2647
Sök

Trimma ascona B

4 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#1
Tjennare!
Har serriösa funderingar på att lägga en slant på en ascona B 2.0 s.
Jag vill dock ha lite mer pulver i denna bil, så vad gör man med motorn? eller ska man hänga i en annan motor?

Mitt mål är typ max 200 hkr för tillfället, fast vill gärna ha upp det mer i framtiden. Kan tänka mig både turbo och sugmotor. Webrar vore mysigt:)

Aja några tips folket?


//Wt

13 Inlägg
10 augusti 2008
#2
Byt till en B20 borra den till 2,3 får då slipper du modda för mycket i blocket. Sen tar du bara insug för dubbbla förgasare typ weber 45:or (finns på bloket). Sen tar du kammen och lämnar in till kg trimmning och slipar om den till en R-kam eller S-kam om de inte redan sitter trimm kam i. Sen extraktorgrenrör 2,5tums efter downpipen. Plana toppen max och porta insugen sen ska du lätt ha över 200hk

No Turbo Shit

13 Inlägg
10 augusti 2008
#3
Glömde säga att B20 är bra så sätt att du slipper byta växellåda och kardan för den passar rätt på och motorfästena behöver bara en liten sjystering. Tänk bara på att uppgradera bromsar och diff och andra slitage delar för det blir mycket dyrare annars.

No Turbo Shit

Opelfreak
431 Inlägg
10 augusti 2008
#4
På det här sidan hittar du allt du behöver veta och lite till! www.opelsportclub.com/forums
Senast redigerat av johan89 (10 augusti 2008)

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

4 682 Inlägg
10 augusti 2008
#5
Lowrider_Traktorn skrev:
Glömde säga att B20 är bra så sätt att du slipper byta växellåda och kardan för den passar rätt på och motorfästena behöver bara en liten sjystering. Tänk bara på att uppgradera bromsar och diff och andra slitage delar för det blir mycket dyrare annars.

b20 e en volvo motor,vi snackar opel..

4 682 Inlägg
10 augusti 2008
#6
ett bra upplägg för 200 hundra hk:
borra upp blocket till 2.2 liter å hona det
måla blocket mattsvart (för mindre värmeförluster,marginell skillnad dock)
original opel 2.4 liters vev(omslipad) me tjockare lager
smidda stakar
smidda högkompskolvar(me bra kolvringar)
planad+portad (match porta)topp,ev. större ventiler
stötstänger me rätt längd
vild rullkamm,rullvippor å ventillyftare
extraktorgrenrör (t.e.x 1.5 tums),å avgasrör me bra flöde
högprestanda insug
dubbla 45 mm förgasare(t.e.x dellorto)
uppdaterat tändsystem me högenergifördelare,t.e.x lucas
högvolyms oljepump(gärna el)
högvolyms vattenpump(gärna el)
aluminium kylare me en elektrisk kylfläkt(eller två)
högvolyms bränslepump(gärna el)
torrsump,eller sump me skvalp plåt
bra placerade luftfilter,gärna sk.ram air funktion me scoop för att få ett visst laddtryck
kör gärna me etanol(kräver omställd tändning bränslepump etc.),för då kan du köra me högre komp.
sen gäller de att ställa in allting rätt,blueprinta allt å se till att grejorna lirar ihop.
ett sånt upplägg skulle ja köra på
m.v.h jacob
Senast redigerat av Moparboy440 (10 augusti 2008)

3 182 Inlägg
10 augusti 2008
#7
skaffa en 2,4l opel motor värre kolvar anan kam hos enem porta o plana toppen andra ventier o dubbla 48or sen har du 220 - 240 h.

3 182 Inlägg
10 augusti 2008
#8
pukan2 skrev:
skaffa en 2,4l opel motor värre kolvar anan kam hos enem porta o plana toppen andra ventier o dubbla 48or sen har du 220 - 240 h.

sen tar du det brytarlösa från opel manta gsi biligt o bra + att det pallar med en hell dell.

22 Inlägg
11 augusti 2008
#9
Hade gjort som pukan2 sa... ta en opel omega 2,4 liters motor och börjar bygg på... Många rally oplar har byggt på 2,4 blocket..


1 079 Inlägg
23 augusti 2008
#10
Moparboy440 skrev:
Lowrider_Traktorn skrev:
Glömde säga att B20 är bra så sätt att du slipper byta växellåda och kardan för den passar rätt på och motorfästena behöver bara en liten sjystering. Tänk bara på att uppgradera bromsar och diff och andra slitage delar för det blir mycket dyrare annars.

b20 e en volvo motor,vi snackar opel..

OMG! Varför inte ha en B20 i en Opel?

5 Inlägg
23 augusti 2008
#11
varför byta ut en uråldrig motor mot en annan? b20 är ju knappast bolt on..


vingåker
68 Inlägg
23 augusti 2008
#12
Varfør inte sætta dit en 2liter turbo motor från calibra.Det funkar kanon gott.

Drive Nice!

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 augusti 2008
#13
För lite bättre koll på allt så hade jag klart valt insprutning istället för förgasare, finns billiga separata spjäll att köpa på Ebay (tex till honda) sen i med Mega squirt, Nira eller så och E85 smile    kamaxlar och portning är ju också viktigt naturligtvis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 682 Inlägg
23 augusti 2008
#14
torpis skrev:
För lite bättre koll på allt så hade jag klart valt insprutning istället för förgasare, finns billiga separata spjäll att köpa på Ebay (tex till honda) sen i med Mega squirt, Nira eller så och E85 smile    kamaxlar och portning är ju också viktigt naturligtvis.

men förgasare me "trattar" e ju så snygga big_smile

3 182 Inlägg
12 oktober 2009
#15
_MaSsE_ skrev:
pukan2 skrev:
pukan2 skrev:
skaffa en 2,4l opel motor värre kolvar anan kam hos enem porta o plana toppen andra ventier o dubbla 48or sen har du 220 - 240 h.

sen tar du det brytarlösa från opel manta gsi biligt o bra + att det pallar med en hell dell.

Tror du verkligen att man får ut sådär mycker hästar av bara det där!

Ta en 2,4 och borra upp den till 2,5. Vevakseln med 8 motvikter. Sätt andra stakar (originala håller inte så mycket hästar) och högkompressions kolvar. Sänk locket max 1,0-1,5mm, max porta det och så måste du minst ha en 300 graders kam. Ta crane cams xr700 tändsystem och dubbla 45 eller 48or.. Och kom ihåg att med detta behövs större koppling, drivakslarna håller kanske en liten stund...

jag tror inget ting det var receptet på en polares rally bil och han hade dom hk i den.


Sök