kompressor till lack

Seeker
26 mars 2008 · 49 Inlägg

tjena, jag har sökt en hel del men inte hittat nåt konkret svar så här skjuter jag iväg en fråga eller två smile

vad borde man använda för kompressor vid billack? det viktigaste är väl hur mkt den orkar ge i liter/minut och att man kan ställa trycket ut i slangen? tänkte hyra en nämligen och hittade en som klöser ur 550L/m med ställbart tryck. grejen med den är att den bara har en rörtank på ca 10liter för att jämna ut trycket, alltså ingen stor behållare. spelar detta nån roll? jag menar 550 liter i minuten pumpar väl på rätt bra ändå?

//en som behöver lite hjälp neutral

Masterworks
26 mars 2008 ·

Seeker skrev:
tjena, jag har sökt en hel del men inte hittat nåt konkret svar så här skjuter jag iväg en fråga eller två smile

vad borde man använda för kompressor vid billack? det viktigaste är väl hur mkt den orkar ge i liter/minut och att man kan ställa trycket ut i slangen? tänkte hyra en nämligen och hittade en som klöser ur 550L/m med ställbart tryck. grejen med den är att den bara har en rörtank på ca 10liter för att jämna ut trycket, alltså ingen stor behållare. spelar detta nån roll? jag menar 550 liter i minuten pumpar väl på rätt bra ändå?

//en som behöver lite hjälp neutral

Satsa på stor tank så får du ett jämnare tryck i slangen!

Sokrates Eliminator
26 mars 2008 · 1 441 Inlägg

Liten tank ger ojämnt tryck, samtidigt kommer du få varm luft direkt från cylindern. JAg antar att du pratar om en kolvkompressor. DE saknar oftast efterkylare och vattenavskiljare. Den varma luften kommer ge en luft med mycket fukt i vilket inte är bra för lackresultatet.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Seeker
26 mars 2008 · 49 Inlägg

hm alright det med att jag får varm luft köper jag, men det med trycket borde väl inte va några problem om man kan ställa utgående tryck i slangen? även om man sätter max där borde väl pistolen inte klara av att sluka 550L/m och därmed klara sig?

tack för svaren

Seeker
26 mars 2008 · 49 Inlägg

skulle en på ca 250L/m vara okej att lacka med om den är som en "vanlig" kompressor, alltså med säg 50l tank lr nåt sånt?

Senast redigerat av Seeker (26 mars 2008)

Seeker
27 mars 2008 · 49 Inlägg

ingen kunnig inom området som kan tänka sig skriva en rad? sad

Andreas_ace
27 mars 2008 · 375 Inlägg

24 liter räcker, men större är inget fel. Men vi kan söäga minimum 24 för att inte få ngt fel i flödet.

Tänk på att skilja på Genomlupen cylindervolym  och fri avgiven luftmängd.
fri avgiven luftmängd bör ligga på 150l eller mer.

Volvo 740GL (1990)
Seeker
27 mars 2008 · 49 Inlägg

där satt den! minst runt 150 l/m alltså på fri avgiven luftmängd, tackar för svaret! smile

turbotompa fritidsprofessor
27 mars 2008 · 1 197 Inlägg

Andreas_ace skrev:
24 liter räcker, men större är inget fel. Men vi kan söäga minimum 24 för att inte få ngt fel i flödet.

Tänk på att skilja på Genomlupen cylindervolym  och fri avgiven luftmängd.
fri avgiven luftmängd bör ligga på 150l eller mer.

mm.. om han ska spruta me en airbrush så funkar de fint med 2hp kompressor och 24liters tank..

Det funkar inte med riktig spruta och liten kompressor, tro mig jag har provat!

Andreas_ace
27 mars 2008 · 375 Inlägg

turbotompa skrev:

Andreas_ace skrev:
24 liter räcker, men större är inget fel. Men vi kan söäga minimum 24 för att inte få ngt fel i flödet.

Tänk på att skilja på Genomlupen cylindervolym  och fri avgiven luftmängd.
fri avgiven luftmängd bör ligga på 150l eller mer.

mm.. om han ska spruta me en airbrush så funkar de fint med 2hp kompressor och 24liters tank..

Det funkar inte med riktig spruta och liten kompressor, tro mig jag har provat!

Och TRO mig, jag har provat och lyckats.
Så antagligen är du bara en dålig lackerare.

Detta är resultatet av Biltemas 799kr kompressor.

Luftbehållare: 24 l
Motoreffekt: 1,5 hk
Genomlupen cylindervolym: 180 l/min
Fri avgiven luftmängd: 116 l/min

http://www.bikeguide.se/lack.jpg

Senast redigerat av Andreas_ace (27 mars 2008)

Volvo 740GL (1990)
turbotompa fritidsprofessor
27 mars 2008 · 1 197 Inlägg

whatever pojk... OK det gååår, men är inget att rekommendera..
Du kanske hade en biltema spruta oxå? Jag sa RIKTIG spruta o liten kompressor funkar inte.. I detta fallet en devilbiss-spruta vars exakta modellnamn jag glömt bort..

Resultatet av luftbrist blir att man får strypa sprutan så den får jobba på halvfart om ens det, vilken sedan resulterar i att man inte kan lägga på färgen i det tempo som krävs och sedermera inte kan lägga vått i vått heller i skarvarna,.. visar sig som torrsprut lite här o var..

Och nej, jag är alls ingen dålig lackerare, men antagligen har jag högre krav på hur en lack ska se ut än vad du har..

Ja, här är mitt resultat med minikompressor..
https://www1.garaget.org/archive/14832/76317/76317-689484.jpg

Senast redigerat av turbotompa (27 mars 2008)

Andreas_ace
27 mars 2008 · 375 Inlägg

Tänk så här istället.
"seeker" har säkert ingen vana om lackering, han behöver inte max prestanda när det gäller luftföde ur en kompressor då arbetet kommer gå relativt långsamt, eller bör gå långsam.

Sedan bör han arbeta med lågt tryck så han får mindre färgdamm och enklare lackering.
Då det är lågt tryck så behöver han då heller inte ha så hög luftflöde.

Och jag hoppas även för "seeker"s skull att han inte tänker lacka bilen över en dag, då jag skulle rek 2dagar.

Den spruta jag anv är lik Devilbiss COMPACT 430
http://www.devilbiss.com/images/products/com_9.jpg

Senast redigerat av Andreas_ace (27 mars 2008)

Volvo 740GL (1990)
Andreas_Isaksson
14 juni 2009 · 8 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Tänk så här istället.
"seeker" har säkert ingen vana om lackering, han behöver inte max prestanda när det gäller luftföde ur en kompressor då arbetet kommer gå relativt långsamt, eller bör gå långsam.

Sedan bör han arbeta med lågt tryck så han får mindre färgdamm och enklare lackering.
Då det är lågt tryck så behöver han då heller inte ha så hög luftflöde.

Och jag hoppas även för "seeker"s skull att han inte tänker lacka bilen över en dag, då jag skulle rek 2dagar.

Den spruta jag anv är lik Devilbiss COMPACT 430
http://www.devilbiss.com/images/products/com_9.jpg

100/l tank är att rekomendera om du ska lacka en bil. annars klarar det inte att hålla konstant tryck och det kommer resultera i att sprutan spottar ut färg. Och det kan ni ju räkna ut själva resultatet av. Och vad menar du med att lacka på 2 dagar. När man lägger vått i vått så lackar man en hel bil på ca 1 timme kanske 2 och det måste gå undan om du inte vill ha torrsprut. Och det du verkar mena är HVLP (High volume low presure) det är en inställning på en hvlp spruta. Men du måste fortfarande ha en kompressor som klarar av att ha ett konstant tryck.

B5234T3
21 juni 2023 · 9 Inlägg

lite sent på bollen men tänkte att här är ändå bäst att fråga big_smile
som jag fattat det så bör fri avgiven luftmängd ligga på minst 150l/m. klarar denna från biltema kraven?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000033785

BMW 335i "F30 Sportline" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang