Kan ge er en liten solskens historia...
Ramlade på en annons på en bondgård som skulle avyttra sina redskap, bl.a lite maskiner och nyfiken och lärd av erfarenhet att det finns alltid saker som folk tror ingen annan vill ha ringde jag upp gubben...
Jo visst, lite gamla redskap fanns, en av de första hydrauliskt vändbara 2-skärs plogarna som såldes i Halland, en gammal potatissprätt samt en del annat så jag tog mig en tur förbi eftersom de var i närheten.
Kikar runt på sakerna, lösa redskap inne i en lada och någon gammal vagn. Gubben mumlar om någon gammal traktor så vi traskar runt knuten och hittar en hederlig gammal Volvo BM Boxer 350 -64 spänd framför vedklyven, där har den stått de sista 3åren och inte rört sig ur fläcken... Intresset var stort men nej, den skulle inte säljas innan gården var såld.
Då kom frågan -vad har du mer stående då?
-Jao, alltså, jag tänkte skrotat en gammal baklastare som står i skjulet, den är sliten och gammal, intresset är väl svagt. Yttrar herren.
Traskar bort till en vagnslider och drar upp en port så står hon där, den stora, gula, fula damen på 6000kg och stirrar på mig...
Nyfiken som en 13-åring som precis fått tag i första porr-blaskan klättrar jag upp och runt på maskinen och dyker ner i motor rummet där den stansade texten Bolinder Munktell lyser genom den gröna motorfärgen på insuget.
Efter att ha övertalat gubben om att inte skrota då jag gärna betalar dubbla skrotvärdet så spänner vi för den gamle damen bakom en Duetz och drar ut henne i dagens ljus från hennes 13år långa vila...
Dodgen sparkas igång och rullar fram, med 140Amp generator och två splitt nya 100Amps batterier så börjar de tre burkarna snurra runt i baklastarn, olja finns på, oljetrycket kommer efter 20 sekunders vevande så jag tar en tom spillolje dunk som ligger på flaket och fyller den med diesel från gubbens farmartank, i med 20L i tanken på lastarn och pumpa fram det rena bränslet till pumpen, tryck in kallstarten och håll ner knappen........
Efter en stunds vevande börjar de spotta och hosta ur pipan, ger lite gas, en bruk lever, två och efter ytterligare 30 sekunder smäller den tredje igång... Hon lever!
En liten glädje historia hur en ful gammal maskin räddas undan Stena Metall's klor...
Timmen efter så får hon stå på tomgång, vätskor kontrolleras, hydrostaten vaknar till liv, allt fungerar med div mindre läckage och en dålig styrkolv... En vattenslang tar bort de värsta av 13års damm så man ser vart vägen går...
Gafflar och skopa rotas fram bakom ladan, kopplar på skopan och lägger gafflarna i sedan bär de iväg i 8km/h på låg växel utan bromsar till en kollega som bor 1.5km bort från bonden...
Där står hon nu, trött, sliten och nyvaken efter en mindre törnrosa sömn och jag är numera lycklig ägare till en Carman 1000 byggd 1963.
De finns lyckliga slut med... Kanske ingen muskelbil, gammal GT bil och tidig bubbla men fortfarande ett stycke Historia väl värd att bevaras i mina ögon.