okej update. tänkte visa lite grunder så vi börjar med en enkel sak jag gjorde i dag inte mycket men enhalvtimmes arbete.okej första bilden vissar de färger på galonet jag har nålar trådar spets tång lim sax allt det men behöver.
så här långt har jag kommit på mitt säte det är det ända som jag har klät enså länge men i alla fall som ni ser är bara halva klätt och ser inte så dumt ut den nedre delen är lite lättare så jag ska vissa var man ska börja.
på det här sätet så börjar jag i mitten med det röda tyget viktiga är att mäta och lägga till cirka en centimeters sömns mån på varje sida av den del man ska så på.mätt två gånger så att inget blir fel.
sen är det bara att rita ut din tyg bit och klippa. ( klipp inte i mitten lr så spara tyg för det är ju pengar) (sånt lärde men sig på syslöjden)
så nu är det dags för att späna upp tyget med nålar ( en ask med typ hundra kostar trettio spän.)så att det sitter där man vill ha det när man börjar sy.
okej sen är det dags att fästa tråden då tar man sin tapetserarnål och trär en tråd igenom den sen så fäster man tråden i det nya tyget och det gamla alltså igenom det nya ner i det gamla och upp igen syns lite på bilderna som kommer när man fäster kan man göra typ en lasso knut bara det håller så spelar det ingen råll om det är en annan knut. när det är färdigt tar man ett stygn bort från knuten sen när man fått igenom nålen sticker man ner den några millimeter ifrån där man stack ner den första gången kanske lite svårt att förstå men principen är typ fram och tillbaka fram och tillbaka.
ibland sitter nålen lite för hårt och då kan det vara bra att använda spetstången
så här såg det ut efter en halvtimmes jobb .. samman lagd tid på detta säten är ungefär åtta till tio timmar.