Ju färre som kör berusade desto bättre!

Holiace
30 december 2007 · 1 754 Inlägg

MrTobias skrev:

Holiace skrev:
För att bli lite allvarliga igen. Jag vet att man såklart kan "hacka" alkolåsen, man måste helt enkelt skapa ett system som gör att ingen VÅGAR köra ratfull.

Det går inte i sverige. Det finns idioter som skulle köra fulla även om de blev slängda i fängelse på livstid (50år?), vårat värsta straff :p Kanske om de skulle bli våldtagna och torterade, skjutna på plats? men nu är de ju sverige vi lever i.

Det vi måste göra är att minska problemet. Ju färre som kör berusade desto bättre!

Livstid= runt 13 år

Jag kan inget om allt.
m_a_c X40 Nordic
30 december 2007 · 784 Inlägg

Enligt mig så är lösningen enkel montera in alkolås i alla nya bilar som säljs i Sverige och därmed så kan man bytta ut till de nya systemet utan att någon lider något nämnvärt av det.
Har man sen dömts för rattonykterhet så ska man tvingas att montera in ett alco lås se det som en böter eller nått. Då har man förbrukat sin chans i livet helt enkelt.
Sist så tycker jag att när man förnyar sitt körkort så borde man göra en ordenlig hälsokontroll och ett teori prov på ett fåtal för dom flesta självklara frågor. Klarar inte något av dessa saker så är de ajöss med körkortet men man kan fortfarande få göra om om man känner sig tvingad till de eller tror sig kunna de.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

m_a_c skrev:
Enligt mig så är lösningen enkel montera in alkolås i alla nya bilar som säljs i Sverige och därmed så kan man bytta ut till de nya systemet utan att någon lider något nämnvärt av det.
Har man sen dömts för rattonykterhet så ska man tvingas att montera in ett alco lås se det som en böter eller nått. Då har man förbrukat sin chans i livet helt enkelt.
Sist så tycker jag att när man förnyar sitt körkort så borde man göra en ordenlig hälsokontroll och ett teori prov på ett fåtal för dom flesta självklara frågor. Klarar inte något av dessa saker så är de ajöss med körkortet men man kan fortfarande få göra om om man känner sig tvingad till de eller tror sig kunna de.

WORD! 
precis vad jag har försökt få fram.. kanske inte de med hälsokontrollen men.. tongue

alla nya bilar ska enligt lag ha alco lås installerade, dom skall dessutom vara svårknäckta! så de flesta inte kan knäcka dem, dessa lås skall kontrolleras varje år på besiktningen.

och har man en gammel bil och kör påverkad så skall man bli tvingad till att installera alco-lås.

kan inte bli mer logiskt? de som är emot detta är garanterat sånna som brukar köra bil påverkade annars finns ingen anledning till att vara emot förslaget.

Danne_89 Slav
30 december 2007 · 58 Inlägg

richardoo290 skrev:

Holiace skrev:

richardoo290 skrev:

tror inte det skulle ge större effekt heller.. däremot skulle anders 22 som tatt en öl hos en kompis och sen en kilometer hem till sig bli jävligt förbannad över en bot på 18 000kr

men om hans bil inte skulle startat pga ett alkolås skulle han fått ringa en taxi som kostat han 2-300kr

Om man får 20000:- i böter så lär man inte göra om det...

sant, men varför göra folks liv till ett helvete?  alla är inte rika vettu..

Det är väll snarare han som kör rattfull som riskerar att göra någons liv till ett helvete. Eller göra slut på det.

Mer laddtryck!
alain www.bimmerpower.org
30 december 2007 · 3 995 Inlägg

det största problem är också dom som dricker och kör är inte medvet att dom inte inte är i tillstånd att köra, de är dom värsta och tror att det går bra att köra med bilen vidare.
Man har pratat många år ca 20 år om alkolås på bilar, varför finns dom inte klart monterad idag?
kanske för att staten känner mer i böters forme på spritt olyckor
Jag måste säga att jag kör fortare idag med fartkameror än vad jag gjörde innan med polis kontrol, och en polis kunde göra en alkotest som en fart kamera inte kan plus att man lär sig om platser där dom finns. Om man inte vet, det finns utrysning som hitta dom.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
brillmongo
30 december 2007 · 874 Inlägg

alain skrev:

brillmongo skrev:
Ja man kan ju inte tvinga alla sveriges bilister att sätta in alkolås framförallt inte på egen bekostnad, det säger väl sig självt egentligen. Bara tanken är ju skrattretande lol

Nä, antingen får de sponsra en sådan aktion. Eller om de nu kommer införa det på det mest logiska sättet. Se till att alla nya bilar som säljs i detta land är utrustade med alkolås. Och därmed succesivt införa det. Det kommer ta tid, men det är ju heltklart den mest logiska vägen att välja, i så fall.

Jag menar man kan ju inte tvinga nåt på folk som de själva måste betala, hehe det vore ju som att de helt plötsligt kom ut och sa till oss alla att etanol konvertera - för miljöns skull. Hur kul skulle det vara, på en skala?

***************'
Varför?? ska det inte kunna tvinga folk som dricker att montera en sådan på egen bekostnad. du får välja, körkort med alkolås eller spritt utan körkort. Det fungerar i Frankrike och tycker att det ska finnas här också.
Statistiken med antal dödsolykor med alkohol i Frankrike har gått ner ca 70% det senast år.
Jag kalla det för framgång.
Hoppas att de inför detta system i Sverige så fort som möjligt och kunna acceptera en bättre sätt mot nollvisionen.

Men orka, jag sa INGET om att de inte skulle tvinga idioter som redan tagits för rattfylla att installera alkolås. Det har jag inget emot!! Men det är fel att tvinga ALLA att göra det, framförallt på egen bekostnad!
Om man resonerar så kan vi ju likagärna tvångs sterilisera alla män också när vi ändå är i farten, jag menar om en kan våldta så är ju alla män potentiella våldtäktsmän eller hur? Bara för att en idiot kör full kan man inte straffa alla. Det är det jag ville få fram, var det så oklart? roll

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Mäki Långsam Perfektionist
30 december 2007 · 4 800 Inlägg

richardoo290 skrev:

Mäki skrev:

richardoo290 skrev:
sant, men varför göra folks liv till ett helvete?  alla är inte rika vettu..

Vem är det som gör vems liv ett helvete i det läget?

polisen som ger anders böter.  anders liv kan ju bli ett rent helvete om han får en så stor bot.
men anders hade ju däremot mått bra om han hade gått hem eller ringt taxi för att hans bil inte starta?

Han förstör helt och hållet för sig själv där, han valde att köra rattfull och han valde att ta risken att åka på 20 000 i böter. Riskerade han det får han ta konsekvenserna.

Och till er som säger att man inte ens kan ta en punchpralin så ska jag berätta något roligt som körskolan hade testat. Ta en pralin och blås direkt, det ger utslag, men vänta en minut och drick ett glas vatten så syns inte den där pralinen. Ganska enkelt.


brillmongo skrev:
Men orka, jag sa INGET om att de inte skulle tvinga idioter som redan tagits för rattfylla att installera alkolås. Det har jag inget emot!! Men det är fel att tvinga ALLA att göra det, framförallt på egen bekostnad!
Om man resonerar så kan vi ju likagärna tvångs sterilisera alla män också när vi ändå är i farten, jag menar om en kan våldta så är ju alla män potentiella våldtäktsmän eller hur? Bara för att en idiot kör full kan man inte straffa alla. Det är det jag ville få fram, var det så oklart? roll

Det som antagligen menades från början här är att alla straffade blir tvingade att installera på egen bekostnad. Men staten ska betala för dom andra.

Senast redigerat av Mäki (30 december 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

Mäki skrev:

richardoo290 skrev:

Mäki skrev:
Vem är det som gör vems liv ett helvete i det läget?

polisen som ger anders böter.  anders liv kan ju bli ett rent helvete om han får en så stor bot.
men anders hade ju däremot mått bra om han hade gått hem eller ringt taxi för att hans bil inte starta?

Han förstör helt och hållet för sig själv där, han valde att köra rattfull och han valde att ta risken att åka på 20 000 i böter. Riskerade han det får han ta konsekvenserna.

Och till er som säger att man inte ens kan ta en punchpralin så ska jag berätta något roligt som körskolan hade testat. Ta en pralin och blås direkt, det ger utslag, men vänta en minut och drick ett glas vatten så syns inte den där pralinen. Ganska enkelt.


brillmongo skrev:
Men orka, jag sa INGET om att de inte skulle tvinga idioter som redan tagits för rattfylla att installera alkolås. Det har jag inget emot!! Men det är fel att tvinga ALLA att göra det, framförallt på egen bekostnad!
Om man resonerar så kan vi ju likagärna tvångs sterilisera alla män också när vi ändå är i farten, jag menar om en kan våldta så är ju alla män potentiella våldtäktsmän eller hur? Bara för att en idiot kör full kan man inte straffa alla. Det är det jag ville få fram, var det så oklart? roll

Det som antagligen menades från början här är att alla straffade blir tvingade att installera på egen bekostnad. Men staten ska betala för dom andra.

ja klart det är hans fel, det är hans fel om han kör ihjäl någon också.. men för att förhindra detta så skulle väll ett alco-lås sitta fint? 

enda anledningen till varför detta inte redan är installerat i bilar är för att staten vill tjäna pengar genom att bötfälla fyllon...

jag tycker att dom inte borde få starta bilen... du tycker att han borde få göra det och sen få böter?   förklara gärna vad som är så negativt med alco-lås



och nej vi menar att på nytillverkade bilar skall alco-lås finnas   precis som att en katalysator finns på bilen...

Senast redigerat av richardoo290 (30 december 2007)

Mäki Långsam Perfektionist
30 december 2007 · 4 800 Inlägg

Jag har aldrig sagt att jag är emot alkolås, däremot har jag sagt att jag är för alkolås. Men som du själv säger så kommer det bara finnas i nya bilar, och om han kör en gammal bil gör ju inte det ett jäkla jota. Därför ska det vara höga böter på rattfylleri.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

Mäki skrev:
Jag har aldrig sagt att jag är emot alkolås, däremot har jag sagt att jag är för alkolås. Men som du själv säger så kommer det bara finnas i nya bilar, och om han kör en gammal bil gör ju inte det ett jäkla jota. Därför ska det vara höga böter på rattfylleri.

håller me dig där.. fast om 15 år finns alco-lås även i gammla bilar om det blir lag på att varje nytillverkade bil skall ha en installerad? nånstans måste man ju börja..
idag har nästan alla bilar i sverige en katalysator och det är väll bra?
hur skulle de sett ut om folk själva fick välja om man skulle ha en sådan?
hur många skulle haft en tror du?

Mäki Långsam Perfektionist
30 december 2007 · 4 800 Inlägg

richardoo290 skrev:

Mäki skrev:
Jag har aldrig sagt att jag är emot alkolås, däremot har jag sagt att jag är för alkolås. Men som du själv säger så kommer det bara finnas i nya bilar, och om han kör en gammal bil gör ju inte det ett jäkla jota. Därför ska det vara höga böter på rattfylleri.

håller me dig där.. fast om 15 år finns alco-lås även i gammla bilar om det blir lag på att varje nytillverkade bil skall ha en installerad? nånstans måste man ju börja..
idag har nästan alla bilar i sverige en katalysator och det är väll bra?
hur skulle de sett ut om folk själva fick välja om man skulle ha en sådan?
hur många skulle haft en tror du?

Ja, men böterna är väl också en bra början? Då kan ju staten lägga mer pengar på att utveckla alkolåsen.
Alla som inte bryr sig om effekten om det inte hade kostat arsle att ha wink .

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

Mäki skrev:

richardoo290 skrev:

Mäki skrev:
Jag har aldrig sagt att jag är emot alkolås, däremot har jag sagt att jag är för alkolås. Men som du själv säger så kommer det bara finnas i nya bilar, och om han kör en gammal bil gör ju inte det ett jäkla jota. Därför ska det vara höga böter på rattfylleri.

håller me dig där.. fast om 15 år finns alco-lås även i gammla bilar om det blir lag på att varje nytillverkade bil skall ha en installerad? nånstans måste man ju börja..
idag har nästan alla bilar i sverige en katalysator och det är väll bra?
hur skulle de sett ut om folk själva fick välja om man skulle ha en sådan?
hur många skulle haft en tror du?

Ja, men böterna är väl också en bra början? Då kan ju staten lägga mer pengar på att utveckla alkolåsen.
Alla som inte bryr sig om effekten om det inte hade kostat arsle att ha wink .

ja böterna skall vara svinhöga idagens samhälle för att köra påverkad.
sj, tycker jag de borde klassas som mordförsök. hmm

och det är inte staten som skall utveckla alcolåsen. utan biltillverkarna.. tongue
staten skall endast införa en lag som säger att från o med 2009 skall alla nytillverkade svenska bilar vara utrustade med alco-lås!

John87 Stolt Volvoägare
30 december 2007 · 4 913 Inlägg

richardoo290 skrev:
ja böterna skall vara svinhöga idagens samhälle för att köra påverkad.
sj, tycker jag de borde klassas som mordförsök. hmm

Knappast mord eftersom det inte skulle vara särskilt överlagt och inte heller säkert att han skulle köra på någon.
Dråp kanske.
Större sannolikt vårdslöshet i trafik.

Tycker också det är lite roligt att du bytte linje lite när du fick mothugg.
Först var det jättedåligt med höga böter och alkolås var enda lösningen.
Nu är det jättehöga böter som gäller och alkolås på nya bilar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

John87 skrev:

richardoo290 skrev:
ja böterna skall vara svinhöga idagens samhälle för att köra påverkad.
sj, tycker jag de borde klassas som mordförsök. hmm

Knappast mord eftersom det inte skulle vara särskilt överlagt och inte heller säkert att han skulle köra på någon.
Dråp kanske.
Större sannolikt vårdslöshet i trafik.

Tycker också det är lite roligt att du bytte linje lite när du fick mothugg.
Först var det jättedåligt med höga böter och alkolås var enda lösningen.
Nu är det jättehöga böter som gäller och alkolås på nya bilar.

jag har sagt hela tiden att alco-lås är en bra lösning! och det borde införas fortast möjligt.
höga böter funkar bra nu men det är inget som håller i längden.
det har jag sagt hela tiden.. stämmer de att du drar nått gammalt över dig istället..

Senast redigerat av richardoo290 (30 december 2007)

cossiebool
30 december 2007 · 176 Inlägg

Personligen tycker jag att allt detta med nollvisionen spårat ut totalt. Kameror överallt fast att det bevisligen INTE sänker antalet dödsfall i trafiken, mer och mer satsas på trafikpoliser, bötesbeloppen höjs-men antalet dödsfall är näst intill konstant. Är inte hela tanken att vi ska rädda svenska (ja och utländska) liv. Strax under 500st förolyckas i trafiken/år. Tänk då att 2.500st människor dör varje år pga felbehandling, 1000st bara på MAS (malmö allmänna sjukhus)! Hur mycket satsas här? Gör om trafikpoliser till journalkontrollanter/patientombudsmän så kanske vi verkligen räddar en massa liv, samt att vi säkert sparar pengar. För någonstans var väll det ändå tanken...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
alain www.bimmerpower.org
30 december 2007 · 3 995 Inlägg

Som jag skrev innan, tag bort dom jävla fotoskåp och sätt på flytande polis som det var innan. Det har mer efektivitet
Fotoskåp har vart flera år i gång för vad?? jo, för att öka förfortkörningar därmed
dödsolyckor
Regeringen måste inse att fartkameror hjälper inte mot flytande polis.
Hur ofta ser man polisen på vägen utanför städer som gör olika kontroler?
Man ska har förtroende för polisen? var är dom vid behov? Dom stannar inom stadgränser, att vara utanför kostar för mycket.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
wimhed
30 december 2007 · 510 Inlägg

richardoo290 skrev:

Holiace skrev:

richardoo290 skrev:

tror inte det skulle ge större effekt heller.. däremot skulle anders 22 som tatt en öl hos en kompis och sen en kilometer hem till sig bli jävligt förbannad över en bot på 18 000kr

men om hans bil inte skulle startat pga ett alkolås skulle han fått ringa en taxi som kostat han 2-300kr

Om man får 20000:- i böter så lär man inte göra om det...

sant, men varför göra folks liv till ett helvete?  alla är inte rika vettu..

Har man bara vett i skallen behöver man inte bli fattig smile .. Onödigt och chansa .. Alkolås i bilarna hade fungerat ett tag .. till folk börjar säga, "du får 100kr och du blåser åt mig" .. Sen kör den alkoholpåverkade hemåt smile

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

wimhed skrev:

richardoo290 skrev:

Holiace skrev:

Om man får 20000:- i böter så lär man inte göra om det...

sant, men varför göra folks liv till ett helvete?  alla är inte rika vettu..

Har man bara vett i skallen behöver man inte bli fattig smile .. Onödigt och chansa .. Alkolås i bilarna hade fungerat ett tag .. till folk börjar säga, "du får 100kr och du blåser åt mig" .. Sen kör den alkoholpåverkade hemåt smile

men oftast dricker ju de flesta som hänger på krogen så de kanske inte är de lättaste?
alco-lås skulle hjälpa stort iallafall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang